Útburkolatba épített vezetéken keresztül közvetlen érintkezés nélkül tölthető elektromos autóbuszokat fejlesztettek dél-koreai mérnökök, ha a technológia beválik, hamarosan Szöulban is elkezdődhet a töltőállomás nélkül üzemeltethető buszok tesztelése.


Az elektromágneses indukció elvét alkalmazó töltési módot elsőként egy Szöul melletti vidámparkban próbálták ki. Az OLEV (Online Electric Vehicle) elnevezésű új töltési módot használó vontató három utasokkal teli utánfutóval közlekedik a vidámpark 2,2 kilométeres útvonalán, ahol az úttestbe építve szakaszokban fektették le a töltést biztosító csíkokat, amelyek hossza összesen 400 métert tesz ki.

A Koreai Tudományos és Technológiai Intézet (KAIST) fejlesztésének lényege, hogy a környezetkímélő, villanymotorral hajtott városi buszok akkumulátorait a jelenlegi méret ötödére csökkenthetik.

A trolibuszok bonyolult felsővezetékei helyett az útvonalaknak mindössze 20 százalékát kell felszerelni a töltést biztosító csíkokkal, ezeket pedig elsősorban a buszmegállókban és a járművek gyakori várakozási pontjainál kell lefektetni.

 


A technológiát elsőként a Kaliforniai Egyetemen (Berkeley) kezdték kifejleszteni, ám az amerikai kutatók nem jártak kellő eredménnyel. A megfelelő töltési kapacitás biztosításához egy olyan rendszerre volt szükség, amely a göröngyös utak miatt legalább 11 centiméteres rést enged az útburkolat és a jármű alváza között, a KAIST fejlesztésével ez a távolság legfeljebb 25 centiméterre növelhető.

 Az optimális távolság betartásával a töltés hatékonysága több mint 70 százalék. A kisebb akkumulátorokkal és a felsővezetékek mellőzésével az új technológiát használó buszok üzemeltetési költségei mindössze egyharmadát teszik ki a jelenleg használatos elektromos buszok hasonló költségeinek.

Forrás: MTI