Munkahelyváltás, építkezés, válás, betegség, jogosítványszerzés, de temérdek más oka is lehet annak, ha hirtelen kell egy olcsó használt autó. „Találj nekünk valamit, ne legyen több negyedmilliónál és minél kevesebb pénzt vigyen el a fenntartása. Mindegy mi, csak ne kerüljön sokba” – szólt egy kedves ismerősöm kérése, aki irodalommal foglalkozik és nem a nepperek réme.

Felső határ: 250 ezer forint

Tehát mindegy, mi, csak guruljon, ám ez nem ilyen egyszerű. Aki nem meggyőződésből jár néhány százezer forintos használt autóval, mert ütni-vágni az is jó, hanem erre van csak pénze, annak nagyon meg kell fontolnia, mit választ. Kell valami, aminek volt gazdája, nem rozsdás (menthetetlenül) és legalább otthon cseréltek benne olajat (néha).

Belülről is igazán gusztusos a negyedmillió Ft alatti használt autó

Egy-egy elterjedtebb modellből tucatnyit dob a kereső 200 és 250 ezer forint között. Bontószökevény Matizok, leharcolt F Astrák, rozsdás Twingók, véres torkú Bravók sorjáznak a Használtautón, váltásban egy-egy Chyrysler Neonnal, kormányvédős kocka Ladával.

Ebben a műfajban típusként eddig sem és most sem tudunk gazdaságosabbat vagy észszerűbbet mondani a második generációs, 1988-2002 közötti Suzuki Swiftnél. Viszont a negyedmilliós kategóriában, a legolcsóbb használt autók között nem a típusok, hanem a konkrét autók vívnak egymással. Egy normális Lancer egy megkímélt Xsarával, egy elfogadható Almera egy élhető Escorttal.

1992: Galilei és az első SMS

25 évvel ezelőtt már nem voltak szovjet megszálló katonák hazánkban, még repült a Concorde és szó sem volt okostelefonról vagy közösségi oldalakról. Nem fontossági és nem is időrendi sorrendben következzék pár esemény 1992-ből, amikor Budapesten megalakult a Ford Petrányi.

– Elmegy az első SMS, a fiatalabbak kedvéért szöveges üzenet mobiltelefonról

– A Maastrichti Szerződés aláírásával megalakul az Európai Unió

– A római katolikus egyház 359 év után rehabilitálja Galileo Galileit

– Nigel Mansell a Forma-1 világbajnoka

– Bill Clinton az Egyesült Államok 42-ik elnöke

– 91 éves korában meghal Marlene Dietrich német színésznő

– Jim Courier átveszi a vezetést Stefan Edbergtől az ATP tenisz-világranglistán

Sokan azt a stratégiát követik, hogy minél fiatalabb autót keresnek az adott keretből, pedig ez az a szint, ahol nem az autó felszereltsége és színe, de még csak nem is a kocsi kora dönt, ha a karosszéria és az alváz nem rozsdás. Két Ford Fiestán megakad a szemem, mert két ugyanolyan bordót árulnak egy árban, 220 000 forintért.

Nagyon öreg, de alig van benne kilométer

Az egyik 1999-es, tehát az a verzió, amelyet a tojásdad, előre-hátra húzható vászontetős Mazda 121 utódaként is gyártott a Ford, az emblémacsere egyik mélypontjaként. A másik hét évvel idősebb, de csak 67 500 kilométert ígér a hirdetés az 1,1 literes, ebben a verzióban már 54 lóerős benzinesre. Mélyen irreálisnak tűnik, ahogy a szövegben szereplő rozsdamentes állapot is, de nincs messze Budapesttől, felhívom a tulajdonost.

13 év után váltotta le az első Fiesta-generációt a Ford. Az 1989-ben debütáló nemzedék legnagyobb fejlesztése a feláras ABS volt, a kiskategóriában ez egyedülállónak számított közel 30 éve

Kedves nagymama veszi fel a telefont, ő használja az autót munkába járásra. Az eladás okáról annyit mond, hogy a három gyermeknek már családi autó kell a kis Fiesta helyett, az unokák közül a legnagyobb is kicsi ahhoz, hogy megtartsák neki kezdőautónak. Két éve használja, a karbantartást egy rokon végzi, az olajcserék megvoltak.

Nekem ez elég, megkímélem attól, hogy látatlanban elkezdjek dobálózni összegekkel, hogy csak akkor indulok el, ha odaadja a fele feléért. Sosem értettem, mire számítanak a telefonban alkudozók? Komolyan veszi őket a tulaj, miután egyértelművé tették, hogy komolytalan használtautó-vásárlók?

Koscsóné Mátyássy Éva autóját a fiai találták. Ugyanilyen Ford Fiestájához vették meg donornak, de ez a bordó háromajtós annyival jobb állapotú volt, hogy inkább forgalomba helyezték

Osztrák Fiesta, Kalocsáról

Másnap reggel találkozunk. A használt kisautót Koscsóné Mátyássy Éva fiai találták Kalocsán. Ausztriából hozta haza valaki, de nem helyezte forgalomba. Eredetileg a meglévő Ford Fiestához vették meg donornak, de ez a bordó háromajtós annyival jobb állapotú volt, hogy inkább forgalomba helyezték és az addigi autónak engedték el a kezét.

320 0000 Ft lett a vége, ami sok pénz egy 23 éves, légkondicionáló, légzsák, kormányszervó és hátsó ajtó nélküli használt kisautóért, de nem túlzás egy megbízható, nagyon olcsón fenntartható, minimális adó- és biztosítási költségű közlekedési eszközért.

2012-ben lehetett benne 51 000 km, 20 évesen

A szervizkönyvet nem vezette az előző tulaj, a csomagtérben a hátsó rugótornyon sárguló olajcsere-matrica utal arra, hogy a 67 500 kilométeres óraállás valós. 2012-ben lehetett 51 000 kilométer az autóban, jelenlegi tulajdonosa alig többel vette meg 2015 májusában, két és fél év alatt körülbelül 15 ezer kilométert gurult vele, nagyrészt a főváros agglomerációjában, két olajcserével.

Meglepő, pláne egy osztrák autótól, de ez az egészen olcsó használt autó egyben van. Az alja is, az ívek is, a tornyok is, az eddig megjelent rozsda elhanyagolható a 200-250 ezer forintos használt autók világában.

A vételár nem minden

A legolcsóbb használt autók világában elég a nyolc év feletti kocsikkal foglalkozni. Ebben a korban az átírás 40 kW teljesítményig (54 LE) 300 Ft, 80 kilowattig (109 LE) 450, 120 kW-ig (163 LE) 550, 120 kW felett pedig 650 forint a motor teljesítményének minden egyes kilowattja után. Tehát a sarc erre az 1992-es Ford Fiestára 40x 300=12 000 Ft, egy 155 kW (211 LE) teljesítményű, hathengeres Opel Omega B-re 100 750 forint. Ehhez jön az új forgalmi engedély és a törzskönyv 6000-6000 Ft állami terhe. Nem csoda, hogy a legolcsóbb használt autókat sokan üzembentartó-váltással szeretnék elvinni, nem adásvételi szerződéssel, hogy csak a bírságokat, a gépjárműadót és a biztosítási díjakat fizető üzemben tartó változzék, a tulajdonos ne. Ezzel megspórolható a vagyonszerzési illeték.

Egyszerű technikájával az 1,1 literes Fiesta üzemben tartása nem nagy teher

Bármilyen olcsó használt autót vesz valaki, körülbelül 100 000 forintot tervezzen be a kocsi gatyába rázására a vétel utáni hónapokban. Ebbe – szíjas vezérlés esetén – egy vezérléscsere, olajszerviz, légszűrőcsere és a fékek javítása férhet bele, nyomott áron beszerzett alkatrészekkel. A műszaki vizsga hatósági díja 16 290 Ft, amennyiben esedékes, plusz a vizsgára felkészítés költsége, amit részben fedez a vásárlás után ajánlott szervizelés.

299 000 forintról indult

Fordika, ahogy gazdája hívja, rövid indítózás után életre kel, a hengerenként kétszelepes motor egészséges hanggal duruzsol, de egy szelepállítás ráférne. A befecskendezős négyhengeres télen, rövid utakon megeszik 8 litert százon. Az automata szívató kényelmének megvan az ára, kézzel hamarabb visszavehető a dúsítás.

Hosszabb utakon és nyáron a tulajdonos tapasztalatai szerint 6,5 liter a benzinigény, ami szinte pontosan megfelel a Spritmonitoron adódó átlagnak. A tankolási naplók szerint 6,60 l/100 kilométerre érdemes számítani az 50 lóerős motortól.

Nem sokan ültek hátul. A belső tér az autó egyik vonzereje a sok lelakott, igénytelen használt autó között

Menet közben az autó nem művel semmi aggasztót, tisztán veszi a gázt, egyenletesen pörög fel és aminek a fagyos reggelen örülünk, hamar ontani kezdi a meleget. Felszereltségről nincs értelme beszélni, ezen a szinten az ötfokozatú sebességváltónak is nagyon kell örülni.

Megpillantom az ablakra ragasztva az első hirdetést, amin még 299 000 Ft szerepelt irányárként. Onnan egy lépcsőben 269 000 forintra csökkent ez az összeg, ebből lett a fix 220 000 Ft. Valószínűleg 25 éves kora miatt nem ment el több pénzért ez az esztétikus és minimális ráfordítással sokáig használható autó. Jókedvűen hívom fel ismerősömet: vannak igazmondó eladók és akad öreg, de épkézláb használt autó negyedmillióért.

25 éve csak az igazán tehetősek vettek új női autót nyugati márkától. Párat eladtak belőle az 1992-ben megnyitó Ford Petrányinál is