Használt autó: Opel Omega B


A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Scheiling György, Opel Omega B 2.0 16V, 1994, 132 900 km

Közel 10 éve újonnan vásárolta a család a zöld Omegát. Emlékszem, a kifutó Vectra A ára jóval kétmillió forint alatt volt, a mi autónkért 3,8 millió forintot kértek. A sötétzöld fényezés nem volt jó választás, mivel a vízbázisú festék elkezdett lepattogzani az új autóról. Az autót garanciában átfújták nem vízbázisú festékkel, ami megoldotta dolgot.

Hosszú családi túrákon 7-7,5 litert fogyaszt az autó, városban ez eléri a 12 litert is. Több műszaki problémánk is volt az autóval, a vízpumpa és a generátor cseréjétől az ingadozó, kihagyó alapjáratig. 10 év alatt ez nem annyira vészes, kiforratlansága ellenére szeretjük az Omegát kényelme és tágassága miatt.


1993 decemberében, hét éves pályafutás után az Opel nyugdíjazta az első Omega sorozatot. Az A-szériát követő Omega B 2003-ig készült. 1997-ben oldallégzsákkal és a 100 lóerős DTI-vel bővült a kínálat. A típuson 1999 második felében volt jelentős modellfrissítés, a 2002-es modellévre pedig a hűtőmaszk módosult.

1999-re eltűnt a kínálatból a hengerenként kétszelepes, 115 lóerős benzines, az alapmodell a 16 szelepes Ecotec motoros Omega 2.0 16V lett. Nem sokkal később a 136 lóerős kétezres helyett a 2,2 literes blokk lett a belépőmodell motorja, 144 lóerővel.

A 2001-es modellévben a kétezres, 100 lóerős turbódízelt leváltotta a 2,2 literes DTI 120 lóerővel. 2000-ben a kisebbik V6-os motor hengerűrtartalma 2,6 literre, teljesítménye 170-ről 180 lóerőre nőtt. 2001 őszi fejlemény a közös nyomócsöves BMW hathengeres dízelmotor átvétele az akkori BMW 525d-ből. A 2.5 DTI 150 lóerős.

Főleg a Caravan nevű kombi örvend nagy népszerűségnek az Omega sorozatból. Csomagtere még a felső középkategóriás konkurensek közül is kiemelkedik. Az utas oldali ülés támlája előrehajtható, ha netán még a kombi Omega 540/1800 literes csomagtere sem volna elég nagy. A limuzin poggyásztere 530 literes.

Mesésen tágas az utastér is. Az ülések elöl nagyon jók, hátul is jónak mondhatók. A kívánt hőmérséklet oldalanként beállítható. A rugózás kényelme a kategória abszolút élvonalában van, a zajcsillapítás hatékony.

Ma már csak a BMW, a Mercedes-Benz, a Lexus és a Jaguar ragaszkodik a hátsókerék-hajtáshoz, de az Omega is hátsó kerekein hajtott. Ebből fakadóan a lágy rugózású autó kiválóan viselkedik, a legerősebb motorokkal sem rángatja a kormányt. Úttartása stabil.

Ízlés dolga, de az Omega B belseje nem valami elegáns, a kilométeróra és a fordulatszámmérő akkora, hogy a gyalogosok is leolvashatják őket. A műszerfali műanyagok puhák, jó tapintásúak.

Négy- és hathengeres motorokkal volt kapható a második Omega generáció. A 115 lovas kétliteres harmatosan gyorsul, de rugalmassága jó és finomabban jár az Ecotec kétezresnél. Kevés van belőle, de elfogadható választás, 10 literes átlagfogyasztással.

136 lóerős a piacon legelterjedtebb benzines Omega. A 2.0 16V hangossága ellenére jó társ lehet, fogyasztása 8 liter alá is levihető nyugodt utakon, a maximum 13 liter alatt marad. Nem tartozik a benzinfaló gépek közé a 2,2 literes sem, amely tisztességesen mozgatja a nagy Omegát.

170 lóerős a 2,5 V6, amely lendületesen megy és 8,5-14,5 liter között fogyaszt. Az MV6 jelű csúcsmodell háromliteres hathengerese 210 lóerős. Ezzel a motorral az Omega limuzin 240 km/h feletti végsebességre képes, míg az átlagfogyasztás csak bő 1 literrel magasabb a 170 lóerősénél. Két évvel az ezredforduló után a csúcsmodell a 3.2-es, 218 lóerős hathengeres Omega lett.

Fogyasztási rekordautónak nem alkalmas a BMW-től átvett, kamrás turbódízel az Omega 2.5 TD-ben, de szép hangja, kifinomult járása és a fordulatszámmal megjövő ereje a leginkább ajánlott motorváltozatok közé emeli a nagy dízellel gyártott Omegákat. A fogyasztás 7,5 és 12,5 liter között mozog.

Közvetlen befecskendezéses dízelmotorból három is volt az Omegában. A 100 lóerős kétliteres túl gyenge az üresen majdnem 1700 kilós autóhoz. A 120 lóerős jobban harmonizál a nagy tömegű autóval, 7-9 literes fogyasztás mellett. A 2.5 DTI közös nyomócsöves, fogyasztása országúton nagy sebességnél sem haladja meg a 8-8,5 litert, városban 11-12 liter a norma.

Főleg az első néhány évben gyártott autókra leselkedik számos kisebb-nagyobb meghibásodás. Típushiba a kipufogóleömlő tömítésének elfáradása. Ez az alkatrész csak igen bonyolultan cserélhető. Az üresjárat ingadozását, netán kihagyását az alapjárati motor tisztításával lehet orvosolni.

Szerencsére az Omegák nem rozsdásodnak úgy, mint a hasonló korú Astrák. A hátsó kipufogódob élettartama négy évnél kisebb. A segédberendezések közül a generátor javíttatására vagy cseréjére lehet szükség, a vízpumpa élettartama sem örök.

Szigorúan kell venni a vezérműszíj cseréjét az előírt futásteljesítmény után, különben a szíj szakadásával a dugattyú csúnyán belever a hengerenként általában négy szelep jó részébe. A motorokkal nagyon ritkán van baj, legfeljebb a magas olajfogyasztás borzolhatja a tulajdonos kedélyét.

Számos hibaforrást rejteget az utastér is. Az ülésfűtés sok más autóban is megadja magát 4-5 éves korban. Előfordulnak problémák a kapcsolók, a műszerfal, a forgatógombok háttérvilágításával, de a fényszóróizzók kiégése is sokszor előjöhet, ami a xenon lámpás autókra is vonatkozik. A fékbetétek és a féktárcsák az autó súlyához képest nem állják rosszul a sarat.

Jelentős előrelépést sikerült elérnie az Opelnek zászlóshajója minőségét és megbízhatóságát illetően a gyártás beindítását követő években. Az öt évnél fiatalabb Omegákra igazán lehet számítani.

Hazánkban jó közelítéssel 1,1-1,2 millió forinttól kapni Opel Omegát. Ennyit kérnek az 1994-es, jórészt alapfelszereltségű autókért, kétliteres benzines motorral. A hasznaltautok.vezess.hu oldalon 1,0 és 5,6 millió forint között találtunk B Omegákat a cikk feltöltésekor.

Aki minél kényelmesebb utazóautót keres autópályára, a nagy értékvesztés miatt jó vásárt csinálhat egy friss dízel Omegával. Néhány évesen már csak az eredeti ár felét érik az Omegák. A késői Omegák megbízhatóak, sokkal jobbak, mint a modellfrissítés előtt gyártottak.