Szemben a már 25-30 000 kilométer alatt megtérülő autógáz-beépítéssel (LPG), használt autót utólag CNG (sűrített földgáz) üzeművé alakíttatni többnyire nem éri meg. A komplett átépítés 200 000 Ft körüli költségéhez hozzáadódik ugyanis a gázpalackok ára, amiből több is kell az elfogadható hatótávhoz.

Ütközéskor kitörő tűzben nem tud felrobbanni a gáztartály, szemben a benzintankkal és a gázolajtartállyal, mert egy biztonsági szelep folyamatosan kiereszti a gázt, mielőtt kritikussá válna a nyomása
Mi az a CNG?
A CNG – Compressed Natural Gas – magyarul sűrített földgázt jelent. Kémiailag főleg metánból – CH4 – álló, nagy energiatartalmú, egyszerű szerkezetű molekula. A molekulában megtalálható sok hidrogén miatt a sűrített földgáz energiatartalma magas, és fajlagosan kis széntartalma miatt más szénhidrogénekkel összehasonlítva elégetésekor is kevesebb CO2 keletkezik.
Kilónként 370 Ft körüli ára jelenleg – a nyomott benzinárnak és a CNG-t januártól sújtó jövedéki adónak köszönhetően – nagyjából megegyezik más szénhidrogén-származékok árával, de mivel a CNG-t a kőolaj-kitermeléstől függetlenül, anaerob fermentációval is előállíthatjuk állati és növényi hulladékokból, trágyából, szennyvíziszapból és más biológiailag lebomló szerves hulladékokból, így valószínűleg hosszú távon akár olcsóbb is lehet más üzemanyagoknál.
Szép volna, de a CNG-s kocsiba földgáz híján nem lehet simán autógázt tankolni, csak mert ahhoz itthon is van töltőhálózat. Az ok benne van a két üzemanyag nevében. A CNG (Compressed Natural Gas, sűrített földgáz) légnemű, ezt 200 barra sűrítve viszi magával az autó. Az autógáz vagy LPG (Liquefied Petroleum Gas) cseppfolyósított gáz, összetétele közel azonos a palackban árult propán-bután-gázéval és hat baros nyomáson tölti be a kutas.
Azonos hatótávhoz a földgázas autónak nagyobb méretű tartályra van szüksége, mint az autógázzal működőnek, de padló alatti tankkal ez megoldható. A két üzemanyag abban hasonlít, hogy anyagilag és környezetszennyezési szempontból is sokkal jobban járunk velük, mint benzinnel vagy gázolajjal.
A gázautó megy benzinnel is
Ezek az autók mindig kettős üzeműek, tehát benzinnel és földgázzal egyformán működnek. Ha az egyik kifogyna, az autó magától átáll a másikra, nem hagy az út szélén. Amíg nincs elég földgázkút, az autógyártók kénytelenek kompromisszumot kötni a motor hangolásában a két igen eltérő üzemanyag igényei között, jóllehet egy tisztán gázra optimalizált motor jobban működhetne földgázzal.

Gyári átalakításoknál többnyire az alváz rejti a gázpalackokat, nem a csomagtartóból rabolnak helyet. Utólag is átépíttethető egy benzines autó földgáz-benzin kettős üzeműre, de az LPG-vel szemben a mostani árakon ez nemigen éri meg
CNG-s használt autók itthon
Hazánkban jelentéktelen a földgázas használtautó-kínálat. Érvényes forgalmival mindössze 110 autót találni a Használtautó.hu keresőjében. Az ezredfordulóról származó használt CNG-s Multiplákat vehetünk 600-800 ezer Ft körül. 850 000 és egymillió Ft között bővül a felhozatal első generációs használt Opel Zafirákkal, kombi Astrákkal, amikre ráállt pár nepper.

Hazánkban az Olaszországból behozott Multiplák a legolcsóbb CNG-s autók. 600 ezer és egymillió Ft közötti árakra számíthatunk
Használt autók Németországból
Németországban lényegesen szélesebb a választék. 10 000 euróig az AutoScout24 665 találatot dob, a Mobile.de 1711 használt CNG-s autót listázott tegnap a keresésre. Találunk 316g, 518g jelű öreg, E36-os és E34-es gyári földgázos BMW-ktől otromba csomagtértartályos kompakt kombikon át az elegáns, feltöltős W211-es E 200 NGT-ig sokféle autót. Touranra, Zafirára, Mercedes-Benz B-osztályra szűrve a jellegzetes Elfenbein színt látva nem is kell megkérdeznünk, hogy az adott autó taxi volt-e.
Próbaút: mindkét üzemanyag és tartálypapír
Akár itthon, akár külföldön keresünk földgázos használt autót, az utólagos átépítések jellegzetessége a csomagtérben terpeszkedő, egy vagy több nagyméretű gáztartály, ami a kombik fél köbméteres csomagterét kisautós méretűre zsugorítja és elveszi az üléslehajtás értelmét. Gyári átalakításoknál az autó hasa vagy csomagtérpadlója alatt vannak a palackok, például a Multiplában, a Zafirákban, az E-osztályban, de ehhez kellően nagy karosszériára van szükség.
Hol van földgázkút?
Földgáz szinte minden háztartásban van, de biztonsági és adózási okokból is tilos a házilagos, lassú töltés, amihez egy kis kompresszor is elég. Autóba földgázt egyelőre Győrben, Szegeden, Kecskeméten, Szigetszentmiklós közelében, a budaörsi úti Agip kúton és a MOL Kőbányai úti/Mázsa téri kútján tankolhatunk gyors, nagynyomású töltőn. Egy sűrített földgázos használt autó a töltőállomások kis száma és elhelyezkedése miatt kevés használtautó-vásárlónak érdekes, a kúthálózat azonban fejlődik. A közeljövőben várhatóan Gödön, Kistarcsán és Pusztazámoron nyílhatnak új töltőállomások – mondta Domanovszky Henrik, Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke. Közeledik a CNG-kút megnyitása Miskolcon is.
A sűrített földgázas használt autó a töltőállomások száma és elhelyezkedése miatt több régióban egyelőre érdektelen a használtautó-vásárlóknak, de a kúthálózat bővülése segíthet a technika térnyerésében. Sajnos a gáz fűtőértékét a lakosságival szemben nem korrigálja a gázszolgáltató a földgázkúton tankolóknak. Emiatt nem biztos, hogy a kilogrammonként kisebb árral nyerünk-e bármit, bár alternatív kút eleve csak Budapesten létezik. A vevő nem tudhatja meg, milyen energiatartalmú üzemanyagért fizeti a kiírt árat, legfeljebb az autó hatótávolságából látja az eltéréseket.
A földgázpalackok gyártói utasítástól függően 15 vagy 20 évig használhatók. A csere költsége miatt csak olyan autót vegyünk meg, amelynek gáztankja minél több évig használható. Jó esetben megvannak a tartály papírjai a használati időszak megállapításához, de nem minden tulaj pedáns ennyire. Pláne olcsó, több kézen átment autók esetében.
.tg {border-collapse:collapse;border-spacing:0;border-color:#aabcfe;border-width:1px;border-style:solid;} .tg td{font-family:Arial, sans-serif;font-size:14px;padding:10px 5px;border-style:solid;border-width:0px;overflow:hidden;word-break:normal;border-color:#aabcfe;color:#669;background-color:#e8edff;} .tg th{font-family:Arial, sans-serif;font-size:14px;font-weight:normal;padding:10px 5px;border-style:solid;border-width:0px;overflow:hidden;word-break:normal;border-color:#aabcfe;color:#039;background-color:#b9c9fe;} .tg .tg-e3zv{font-weight:bold} .tg .tg-vn4c{background-color:#D2E4FC} .tg .tg-vv7f{background-color:#D2E4FC;font-weight:bold}
Benzin | Dízel | CNG földgáz | LPG autógáz | |
---|---|---|---|---|
Egységár | 379 Ft/l | 375 Ft/l | 370 Ft/kg | 215 Ft/l |
Átlagfogyasztás | 8,59 l/100 km | 6,86 l/100 km | 5,77 kg/100 km | 9,59 l/100 km |
100 km üzemanyagköltsége | 3253 Ft | 2573 Ft | 2135 | 2062 Ft |
Az átlagfogyasztási adatok forrása: Opel Zafira, Spritmonitor.de.
Ha nincs meg a dokumentum, szerencsés esetben a palack adattáblájából leolvasható a felhasználási év. Ha nem, mert úgy építették be vagy mert az alvázban van és emelő vagy akna nélkül nem látható, az igen nagy baj. Amennyiben a tartály fennmaradó használati ideje bizonytalan és a kocsi gyártási éve alapján kevés lehet hátra, inkább keressünk másik CNG-s használt autót!

Tankolni nem kerül sokba, de a gáztartály használhatósága limitált. Az LPG tartályát 10+5 év után kell cserélni, a CNG-é 20 évig használható, de több vele a kiadás is a háromévente esedékes nyomáspróba miatt, amit palackonként kell fizetni
Szervizelés: adódnak többletmunkák
CNG-üzemű használt autóknál a benzinhez képest megspórolt pénz egy részét karbantartásra kell költeni. Az LPG-üzemhez viszonyítva a sűrített földgázzal autózók több szempontból hátrányban vannak és nemcsak a gyér kúthálózat miatt.
Egy CNG-palack megfelelőségét négyévente kell igazolni felülvizsgálattal és tízévente kell kiszedni a palackokat nyomáspróbához. A megkérdezett műhelyben a nyomáspróba 18 000 forintba kerül a tartály ki- és beszerelésével együtt, ami palackonként ennyi, tehát meg kell szorozni 3-4-gyel.A karbantartás kapcsán a Molnár Autógáz szakembere arra hívta fel olvasóink figyelmét, hogy a gyárilag átalakított autókban a reduktorcsere sokkal drágább lehet, mint az utólagos CNG-befecskendező rendszerek esetében.
Az akár 300 ezer forintos reduktorcsere a rendszerek különböző konstrukciója és a gyári alkatrészek magasabb árfekvése miatt kerül ennyibe. A drágábbikban a reduktor 8 bar nyomásra csökkenti a tankból mintegy 200 barral érkező gáz nyomását, az olcsóbban pótolható alkatrész 2 baros nyomással működik. Ezzel szemben a gáz szűrőcseréje egyik felállással sem nagy tétel és a gázbefecskendezőket csere helyett többnyire elég ultrahangos mosóval megtisztítani.

Előgyűjtás-emulátor beépítésével csökkenthető a gázüzemben magasabb égési hőmérséklet. Érdemes rászánni nagyjából 30 000 forintot
Szervizmunkák földgázas használt autókra
Átvizsgálás, állapotfelmérés – 5000-10 000 Ft
CNG nyomáspróba – palackonként 18-20 000 Ft (ki- és beszereléssel, 10 évente)
Előgyűjtás-emulátor beépítése – 30-35 000 Ft (csökkentendő az égési hőmérsékletet és a szelepek hőterhelését)
Gázszűrő cseréje – 5000-10 000 Ft
Sorinjektor cseréje – 30 000 Ft+10 000 Ft munkadíj (négyhengeres, utólagosan átalakított motoron)
Hozzávetőleges árak! Forrás: saját gyűjtés gázautós műhelyek megkérdezésével