A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Glacz István, VW Golf II 1.6, 1991, 276 000 km

Pár év alatt közel 100 ezer kilométert tettünk bele családdal a Golfba. A kettes Golf abszolút megbízható és az ezerhatos motor ellenére 6 literes átlagfogyasztást mértem vele, Pilisborosjenő és a XI. kerület között ingázva.

Nagyon egyszerű szervizelni, mindent könnyen be tudok szerezni hozzá és házilag is lehet rajta például hűtőt cserélni. Bár az autó elég régi, jók az ülései, hosszú távon is kényelmes.

A két vadmalacot a gyermekülésben kitűnően el tudjuk helyezni, hátul is elég tágas az utastér. Családi nyaralásra is el lehet vele indulni, mert viszonylag nagy a csomagtere. A kezelőszervek is jól viselik a kisgyermekek érdeklődését, semmilyen rángatásra nem törnek vagy repednek.


Az 1983-ban bemutatott Golf II-t három- és ötajtós, ferdehátú karosszériával lehetett kapni. A kabrió az egyes Golfra épült, kombi nem volt, kompakt egyterűkről akkor még szó sem esett.

Műszakilag megegyezett a Golffal a Jetta. A lépcsőshátú autót Németországban sokan lenézik és azt mondják róla, hogy csak a kalaptartón guruló WC-papír gurigával és bólogató kutyával az igazi. A Jetta ugyanolyan jó minőségű autó, mint a Golf II, de sokkal nagyobb a csomagtere.

1986-ban a VW a négykerék-hajtású Golf Syncro-val bővítette a választékot. Ez a típus kapott először blokkolásgátlót a Golfok közül. 1987-ben a Frankfurti Autókiállításon volt látható a modellfrissítés utáni Golf II. A visszapillantó tükrök az A-oszlop tövébe kerültek, a hátsó embléma a bal oldali lámpa alól középre költözött, módosult a hűtőmaszk.

1988-ban a Rallye Golf G60 mutatkozott be, 160 lóerős, G-alakú spirálfeltöltős motorral, négykerék-hajtással. Még erősebb, 210 lóerős volt a csupán 70 példányban gyártott Golf Limited G60. Később az elsőkerekes GTI G60 is megkapta a spirálfeltöltős motort.

1990-ben kijött a Golf Country, egy emelt hasmagasságú, összkerekes szabadidőautó. 1991-ben az Év Autójának megválasztott Golf III leváltotta a típust, a Jettát a Vento követte. A kettes Golfot az új modellel párhuzamosan gyártották 1992 decemberéig.

Összesen 6 301 000 darabot gyártott a Volkswagen a második generációból. Az egyes Golfból 1983-ig 6 780 050, a hármasból 4 805 900, a negyedik generációból pedig 4,3 millió készült.

Minden igényt kielégít a motorválaszték szélessége. Az alapmodellt az 55 lóerős ezerhármas mozgatja, nem is rosszul, 6-9 literes fogyasztás mellett. Sokat látni az ezerhatos Golfokból. A szabályozott, vagy szabályozatlan katalizátortól függően 70, 72 vagy katalizátor nélkül 75 lóerős motor autópályára is kellően erős, fogyasztása nem magasabb az ezerhármasénál.

Nagyon nyomatékos és harmonikus erőforrás a 90 lóerős 1.8-as, fogyasztása 7-10 liter között mozog. A kétszelepes 1.8 GTI-ben ez a motor 107 illetve 112 lóerős lehet. Hengerenként négyszelepes Golf GTI-t 1986-tól gyártottak, katalizátor nélkül 139, károsanyag-átalakítóval 129 lóerőt teljesít.

54 lóerős az 1,6 literes szívódízel, fogyasztása 5 és 7 liter közötti. Ebből a motorból többféle turbódízel is kapható volt. A Golf II modellciklusának végén kijött a 60 lóerős, kis nyomású turbós változat. Sokkal többet látni a 70 lóerős TD-ből, amely használtan nagyobb rizikót jelent, mint a szívódízel, és átlagosan majdnem egy literrel többet fogyaszt. 1989-től az 1.6 GTD teljesítménye 80 lóerő lett.

Belül a Golf II tágasságával, jó zajcsillapításával és kényelmes üléseivel vív ki elismerést, persze a 200 és 700 000 forint között kapható többi autótípushoz viszonyítva. Az útfekvés stabil, pedig a Golf II híres arról, hogy éles kanyarban felemeli az ívbelső hátsó kerekét.

345 literes a Golf csomagtartója, a Jettáé 550, családi autónak jobb választás a limuzin. Nagy terheléssel a Jetta viselkedése kiszámíthatatlanná válhat, ha a vezető elméretezett sebességgel érkezik be a kanyarba. A Golf hátránya a gyenge reflektor.

Mechanikailag és rozsdavédelme alapján is nagyon hosszú életű a Golf II, ha a minimális karbantartást megkapja. A váltók és a motorok sok százezer kilométert bírnak gond nélkül, a vezérműszíjat 90 000 kilométerenként kell cserélni.

Pár száz forintos parafa tömítéssel orvosolható hiba a szelepfedél tömítés melletti olajszivárgás. Az elektronikus porlasztó néha gyengélkedik, ezt méréssel a pocsék CO-értékekből, vagy az egyenetlen alapjáratról ismerhetjük fel. A hátsó ajtók kilincsével adódhat baj, továbbá az ajtón belül lévő fóliák idővel összezsugorodnak és emiatt beázhat az ajtó.

A rozsdásodás elleni védelem pompás, a minimum 12, maximum 21 éves autók nem rohadnak szét. A kormánymű és a féltengelyek masszívsága is dicséretes. Átvizsgálásnál a porózus fékcsövekre, a fékvezetékekre, a hátsó fékmunkahengerekre és a hátsó futómű gumialkatrészeire kell odafigyelni.

Jórészt 650 000 forint alatt maradnak a kettes Golfok árai, a legolcsóbb autókat 180-200 ezer forinttól lehet megszerezni. A korabeli Golfok alapfelszereltsége minimális volt, a Volkswagen rendkívül szűkmarkúan bánt a széria extrákkal, elég csak a négysebességes váltós Golf C-t és CL-t megemlíteni.

A sok extrával ellátott, késői Golfok és Jetták 750-800 ezer forintot is megérhetnek szép állapotban, igazolhatóan kevés kilométerrel. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban már 300 ezer forint alatt is lehet Golf II-t találni, de nagyon szép autókat is fellelhetünk az árskála másik végén, érdemes böngészni.

Az alkatrészárakat a Hegyalja Kft. adatai alapján közöljük.