Varga Tibor, a Vezess használtautó-vásárlási szakértője, főállásban – kollégáival együtt – a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek az Autóvizsgálat.hu vezetőjeként. Vele közösen készítjük az Értékbecslő sorozatot a Vezess videocsatornájára. Rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át, az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok. Ezúttal arról az ügyfeléről írt, aki meg akart venni egy használt Volkswagen Golfot, amit a szakértői vizsgálat után próbaútra sem vitt el. Varga Tibor többi cikkét ide kattintva éritek el.

Ma is kiderült, hogy nem az a bátor, aki altatóra hashajtót szed be. Sokkal bátrabb, aki egyedül megy használt autót venni. Pedig a hirdetésekben csupa csillogó, sérülésmentes, költségmentes, mindenmentes vasparipát látni, ami jön-megy, teszi a dolgát. Nehéz kiigazodni a kamuerdőben, főleg, ha nem vagy gyakorlott autóvásárló.

Mihály sem vásárolt gyakran autót, de most majdnem beleszaladt a tutiba. Kirepültek a gyerekek, lejárt a lakáshitel, a régi Fiat Puntójukba meg hálni járt a lélek. Megbeszélték a feleségével, hogy a következő megakiadás egy fiatal autó lesz. A döntést tett követte.

Egy használt Golf VII, amit jobb otthagyni 1

Kortalan autó a kifutó Golf, formaterve időtálló, ami az egyes generációk kifutásakor válik nyilvánvalóvá. A kép illusztráció

– Vegyünk Golfot, az jó lehet! – mondta az asszony és némi netes keresgélés után rá is akadtak egy ígéretes VII-es Golfra, amit látszólag egy nagy márkaszerviz használtautó-részlege hirdetett barátságos áron. Mihály ekkor még nem tudta, hogy a használt autós üzletág külön cég is lehet.

Fényezett ajtó helyett újrafújt tetőoszlop

Felkerekedtek hát, hogy megnézzék a hirdetésben szereplő álomjárgányt, amire annyit spóroltak. Az autó külföldről érkezett. Frissen polírozva csillogott a murván, természetesen szilikonozott gumikkal, kitakarított beltérrel és hívogató új autó illattal. A mindössze 98 800 kilométer akár reális is lehet egy ötéves kocsiban. A közben megérkező kereskedő biztosította róla a párt, hogy remek választás a kiszemelt példány, és ha gyorsan döntenek, némi alku is belefér.

– Mindössze egy bal ajtót fényeztek, de hát nem új autóról beszélünk – mondta a kereskedő. Már majdnem kezet fogtak az üzletre, de ügyfelem jó magas ember. Átlátott a kereskedést elválasztó hullámlemezen a szomszédba, ahol teljesen véletlenül egy karosszérialakatos műhely és fényező működött. Szintén véletlenül meglepően sok hasonló használt Volkswagen Golf várt különféle beavatkozásokra a szomszéd udvaron. Elhalasztották hát a gyors döntést és felhívtak, hogy vizsgáljam át a Golfot. Szerencséjükre egy másnap reggeli munkámat lemondták, ezért gyorsan a rendelkezésükre tudtam állni.

Egy használt Golf VII, amit jobb otthagyni 2

Jók az ülései, alapos a zajcsillapítása. A hetedik Golf-generáció jó utazóautó

Reggel nyitásra egyszerre érkeztünk Mihállyal. Egy másik munkatárs fogadott minket, aki Mihály szerint kevésbé volt barátságos, mint a tegnapi kereskedő. Elkértük a kulcsokat és éhgyomorra meg is kaptuk az első sokkoló információt.
– Ugye tudják, hogy az autó törött volt?
– Nem tudtuk, de a vizsgálat során úgyis kiderült volna. – Ezen a ponton ügyfelem pulzusa már emelkedőben volt, hiszen tegnap délután még csak egy ajtó javításáról volt szó. Éjszaka, úgy tűnik, törött lett az autó…

Javításnyom a vastag alvázvédő ellenére

A fényezés rétegvastagságát megmérve nyilvánvaló volt, hogy a Golf minden elemét fényezték, javították, kivéve a tetőt. A gyári 120-140 mikron festékvastagság helyett helyenként 7-800 mikront mértem. A fényezés jó minőségű volt, első ránézésre nem látszott a javítás. Közelebbről megnézve az autó bal oldala tele volt apró barna pöttyökkel.

Egy használt Golf VII, amit jobb otthagyni 3

Sok fiatal autó érkezik sérülten, műszaki hibával az országba. A kép illusztráció

Ezek a pöttyök valójában rozsdafoltok és általában a javítóműhelyben égnek kicsi szikrák a fényezésbe, amikor flexelnek, csiszolnak és nem takarják le az autót. Ezek a fényezésbe égett szikrák később rozsdásodnak, ezeket foltokat láttuk a kocsi oldalán. Az autó alját vastagon rücsizték, alvázvédőzték, de így is látszott a küszöbél belső oldalán a javítás nyoma. A nyúlványok nem sérültek, viszont az oszlopokat szintén fényezték, javították.

TSI: túl a láncbajon

A közvetlen befecskendezéses szívó (pl. VW FSI, Mitsubishi GDI, Renault IDE, Ford SCi) és a közvetlen befecskendezéses feltöltött benzinmotorok (pl. VW-Škoda TSI, Renault TCe) gyakori hibája a szívószelepek kokszosodása. Az üzemanyag hengerbe juttatását itt közvetlen befecskendezés végzi, az égéstér tetején van az injektor, szemben a szívócső-befecskendezéssel, ahol a szívócsatornába adagolja az injektor a benzint.

A közvetett, szívócső-befecskendezésű motoroknál a szívószelep felületén áramlik be az üzemanyag-levegő keverék a hengerbe, így az üzemanyag, mint oldószer, tisztán tartja a szívószelepet. Ezzel szemben a direktbefecskendezéses motoroknál a szívószelep felületén csak levegő és az EGR-rendszer (kipufogógáz-visszavezetés) által visszatermelt kipufogógáz áramlik keresztül, ami lerakódásokat eredményez.

Egy használt Golf VII, amit jobb otthagyni 4

Ennek a TSI-generációnak már nem láncos, hanem szíjas a vezérlése, ami normálisan működik. A szívószelepek kokszosodása 120-150 000 kilométertől okoz gondokat

Ezek a lerakódások megváltoztatják a levegő szabad áramlását, a fojtás csökkenti a motor teljesítményét és egyenetlenné teszi az alapjáratot. A tisztítás csak mechanikusan lehetséges. Le kell szerelni a hengerfejet, kiszedni a szívószelepeket, megtisztítani és összeszerelni a motort.

Ez a művelet hosszadalmas és költséges, ezért okos emberek kitalálták, hogy a szívótorok leszerelése után hozzáférhető szelepeket mini homokfúvóval is lehet tisztítani. Mivel a bennmaradó homokszemcsék kárt okozhatnak a motorban, ezért dióhéjőrlemény használnak. Ez az anyag elég kemény, hogy letisztítsa a lerakódásokat a szelepekről, viszont az esetlegesen a motorba kerülő részecskék azonnal elégnek, így nem okoznak kárt a szerkezetben. Az eljárást körülbelül 120-150 ezer kilométerenként érdemes megismételni.

(A kokszosodást csökkenti vagy meg is előzheti tisztítóadalékos táltosbenzin használata. Bár itt az üzemanyag nem közvetlenül a szívószelepeket éri,  mint a szívócső-befecskendezős motorokban, de a befecskendezett benzin a beszívott, örvénylő levegőbe porlasztva a tisztító összetevőkkel, épp a légörvények, miatt képes tisztán tartani a szívóütemben kinyitó szívószelepeket. A fejlettebb, tisztítóadalékos üzemanyagokat kitejezetten a közvetlen befecskendezésű motorokhoz fejlesztették ki az olajtársaságok, hogy elejét vegyék a szívószelepeken a szívócsőbe visszavezetett kartergázból és más égéstermékekből, szennyeződésekből álló lerakódásoknak. A szerk.)

A tegnapi csak ajtójavított autó mára egy erősen sérült, rendbe hozott autóvá alakult, egyetlen éjszaka leforgása alatt. A motort elindítva kicsit egyenetlen alapjáratot hallhattunk, ami a TSI motoroknál a szívószelep kokszosodásának a jele általában. Ez a jelenség körülbelül 150 ezer kilométer környékén jelentkezik először (lásd a keretes részt). A vezérműlánc nyúlása és a láncfeszítő hibája típushiba volt a TSI-motoroknál, de szerencsére 2012 végétől a Volkswagen konszern autóiban vezérműszíjasra cserélt motorok váltották fel a láncbajos TSI-generációt, ezért az MQB-padlólemezre épülő Golf VII, a harmadik generációs Audi A3 és az 5E Octavia motorjait már nem érintik vezérléshibák.

Egy használt Golf VII, amit jobb otthagyni 5

330 Ft feletti euróárfolyammal makulátlan, fiatal autót ritkán éri meg behozni, mert nincs rajta haszna a kerkeskedőnek

Kokszosodó szelepek, egyenetlen alapjárat

A beltér jó állapotban volt. A Volkswagen bőrkormányai jól bírják a gyűrődést, akár 150-200 ezer kilométeres autók kormányai is jó állapotban vannak. A vezetőülés szivacsa a kárpit alatt elpusztult. Ez a sok ki-be szállás eredménye. A hűtő lamelláinak állapotából kiderült, hogy ezt az autót sokszor használták nagy sebességgel.

Az összkép műszakilag nem egy 98 000 kilométert futott autó benyomását keltette (micsoda véletlen, pont 100 000 alatt). A magyar határ erős mágneses mezeje hatással van a kilométer-számlálóra. Áthaladva gyakran visszapörög 100-200-300 ezer kilométert.

A műszeres vizsgálat igazolta a szelepek kokszosodását. Élőadatokból kiderült, hogy a vezérlőegység hengerenként különböző befecskendezési értékekkel és gyújtással próbálta korrigálni a megváltozott levegő beáramlását, ezért hullámzott enyhén az alapjárat.

Egy használt Golf VII, amit jobb otthagyni 6

Szép autó belül a Golf VII és alapfelszereltsége sem olyan szűkmarkú, mint régen

Próbaútra nem került sor. Valami kideríthetetlen okból,Mihály elvesztette érdeklődését az autó iránt, amit egy nappal korábban majdnem megvásárolt. Dühében ki akarta osztani a kereskedőt, de megnyugtattam. A parttalan vitának nincs értelme, keressünk inkább egy megfelelő autót, hiszen nem csak kamus, összetört, pörgetett órás autók vannak a piacon, hanem valóban jó állapotú példányokat is találhatunk. Ehhez nem ritkán 4-5 autót is meg kell vizsgálnunk, mire a megfelelőt megtaláljuk, de hát háborúban sem talál minden golyó. Nem igaz?

Mihály és felesége elutaznak, ezért a következő pár napban nem alkalmas nekik újabb autót nézni, de egyeztettünk időpontot, és ha megérkeznek, biztosan találunk megfelelő autót, ami hosszú ideig szolgálja majd megbízhatóan a családot.

Hibás, törött fiatal autón lehet keresni

Nagyobb értékű, fiatalabb autóknál gyakran előfordul, hogy sérülten, nagyon sok kilométerrel, esetleg műszaki hibákkal érkezik az országba. A jó állapotú fiatal autóknak kint is megkérik az árát, ezért a hazai kereskedőknek, pláne a 330 forint feletti euróárfolyamon, nem éri meg megvásárolni ezeket az autókat, csak ha valamilyen hibával rendelkeznek.

Egy használt Golf VII, amit jobb otthagyni 7

Kategóriáján belül rövid autó a Golf VII, de nagyon jó helykihasználása miatt tgas belül

Természetesen nem minden külföldről érkezett autó volt törött. Gyakran belefutunk jó állapotú, esetleg tisztességesen megjavított import használt autókba, amiket érdemes megvásárolni. Használtautó-keresésnél ne legyen kizáró ok, ha javítottak pár elemet a karosszérián, hiszen nem új autót vásárolunk. Fontos viszont, hogy a vázszerkezet sértetlen legyen és a javítás jó minőségű.

Varga Tibor többi írását itt találjátok. Ha érdekel használt autóként a Volkswagen Golf VII, technikájáról részletesen olvashattok az 5E kódjelű Škoda Octaviáról szóló cikkünkben. A közeljövőben részletes használtautó-bemutatót közlünk majd a hetedik generációs Volkswagen Golfról, amely jó minősége, a nyomott árú TDI-dízelek és a típus számos kvalitása miatt bátran ajánlható használt autó.