Egyszer élünk!

Sérülékeny a 147 gyönyörű és mélyre lógó orra

Sérülékeny a 147 gyönyörű és mélyre lógó orra

Sérülékeny a 147 gyönyörű és mélyre lógó orra


Talán igaza van Hamar Balázsnak: kollégánk hónapok óta alkuszik németországi MR2-es Toyotákra, hiába próbálják lebeszélni róla. Anyukája félti a középmotoros autó gonoszságától, testvérei óvják a lezúzott, széthajtott sportautók hibáitól és van épp elég más ellenérv. Viszont ő is csak egyszer él, lenne pár jó éve, amíg átül az 1,4-es Octavia Tourba.

Feleennyi pénzért, de hasonló választás elé kerültünk a budaörsi Nissan szalon használttelepén: az 1,3 milliós, tiptop Nissan Almera 1,5 Sedan mellett egy 1 290 000 forintos Alfa 147 1,6 incselkedik. Sajnos nem a 120, hanem a 105 lóerős ECO, de elég ránézni, hogy elbizonytalanodjunk.

Egyforma áron: 1,3 millió forintért

Nagyjából 900 ezer forintért találni benzines 147-es Alfákat 2001-ből, a hasonló korú Almerák ára körülbelül 800 ezer forinttól indul

Nagyjából 900 ezer forintért találni benzines 147-es Alfákat 2001-ből, a hasonló korú Almerák ára körülbelül 800 ezer forinttól indul

Nagyjából 900 ezer forintért találni benzines 147-es Alfákat 2001-ből, a hasonló korú Almerák ára körülbelül 800 ezer forinttól indul


Az Alfa hétévesen is szép, jó kiállású autó, ezerszer vonzóbb a Nissannál. Felfüggesztése a kategória átlagánál messze igényesebb konstrukció, egyedül a nagy fordulókör szól az Alfa ellen.

Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul McPherson felfüggesztés a 156 öröksége, a direkt kormányzással az Alfában öröm minden kanyar.

Belül is más nívón áll az autó, mint a puritán Almera. A 147 a maga idejében kiemelkedett jó anyagminőségével és formatervével, ami máig érvényesül.

Törésteszt: jó az Almera, leszerepelt a 147

15-ből 3 pontot kapott a frontális töréstesztre a megrogyott kasztnijú Alfa az Euro NCAP-től

15-ből 3 pontot kapott a frontális töréstesztre a megrogyott kasztnijú Alfa az Euro NCAP-től

15/3 pontot kapott a frontális töréstesztre a megrogyott kasztnijú Alfa


Korához képest a 2000-től forgalmazott Almera biztonsága színvonalas. Az Euro NCAP törésteszten ha nem is vastagon négycsillagos, de négycsillagos eredményt ért el a felnőttvédelemre kapott 25 pontjával. A vezető mellkasa és lába nem kellően védett, de a kasztni erős és a Nissan apróbb botlása semmi a 147-hez képest.

A 147 már büszkén viselte a 2001-es Év Autója címet – a második Ford Mondeót egy ponttal megelőzve a szavazáson – amikor az Euro NCAP közölte a törésteszt kiábrándító eredményét. Hiába volt benne az Almerához hasonlóan övfeszítő, överő-korlátozó és négy légzsák, az autó a vezető mellkasát, lábait és fejét sem védi tisztességesen, a kasztni megrogyott. A frontális teszt eredménye (15/3 pont) katasztrofális, amit az oldalütközésre kapott maximális pontszám (18/18) húzott csak fel, így kapott három csillagot az autó.

 

Átgondolt az Almera

Hátul jóval tágasabb az Almera a 147-nél

Hátul jóval tágasabb az Almera a 147-nél

Hátul jóval tágasabb az Almera a 147-nél


Hosszabb útra viszont az Almerával mennénk, mert magas embereknek az üléshelyzete jobban beállítható, mint a mélynövésű olaszokra szabott 147-ben.

Hátsó lábtérben is az Alfa gyengébb, csomagtere is jóval kisebb a Nissanénál, amely öt ajtóval és lépcsős háttal is kimondottan praktikus autó.

Fogyasztás: a Nissan takarékosabb

A Nissan lustaságában nem a 98 lóerős motor, hanem az áttételezés a bűnös. Értelmetlenül hosszúak a fokozatok, a kettesben például 100 fölé húzatható az autó, míg a hármas 150 fölé ér az ezerötös motorral. Ez az áttételezés nyugodt, egyenletes sebességnél jót tesz a fogyasztásnak, de ha sokat kell gyorsítani, a kínlódó motor megéhezik. Átlaga ezért 7,5 liter.

Sokkal vonzóbb, de sokkal több kiadást tartogat egy használt 147 a jellegtelen Almeránál

Sokkal vonzóbb, de sokkal több kiadást tartogat egy használt 147 a jellegtelen Almeránál

Vonzóbb, de több kiadást tartogat egy használt 147 a jellegtelen Almeránál


Sokkal tüzesebb az Alfa, ha nem érjük be a cikkben szereplő 105 lóerős ezerhatossal. Érdemes inkább a 120 lóerős verziót keresni az 1,6 TS-ből, mert jó nyomatékú és élvezetesen pörgethető, ráadásul átlagosan 9 helyett 8,5 litert fogyaszt.

Az Alfa öltöztet

Stílusos kasztnija ma is öltöztet: az Alfával megérkezve inkább vagyunk valakik, mint a tájba simuló Almerával. Csak az a kérdés, hogy ez mennyi pénzt és szervizlátogatást ér meg?

Az alkatrészárakkal és a megbízhatósággal folytatjuk a túloldalon


Csak vezetett szervizkönyves Alfát érdemes megvenni, csúnyán megbosszulják a spórolást a karbantartáson

Csak vezetett szervizkönyves Alfát érdemes megvenni, csúnyán megbosszulják a spórolást a karbantartáson

Csak vezetett szervizkönyves Alfát érdemes megvenni, csúnyán megbosszulják a spórolást a karbantartáson


115 ezer kilométerrel a cikkben szereplő kétajtós épp a hatvanezrenként esedékes vezérműszíjcsere előtt áll. A szelepvezérlő szett ára 50 ezer Ft márkaszervizben. Ha a 105 lóerősben is volna vezérlésmódosító, mint a többi benzines motorváltozatban, annak cseréje bő hatvanezer forintba kerülne. Egy vezérlésmódosító nagyjából két vezérműszíjszettet szolgál ki.

Megbízhatóságban messze jobb az Almera

A vezérműszíj-cserét semmiképp nem szabad elhanyagolni, mert így is előfordulhat szakadás, ami rossz esetben rendkívül drága javításhoz vezet a dugattyúkba beleverő szelepek miatt. A Nissan láncos vezérlésű motorjával ez nem fenyeget, 2,5 literes olajtöltete miatt az olajcseréje is olcsóbb.

AlkatrészárakAlfa 147 1,6 (2003) Nissan Almera 1,5 (2003)
Bal első fényszóró 68 100 Ft 54 000 Ft
Levegőszűrő 7800 Ft 5200 Ft
Első féktárcsa (db)28 700 Ft 30 108 Ft
Jobb első kerékagycsapágy40 000 Ft (házzal) 16 400 Ft
Külső féltengelycsukló* 68 100/29 000* Ft 90-110 000** Ft


*Gyári felújított, cseredarab ellenében
**Modelltől függően
Forrás: fővárosi márkaszervizek

A lépcsőshátú tovább készült Japánban, mint az ötajtós, érdemes a korai darabokat keresni belőle

A lépcsőshátú tovább készült Japánban, mint az ötajtós, érdemes a korai darabokat keresni belőle

A lépcsőshátú tovább készült Japánban, mint az ötajtós, érdemes a korai darabokat keresni belőle


Sajnos adódhat épp elég baj a 147-tel. A sűrű izzócsere, a központi zár, az elektromos ablakemelő vagy a légkondicionáló meghibásodása kisebb falat, de a hazai gödörállomány kiütéssel győz a nemes futómű felett. Az úthibák a fekvőrendőrökkel együtt veszélyeztetik a mélyen hordott orrot.

A használtpiac nem hisz az Alfákban

A 147-est nagyon kell szeretni ahhoz, hogy a kisebb-nagyobb hibák javíttatása ne utáltassa meg az emberrel az autót és a márkát is. Rajongóból kevés akad, ami a rémes értéktartáson is látszik: az Alfák hazai rossz megítélésének jele az intenzív értékvesztés. Pedig nem az elhanyagolt és megbízhatatlan Alfákból kellene kiindulni, mert meghálálják a drága és rendszeres szervizelést.

Régóta áll a telepen a zöld kétajtós, a kommersz kompakt autók kikopnak a 147 mellől

Régóta áll a telepen a zöld kétajtós, a kommersz kompakt autók kikopnak a 147 mellől

Régóta áll a telepen a zöld kétajtós, a kommersz kompakt autók kikopnak a 147 mellől


Sokat elmond a piaci helyzetről, hogy a zöld 147 mellől a fotózás óta rég elkelt az Almera.

A mutatós Alfát tavaly november óta látjuk a telepen, a kommersz kompakt autók rendre kikopnak mellőle a sorból.

Kevés baja lehet az Almerának

Erősen tartja magát a feltételezés, hogy az Almerák a második generációjából az egy ideig Japánban gyártott lépcsőshátúak a legjobbak, de a nagy-britanniai üzemből származó, ferdehátú modellek is megbízhatóak.

A fotókon szereplő autótól sem kell tartani. Szervizkönyv is megerősíti az első gazdás Almera 90 ezres futásteljesítményét, a takaros utastér gondos tulajra utal.

Nincs szívdobogás, de nem okoz fejfájást sem egy Almera

Nincs szívdobogás, de nem okoz fejfájást sem egy Almera

Nincs szívdobogás, de nem okoz fejfájást sem egy Almera


Esetenként a lambda-szondát kell cserélni, néha a váltóval van baj, de egy ezerötös Almerán gyakorlatilag minden nagyon tartós, még a rozsdavédelem is rendben van.

Ez a lényeg: beindul és célba is ér

Almerával járva javításra általában nem, csak karbantartásra kell költeni, az autó problémamentesen szolgál. A Nissan ezzel belopja magát az ember szívébe, mert minden reggel beindul és minden este célba ér, amit nehéz mégoly nagy vezetési élménnyel is kompenzálni.