Opel Vectra és Saab 9-3, 1,9 literes dízellel
Mik ezek? Már nem gyártott középkategóriás autók, közös műszaki alapokra.
Mit tudnak? Kényelmes és biztonságos családi autók, erős és dízelhez mérten kevés problémát tartogató motorral.
Mibe kerülnek? Pl. 2007-es évjárattal az 1,7-1,9 milliós Vectra közel félmillióval olcsóbb a Saabnál.
Kinek melyiket? A 9-3 szebb autó, többet mutat és számos svéd regényben Saabban lesznek egymáséi a szerelmesek. A Vectra falusi diszkók előtt sem hozza lázba kiscsajokat, de tágasabb, szintén csendes és olcsóbban javítható. Főleg, ha összetörik.

Aki középkategóriás dízelt keres, amelyre még számíthat pár évig, érdekes ajánlatokba botlik. Hatévesen a 9-3-as Saabokat, például ezt a limuzint vagy ezt az igazán szép kombit a két és fél milliós határ alatt hirdetik márkakereskedésből, bevizsgálva, követhető előélettel.

Előkelő svéd vagy germán iparos

Belelkesedtünk, hogy egy kommersz modellnél alig drágábban ennyivel menőbb autókat is kapni. Kerítettünk hát egy használt dízel 9-3-ast majd mellé egyet a technikáját adó Opel Vectra C-ből, hogy kiderüljön, mire számíthatunk tőlük kétmillió körüli árért.

Többnyire 150 lóerős dízeleket hirdetnek eladásra a C Vectrából. Ez a motor a Saabból is népszerű, de van választék a 120 és a 180 lóerősből is. Mindkettő faceliftes verzió, a Saab modellfrissítése 2007 nyarán, az Opelé 2005-ben volt

Többnyire 150 lóerős dízeleket hirdetnek eladásra a C Vectrából. Ez a motor a Saabból is népszerű, de van választék a 120 és a 180 lóerősből is. Mindkettő faceliftes verzió, a Saab modellfrissítése 2007 nyarán, az Opelé 2005-ben volt

Bár a GM menedzsereinek kevés érzéke van a többmárkás stratégiához, a 9-3-at és a Vectrát ügyesen szeparálták célcsoport szerint. Az eltérő pozicionálás főleg a kombik között plasztikus.

Jégszínű lámpáival a szűkebb Saab csábította a fineszes, elegáns autót keresőket. 530-1850 literes csomagterével a Vectra derék iparosként robotolt külszolgálatban, esetleg babakocsival vagy járólappal megtömve. A Vectrából ötajtós ferdehátú is készült, amely sikkesebb a Caravannál és praktikusabb a lépcsőshátúnál.

A prémiumtermékek között nem túl igényes, de az átlagautókhoz mérten nem mutat rosszul a Saab utastere

A prémiumtermékek között nem túl igényes, de az átlagautókhoz mérten nem mutat rosszul a Saab utastere

Utasterükben is következetes a szétválasztás. A Saabban szebb a műszerfal, szerethető a sebességmérőn kívül mindent elsötétítő, pihentető Night Panel funkció, filigrán szellőzőrácsot kapunk. A hátrányok: az index nem villan hármat egy mozdulatra, sokkal kisebb a hátsó lábtér és a csomagtartó.

Szűkebb a Saab, bumfordibb az Opel

Belül a Vectra designja olyan, mintha a talajszintig egyszerű embereknek szólna. Mindene sikktelen és szögletes. De a bumfordi elemek tartósnak bizonyultak, a 140 ezret futott kocsiban minden kulturáltan működik, a kapcsolók egyike sem jár nehezen, szorulva. A Saab a korabeli prémiumtermékektől erősen elmaradt, ami nem változott meg varázsütésre.

Autók, jó áron

Dízel Saabok, takarékos Opelek és más autók ezrei a Vezess.hu használtautó-keresőjében.

Szerencsétlen megoldás, hogy nincs külön gombja az első és a hátsó elektromos ablakoknak, viszont a be nem akadó indexkart és ablaktörlő-kapcsolót simán meg lehet szokni.

Nem véletlenül ekkora a lábtér: a Caravan tengelytávja 13 centivel hosszabb a többi Vectráénál és 15,5 centivel a 9-3-énál

Nem véletlenül ekkora a lábtér: a Caravan tengelytávja 13 centivel hosszabb a többi Vectráénál és 15,5 centivel a 9-3-énál

A 9-3 ajtóbehúzójáról kopik le a festék, de messze nem úgy, ahogy a VW konszern autóiban hámlik a bevonat. A Vectrában a hátsó középső tárolórekesz rugós ajtaja rendetlenkedik a légrostélyok alatt.

Kényelmesebbnek tűnik a Saab ülése, bár egyszer Frankfurtig utazva a Vectrában sem fáradtunk el. Kellemetlenebb az Opelben a kis lábhely elöl, mert a behemót műszerfal elveszi a teret.

Alkatrészárak Vectra C 1,9 CDTI 150 Saab 9-3 1,9 TiD 150
Bal első fényszóró 28 000 Ft 30 000 Ft
Hátsó lámpa (komplett) 15 300 Ft 23 700 Ft
Első féktárcsa (Ferodo) 10 000 Ft/db 10 000 Ft/db
Kuplungszett (Valeo) 64 680 Ft 64 680 Ft
Dízel injektor/fúvóka (Bosch) 101 570 Ft 101 570 Ft
Nagynyomású szivattyú (Bosch) 235 675 Ft 235 675 Ft

Ugye, jók ezek az árak? Nézzen be Ön is a Vezess.hu autóalkatrész-webáruházába!

Autópályán nagy sebességnél mindkettő stabil és viszonylag halk autó. A maga korában a Vectra a legjobb utazóautók közé tartozott a középkategóriában. Igényes, hátul is független futóművet örökölt tőle a 9-3, számos, a rugózatlan tömeget csökkentő könnyűfém alkatrésszel.

A Vectrában valamivel a 2005-ös modellfrissítés előtt, a Saabban 2004 végétől jelentek meg a FIAT-eredetű, 1910 köbcentis dízelmotorok. Alapjaiban egyformák, csak teljesítménylépcsőik között van különbség: a Saabhoz nem volt 100, a Vectrához pedig 180 lóerős verzió, míg a 120 és a 150 lóerős közös.

Kényelmesen elég a 120 lóerős dízel 280 Nm nyomatéka

Kényelmesen elég a 120 lóerős dízel 280 Nm nyomatéka

Már a gyengébbik is bőven elég erős, maximális nyomatéka 280 Nm. 320 Nm-rel a 150 lóerős még jobban megy. Átlagfogyasztásuk egyformán 6,5 l/100 km körül mozog, élettartamuk kellően hosszú. Hosszabb úton, mérsékelt tempóval 5,0 liter is elérhető velük.

Hibalehetőségek

A Vectra és a 9-3 is korrekt minőségű autó, de a modern dízelek magas javítási költségei rájuk is leselkednek. Pedig alkatrészáraik az alsó sávba tartoznak. Ki- és beszerelés nélkül új turbófeltöltőt 230 000 Ft körül kapni hozzájuk, a nagynyomású szivattyú ára nagyságrendileg 250 000 Ft, az injektoré 100-110 ezer Ft (rossz esetben négy kell belőle egyszerre).

Érzésre még nagyon sok van a140 ezret futott Vectra előtt

Érzésre még nagyon sok van a140 ezret futott Vectra előtt

A kuplungszett önmagában nem drága, ám ha a kettős tömegű lendkerék is cserés, az alkatrészárban is 200 ezer forintnál indul. Az elkoszolódó EGR (kipufogógáz-visszavezető) szelepet csere helyett szinte mindig elég megtisztítani.

Motortól függetlenül mindkét típusnál hibaforrás a toronycsapágy és a kormánymű hibájából is fakadhat javítási költség. A Saabnál távirányítóval adódhat gond, a Vectránál a generátorral.

A DEKRA műszaki vizsgáin a Vectra gyengébben szerepel a konkurenciánál

A DEKRA műszaki vizsgáin a Vectra gyengébben szerepel a konkurenciánál

Milyenek az alkatrészárak?

Mintha ez a két autó ugyanolyan volna – szűrte le az árak alapján az autóalkatrész-webáruházban dolgozó kolléganőnk, aki mit sem tudott a GM Epsilon padlólemezéről, amelyre a cikkbéli autókon kívül a FIAT Croma, a Chevrolet Malibu, a Cadillac BLS, a Pontiac G6 és a Saturn Aura is épült.

Az egymáshoz közeli alkatrészárak miatt a Saab hasonló költséggel használható, mint a kevésbé elegáns Opel. Akkor van baj, ha összetörik és karosszériaelemre, utángyártottként el nem érhető alkatrészre van szükségünk Ilyenkor az elterjedtebb Vectra nagy előnyben van svéd testvérével szemben.

Árak: a Vectra majdnem félmillióval olcsóbb

A 2007-es átdolgozás utáni dízel 9-3-as ára hatévesen valamivel meghaladja a kétmillió forintot, de a négyéves autók is csak ritkán kerülnek többe 3,5 millió forintnál. A két típus között hasonló évjárat esetén nem nagy az árkülönbség.

A Saab csődje megrogyasztotta az eleve csekély értéktartást, bár az autógyártás megszűnése ellenére az alkatrészgyártó részleg továbbra is működik.

Értéktartása jobb ugyan, de az újonnan sokkal alacsonyabb árú Vectra C használtan is jóval olcsóbb rokonánál. A hatéves Opeleket 1,7-1,9 millió forint között lehet hazavinni, a Saab körülbelül félmilliós árkülönbséget tudott megőrizi az évek során.

A legkisebb rizikó: benzines szívómotor

A Saabok zömében a 150 lóerős dízel dolgozik, de a cikkhez fotózott 120 lóerősből is van választék. A régi 2,2 literes Opel-dízellel szemben a modernebb, FIAT-eredetű motorok ajánlhatók. Aki ezeket az autókat a lehető legkevesebb rizikóval vinné haza, maradjon a bevált, 1,8 literes szívó benzinesnél. Kevésbé fenyegető 6,5 helyett átlagosan 8 litert tankolni, mint előrántani több százezer forintot a dízel javítására.