2022-ben új szakkifejezéssel ismerkedhetett meg a Forma-1-et szerető közönség: az autók egyenesbeli fel-le mozgása, pattogása a delfinezés nevet kapta a szakzsargonban. A jelenség, melyet az autó alatti szívóhatás, illetve annak hirtelen megszűnése okoz, nemcsak látványos, de veszélyes is a pilótákra nézve hosszú távon, a Nemzetközi Automobil Szövetség pedig lépett az enyhítés érdekében: az évad közben egy technikai direktíva, 2023-ra fordulva a padlólemezek széleit érintő szabályváltoztatás hivatott csökkenteni a delfinezés mértékét.

A változtatások ellenére valószínűleg nem fog megszűnni a probléma, véli az Aston Martin technikai igazgatóhelyettese, Eric Blandin. “Ez olyasvalami, ami ennek a szabályrendszernek a velejárója. Nagy alagutakban tereljük a levegőt az autó alatt nagyon közel a földhöz, és gyakorlatilag egy szoknya jön létre a padlólemez széléből, ami benn tartja a levegőt. Ez a kombináció az, melynek köszönhetően delfinezésre érzékeny lesz az autó” – mondta a szakember.

“Minden Forma-1-es autónál fellép valamilyen mértékű oszcilláció, de a jelenlegi szabályokkal ez hangsúlyosabbá vált” – árulta el Blandin, hozzátéve, hogy a jelenséget nem egyszerű szimulálni mesterséges körülmények között, ugyanis egy dinamikus problémáról van szó a folyamatosan változó hasmagasság miatt.