Feltámadóban az olasz autóipar 1
Feltámadóban az olasz autóipar 2

Feltámadóban az olasz autóipar

Feltámadóban az olasz autóipar

Feltámadóban az olasz autóipar 17
Feltámadóban az olasz autóipar 18
Feltámadóban az olasz autóipar 19
Feltámadóban az olasz autóipar 20
Feltámadóban az olasz autóipar 21
Feltámadóban az olasz autóipar 22
Feltámadóban az olasz autóipar 23
Feltámadóban az olasz autóipar 24
Feltámadóban az olasz autóipar 25
Feltámadóban az olasz autóipar 26
Feltámadóban az olasz autóipar 27
Feltámadóban az olasz autóipar 28
Feltámadóban az olasz autóipar 29
Feltámadóban az olasz autóipar 30
Fotó megosztása:
Elég sok nemzetközi autószalont csináltunk végig Sergio Marchionne FIAT-elnök regnálása alatt, amikor a saját túlélésével és finanszírozásával elfoglalt olasz konszern üres kézzel járt kiállításról kiállításra. Most azonban nem is egy világpremiert tartott a FIAT!

440 és 550 literes csomagtér

Aki a Tipót csak úgy önmagában látta, tanácstalanul nézegethette a típust, vajon mit akarnak egyetlen lépcsőshátúval a kompakt kategóriában. De a limuzin csak a nyitány volt, idén Genfben debütált a kombi és az ötajtós is. Kereken 20 centiméter van köztük, az ötajtós 437, a kombi 457 centis, tehát a megtermettebb autók közé tartoznak a szegmensben.

a videó a hirdetés után indul
Beülve az autóba, a Tipo a Fabia jellegű, teljes értékű kiskocsik és a kompakt modellek közötti autónak tűnik. Méretei alapján egyértelműen az alsó középkategóriába tartozik, csomagtartója ebben a mezőnyben is tágas 440 literrel. Nagyobb csomagtere a ferdehátúak közül így fejből csak a Civicnek van, 456 literrel.

Közepes a minőségérzet az utastérben

Közepes a minőségérzet az utastérben

550 literes csomagtartót kínál a kombi, a másik újdonság a genfi standról. A csomagteret két oldalrekesz keretezi, elég slendriánul kidolgozott, éles peremű fallal. Ha az elválasztópadlót a felső állásban hagyjuk, akkor lehajtott ülésekkel tökéletesen sík a bővített csomagtér. Nemcsak a támlát lehet ledönteni, az ülőlap is előrebuktatható. Tetszett az is, hogy a padlódarabot a rugós fülek megtartják felnyitva, nyitása-csukása egy kézzel megy.

Három benzines, két dízel

Belül elfogadható a minőségérzet. A Tipón látszik, hogy nem szaladhattak el a költségek, ám vannak puha műanyagok a műszerfalon. De nem kell a hetes Golffal konkurálnia egy autónak, ha alapára jóval alacsonyabbnak ígérkezik. A belső teret feldobja a színes érintőképernyő a műszerfal tetején. Hátra beülve a Tipo alkalmasnak tűnt családi autónak nyurga kamaszfiúkkal is, 190 centis magassággal normálisan elfértem a második sorban.

Újra Tipo

Többször próbálkozott új névvel a kompakt kategóriában a FIAT, gyakorlatilag közel 40 éve egyszer sem hívta úgy az utódot, mint az elődmodellt. Az 1979-ben bemutatott Ritmót a Tipo váltotta 1988-ban, ennek örököse a Bravo és a Brava 1995-től. 2001-ben a Stilo volt az új próbálkozás, ami sikertelennek bizonyult és újra nevet váltott a márka: 2008-ban visszatért a Bravo. A reciklálás nagy előnye, hogy az emberek tudták róla, ez egy olasz kompakt autó, nem kellett nulláról bevezetni egy új nevet. Ezúttal a Tipo elevenedett meg. Közel harminc éve a FIAT az első Tipóval elnyerte az 1989-es Év Autója címet. Az öt- és háromajtós karosszériával gyártott autó 396 centis hosszához képest döbbenetesen tágas és nagyon széles belső teret kínált. Ez a hossz centire azonos a Škoda Fabia első generációjának méretével, mégis elfért bent öt felnőtt. A digitális műszerfallal is értékesített Tipo elég nehéz volt, részben a teljesen galvanizált karosszériának köszönhetően. A háromajtós modellből sportváltozat is készült, a 2,0 16V. Persze olaszul ez is sokkal jobban hangzik, a 16 szelepes Tipo a seidici valvole. A Tipo limuzinja és a kombija Tempra néven futott, utóbbiból viszkokuplungos 4×4-es modell is készült a 113 lóerős, kétliteres benzinessel. A Tipo arról is ismert, hogy padlólemezére kanyarította ki az Alfa Romeo a 155-öst, a Lancia pedig az 1993 utáni Deltát és a Dedrát. A Tipo (magyarul típus) szó sok más második világháború előtti FIAT nevében is szerepelt.

Egyformán 95 lóerős a dízel és a benzines alapmodell is. Előbbi az 1,3-as turbódízel, utóbbi az 1,4 literes szívó benzines, hatfokozatú kézi váltóval. Turbófeltöltéssel az 1,4-es benzines 120 lóerős, az erősebbik dízel az 1,6-os, 320 Nm nyomatékkal és 120 lóerős teljesítménnyel. Szabványos átlagfogyasztása 3,7 l/100 kilométer.

Még idén megjön a kombi és az ötajtós

Az automatikus váltót kedvelőknek szól az 1,6-os szívó benzines 110 lóerővel és 152 Nm nyomatékkal, amelyhez a hatfokozatú bolygóműves automata tartozik. Dízelmotorral is van automatikus váltó, konkrétan a dupla kuplungos hatfokozatú, amit a Suzuki is elérhetővé tett a dízel Vitarához, amelynek motorját a FIAT szállítja.

457 centis a kombi. A limuzn forgalmazása már elkezdődött hazánkban

457 centis a kombi. A limuzn forgalmazása már elkezdődött hazánkban

Itt Genfben annyit sikerült megtudni a Tipókról, hogy értékesítésüket még idén megkezdi a hazai FIAT-hálózat, de a bevezetés pontos időpontját nem tudjuk. Ismerve a lépcsőshátú 3 490 000 forintos nyitóárát, az ötajtós és a kombi is jó ár-érték arányú autónak ígérkezik.
Év Autója lett az 1989-es évre a korábbi Tipo. Technikáját továbbadta az Alfa 155-nek

Év Autója lett az 1989-es évre a korábbi Tipo, megelőzve az A Vectrát és a malacorrúnak ismert, B3-as Passatot. Technikáját továbbadta az Alfa 155-nek