Idén először aratott futamgyőzelmet Sebastian Vettel, ráadásul rögtön kettős győzelemmel örvendeztette meg a Ferrari-rajongókat a Forma-1-es Szingapúri Nagydíjon. A némethez a csapattárs Charles Leclerc és a Red Bull hollandja, Max Verstappen csatlakozhatott a dobogón.
A német 392 nappal előző győzelme, a tavalyi Belga Nagydíj után először locsolhatta a pezsgőt a dobogó tetején.
A rajtrácsra Leclerc mögé még Lewis Hamilton állhatott fel a Mercedesszel, utána következett csak Vettel és Verstappen. A monacói sokáig visszafogta a tempót, és a sorrend nem is változott a bokszkiállásokig, amikor a későbbi futamgyőztes a Red Bull fiataljával együtt kiálltak kereket cserélni. Őket követte Leclerc, a Mercedesek pedig csak később váltottak.
Ezen vesztett rajta Hamilton is, ugyanis a forgalomba visszatérve nem tudta utolérni a Vettel-Leclerc-Verstappen triót. A versemy ezen szakaszában Antonio Giovinazzi is az élen haladt az Alfa Romeóval. Valtteri Bottas előbb váltott a kemény gumikra, mint Hamilton, amivel ő járt jobban, ám a csapat megkérte, hogy lassítson vissza, és engedje világbajnok csapattársát maga elé visszatérni a bokszból.
A verseny további képét a biztonsági autó határozta meg. A három kieső – George Russell (Williams), Sergio Perez (Racing Point) és Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) – baleset vagy műszaki hiba miatt épp úgy állt meg a pályán, hogy be kellett küldeni miattuk Bernd Mäylander Mercedesét.
Az állás az élen ezek után már nem változott. A dobogósok mögött a két Mercedes zárt Hamilton-Bottas sorrendben, habár a brit a végén még támadta Verstappent. Őket a másik Red Bull-lal Alexander Albon kísérte be a célba. Pontot szerzett még Lando Norris (McLaren), Pierre Gasly (Toro Rosso), Nico Hülkenberg (Renault) és Giovinazzi.
A leggyorsabb körért járó pontot nem osztották ki, ugyanis Kevin Magnussen ért körbe a leggyorsabban, de csak a 17. helyen zárt. Az egyéni pontversenyt 296 ponttal Hamilton vezeti, a 231 pontos Bottas, a harmadik és negyedik helyen 200-200 egységgel álló Leclerc és Verstappen, valamint Vettel előtt, aki 194 pontot szerzett eddig. A csapatbajnokságot a Mercedes 527 ponttal vezeti a 394 pontos Ferrari és a 289 pontos Red Bull előtt.
A bajnokság egy hét múlva az Orosz Nagydíjjal folytatódik.
A futam részletes összefoglalója itt olvasható!
Villanyfényben, 30 fokos levegő- és 37 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel a rajtrácsra az autók a 2019-es szezon tizenötödik Forma-1-es futamára, a Szingapúri Nagydíjra.
Az első helyről pályafutása során ötödik alkalommal Charles Leclerc indulhatott a Ferrarival, megelőzve Lewis Hamilton Mercedesét és a másik vörös autóban ülő Sebastian Vettelt. Max Verstappen törte meg Red Bulljával a Ferrari-Mercedes sormintát, megelőzve a gyenge kört futó Valtteri Bottast a másik Mercedesben. Őt Alexander Albon követte a másik Red Bull-lal, aki mögött három Renault-motoros autó sorakozott fel: Carlos Sainz és Lando Norris McLaren-szendvicséből indulhatott nyolcadik helyről Renault-jával Nico Hülkenberg. A legjobb tízbe Antonio Giovinazzi fért még be az Alfa Romeóval.
Az időmérőről az MGU-K szabálytalansága miatt kizárták az eredetileg nyolcadik helyet megszerző Daniel Ricciardót. A Renault-ban ezek után ki is cserélték a kérdéses elemet, de az azért kapott büntetés már nem befolyásolta az amúgy is utolsó helyről rajtoló pilótát. Sergio Perez is öt helyes büntetést kapott, miután idő előtt ki kellett cserélni a Racing Point sebességváltóját.
Az idei, megváltozott gumiszabályok miatt a hivatalos beszállító Pirelli abroncsai minden pályán ugyanabban a három színben pompáznak: a piros oldalfalú a lágy, a sárga oldalfalú a közepes és a fehér oldalfalú a kemény keveréket jelenti, legalábbis ami az adott versenyhétvégén elérhető választékot illeti.
A rajtrács első kilenc helyén álló versenyző a lágyakon, a többiek a közepes gumin vágtak neki az éjszakai száguldásnak – Pierre Gasly kivételével, a Toro Rossójára a kemény keveréket rakatta fel.
A gumiszállító előrejelzése szerint száraz körülmények között az egy kiállásos taktika egyértelműen a nyerő megoldás, lágy-közepes elosztásban, cserével a 16-20. kör magasságában. A 61 körös versenyre emellett még a közepes-kemény, illetve a lágy-kemény variációkat ajánlották. Előbbinél 28-32., utóbbinál 14-18. körben javasolták az olaszok a bokszkiállást. A kétkiállásos taktikát egyértelműen lassabbnak számolták a szakemberek. Fontos megjegyezni, hogy a futam eddigi története során mindig pályára hajtott a biztonsági autó, ami még adhat egy csavart a taktikáknak.
Az idei szezontól kezdve a leggyorsabb kört megfutó pilóta is kap egy pontot, feltéve, hogy az első tíz hely valamelyikén végez.
Rush hour 💨 @kvyatofficial joins the traffic #F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/fEuVhqggvw
— Toro Rosso (@ToroRosso) September 22, 2019
2019 Forma-1 Szingapúri Nagydíj

Végeredmény

61. kör/Cél
Vettel végül a tavalyi Belga Nagydíj után újra versenyt tudott nyerni, kettős győzelemre vezetve a Ferrarit Leclerc segítségével. Verstappen végül befutott a harmadik helyen a Red Bull-lal, visszaverve Hamilton támadásait.
Ötödikként Valtteri Bottas futott be Alexander Albon előtt. Pontot szerzett még Norris, Gasly, Hülkenberg és Giovinazzi.
BREAKING: Sebastian Vettel wins in Singapore!
It's his first F1 race win since Spa in 2018
And Ferrari secure the first 1-2 finish in the history of the event#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/hd0VfEKJTw
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

60. kör
Vettel 1,8 másodperccel vezetett Leclerc előtt, Verstappen lemaradása már 4 másodperc volt az utolsó előtti körben.

59. kör
Magnussen hasonlót művelt, mint Kvjat, miközben Verstappen a harmadik helyéért küzdött Hamilton ellen.

59. kör
Kvjat elrontotta egy rövid időre a nagyok játékát leggyorsabb körével. A Toro Rossós nem kaphatta meg a pluszpontot, mivel nem állt pontszerző helyen. Bottas azonban hamar visszavette ezt az érdemet tőle.

57. kör
5 körrel a vége előtt az állás: Vettel, Leclerc, Verstappen, Hamilton, Bottas, Albon, Norris, Gasly, Hülkenberg, Giovinazzi. Vettelnél egyelőre a leggyorsabb kör, de a többiek is próbálkoztak.

56. kör
Vettel ráment a pluszpontra, megfutotta a leggyorsabb kört. Ezzel Leclerc-t is leszakította magáról.
We're back to green… AGAIN!
Can Sebastian Vettel hold on?
Follow live ➡ https://t.co/2agKfO2HFm #bbcf1 #F1 🇸🇬 #SingaporeGP pic.twitter.com/rLzC6yTwwl
— BBCF1 (@bbcf1) September 22, 2019

55. kör
Inkább a mezőny hátsó régiójában zajlottak ádáz harcok Stroll és Magnussen részvételével a 14-15. helyen.
LAP 55/61
Lance Stroll is making the most of these final few laps 💪
He gets past Kvyat, then pulls a switchback on Magnussen for P14#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/2V9jp5AAFC
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

54. kör
Verstappen nem tudta a Ferrarik tempóját tartani, de a holland is viszonylag biztonságban haladt a Mercedesek előtt.

52. kör
Leclerc a szokásosnál jobban lemaradt Vettelről, mögötte szorosan követtékk egymást a többiek az újraindítást követően.
LAP 52/61
We're back to green… AGAIN!
Can Vettel hold on?#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/kD3CRPD0Jl
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

51. kör
A legjobb tíz sorrendje: Vettel, Leclerc, Verstappen, Hamilton, Bottas, Albon, Noris, Gasly, Hülkenberg, Magnussen.
Eddig Räikkönen, Perez és Russell esett ki, a biztonsági autós szakasz véget is ért.
No amount of steering wheels could make that wheel point the right way 😩#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/GONRLgkHFG
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

50. kör
Újra pályán a biztonsági autó!
With the safety car in, it’s a race to the finish. @ScuderiaFerrari one-two? #SingaporeGP pic.twitter.com/vbOx2TNwXP
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) September 22, 2019

49. kör
Räikkönen bal első kerekét kitörte Kvjat, a finn a bukótérben állt meg. Egyelőre sárga zászlós szakasz lépett érvénybe.

48. kör
Nyugodtak voltak a versenyzők az újraindulás után, habár a Haas versenyzői több csatába is belekeveredtek.
LAP 48/61
Ricciardo drops three positions in a handful of corners, as Gasly, Grosjean and Sainz all scramble through#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/Uq2UjJLGBN
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

47. kör
A kör végén a bokszba hajtott a biztonsági autó, újraindult a verseny. Előtte Hamilton majdnem belehajtott a lassan guruló Verstappenbe.

46. kör
Pereztől Gasly örökölte meg a tizedik, utolsó pontszerző pozíciót. Eközben a Ferrarinál Leclerc rádión biztosította csapatát, hogy mindent megtesz a győzelemért.

45. kör
Két képen a Racing Point versenye:
LAP 41/61
Stroll tags the wall in the final sector and picks up a puncture
He pits and drops down to P19#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/0l3sRhMema
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019
⚠️ SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 43/61) ⚠️
It's a nightmare few laps for Racing Point 😭
Perez pulls over on the back straight#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/WuzunENLta
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

44. kör
A másik Racing Pointnak sincs szerencséje: Perez alatt leállt a kocsi. Sárga zászlós, majd újabb biztonsági autós szakasz lépett életbe.

43. kör
Leclerc egy másodpercen belül követte Vettelt, miközben Verstappen már 2 másodpercre volt a Ferrari párosától.

42. kör
Stroll bal első defektet kapott, kereket cserélt.

41. kör
Nem történt pozíciócsere az élmezőnyben a biztonsági autós szakasz utáni első körben. Az állás: Vettel, Leclerc, Verstappen, Hamilton, Bottas, Albon, Norris, Magnussen, Räikkönen, Perez.
LAP 41/61
GREEN GREEN GREEN!#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/wwR4thqUpu
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

40. kör
A kör végén a bokszba hajtott a biztonsági autó, újraindult a verseny.

39. kör
Leclerc nehezményezte, hogy Vettel a taktika miatt előtte termett, de boldogíthatja a tudat, hogy a német elveszítette előnyét.

38. kör
Néhányan kiálltak a bokszba, kihasználva a lehetőséget, de az élmezőnyből senki sem választotta ezt a lehetőséget.
⚠️ SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 35/61) ⚠️
Grosjean and Russell collide, and the Williams is out
RUS: " ******… I shouldn't be surprised"#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/V14BQfZX2I
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

37. kör
Beküldték a biztonsági autót, ez a verseny sem telt el Bernd Mäylander Mercedese nélkül.

36. kör
Russell a falba állt, miután Grosjean beleforgatta a falba. Egyelőre csak sárga zászlós szakasz lépett érvénybe.

34. kör
Ricciardo és Giovinazzi összeértek, az ausztrál defektet kapott, de Giovinazzi Alfájának bal eleje is kapott.
LAP 34/61
Ricciardo and Giovinazzi collide 😱
The Aussie limps back with a puncture, while our former race-leader makes a routine stop for tyres#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/WML9AooqaI
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

33. kör
Az első négy helyre felért a négy topversenyző: Vettel 6 másodperccel vezetett Leclerc, 8,5-lel Verstappen és 12-vel Hamilton előtt.

32. kör
Stroll kiállt a bokszba Hamiltonék elől, miközben Leclerc-nek és Verstappennek is már csak Giovinazzi maradt.

31. kör
Vettel kissé agresszíven előzte meg Gasly-t, de nem értek össze. Az esetet azért feljegyezték, de nem vizsgálták. Már csak Giovinazzi volt előtte a pályán, de az olasz gálánsan elengedte.
LAP 30/61
L U U U N G E
Vettel dives down the inside of Gasly for second#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/O5tNSdCl5R
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

30. kör
Vettel már Ricciardo mellett is elhaladt, és Leclerc-nek is megvolt Stroll. Verstappenen a sor, miközben a két Mercedes már látótávolságon belül volt.
LAP 28/61
Vettel skips past Ricciardo for P3
And Leclerc simultaneously displaces Stroll for P5#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/r0LZfZ4SsV
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

29. kör
Vettel már átugrotta, Leclerc azonban beszorult Stroll mögé Verstappennel együtt.

28. kör
Giovinazzi vezette a versenyt, de ami fontosabb, hogy a frissebb abroncsokon érkező Hamilton 8 másodpercre volt Vetteltől.
Just take a moment…
Antonio Giovinazzi leads the #SingaporeGP.
➡ https://t.co/2agKfO2HFm #bbcf1 #F1 🇸🇬 #SingaporeGP pic.twitter.com/Z5h3KOy26u
— BBCF1 (@bbcf1) September 22, 2019

27. kör
Hamilton a bokszban járt, keményekre váltott. Bottas elé tért vissza, Vettel, Leclerc és Verstappen mögé.

26. kör
Bottast három másodperces (!) lassításra kérte James Vowles stratéga. Nem jó ómen a finn versenyzőnek…

25. kör
Az előbb említett versenyzőket közelítette Vettel, szerette volna gyorsan átugrani őket, hogy ne veszítsen időt Hamiltonnal szemben.

24. kör
Meglepő név a második helyen: Hamilton mögött Giovinazzi, Gasly, Ricciardo és Stroll következik. Persze ők más taktikán vannak, mint az élmezőny.

23. kör
Bottas az első Mercedes a bokszban, keményekre cserélt a finn. Jóval a Ferrarik és Verstappen mögé érkezett.

22. kör
Hamilton még nem cserélt, miközben Vettel megfutotta a leggyorsabb kört. Leclerc nem örül, hogy a ferraris csapattárs átugrotta.
LAP 22/61
Hamilton stays out, and the Ferraris up the pace on fresh rubber#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/KEfCG7Fm2r
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

20. kör
Leclerc is kemnényekre váltott, de Hamilton nem cserélt. Vettel meg is előzte a monacóit a hamarabbi cserével.

19. kör
Verstappen komolyan védekezett Bottas támadása ellen, a Red Bull hollandja tapadáshiányra panaszkodott. A kör végén Vettel és Verstappen is cserélt, a két versenyző kemény gumikat kapott.
LAP 20/61
Our first leaders are in! Vettel and Verstappen dive in…
Vettel emerges tenth, but Verstappen drops behind Hulkenberg in P12#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/KPS1xn5ctL
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

18. kör
Komoly csatákba keveredett Kubica: előbb Räikkönen, majd Perez és Kvjat ment el a williamses mellett.
LAP 17/61
There's a bit of a queue forming behind Kubica, who's yet to stop
Raikkonen muscles past, then Perez and Kvyat sneak by#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/RXljp1Hf2i
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

17. kör
Leclerc rákapcsolt, kilenc tizedet adott Hamiltonnak az utóbbi körben.

16. kör
Räikkönen az újabb cserélő, közepesekre váltott. Az első tízben nem történt változás, Ricciardo a 11. helyig zárkózott már.

15. kör
Kvjat megfutotta a leggyorsabb kört a friss gumikon. Elől továbbra sem voltak nagy történések.
LAP 15: After putting for a fresh set of tyres, @kvyatofficial puts in the fastest lap of the race 😎 a 1:47.419 👊 #F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/d2zseQpM8E
— Toro Rosso (@ToroRosso) September 22, 2019

14. kör
Perez is a bokszban, keményekre váltott Kvjattal egyetemben.

13. kör
Kvjat az első, aki nem kényszerből állt ki kereket cserélni, nagyon szenvedett már a Toro Rossóval.

12. kör
A pálya hűlt, de Bottas bal első fékje egyre melegedett – a finnt az autó hűtésére kérte a Mercedes.
Perez is átugrotta Kvjatot, az orosz a 15. helyre csúszott vissza.

11. kör
Miközben Ricciardo Kvjat mellett keresett utat Stroll-lal együtt, a pálya lassan elkezdett hűlni. Ennek hatása lehet a versenyre.
LAP 10/61
The Daniel Ricciardo Grand Prix is really hotting up 🔥
He now squeezes past Kvyat for P12!#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/3C91LTu3iD
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019

10. kör
Továbbra is vonatozott a mezőny, a legjobb hat versenyző egymáshoz képest az egy másodperces határon táncolt. Hamilton azt mondta, hogy ennél lassabban nem tud haladni.

8. kör
Nincs jó hétvégéje a Renault-nak így, az eredetileg Q3-ba jutott versenyzőik ilyen-olyan okok miatt a mezőny sűrűjében vergődtek.

7. kör
Vettel rendszeresen kiállt Hamilton szélárnyékából, hogy hűtse a Ferrariját. Az egyenlítői klíma megviselheti az autókat.
Ricciardo's on the hunt! He picks off Perez for P13#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/ak4bboBAtA
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019
Ricciardo, aki az utolsó helyről kezdte a versenyt, a 13. helyen haladt ekkor Perez megelőzésével.

6. kör
A heted Norris gyorsabb, mint Leclerc az első helyen. A McLaren zárkózik az élbolyra.

5. kör
Leclerc nem szakította le Hamiltont magáról, de a hatodik Albon is hat másodpercen belül volt hozzá képest. A monacói érezhetően óvatosan vezetett, óvva ezzel a gumikat.

4. kör
Hülkenberg az üres pályán száguldott, megfutotta a leggyorsabb kört is. Sainz vétlen volt a balesetben, a visszajátszásokból kiderült. Ez nem vigasztalta, ugyanis körhátrányban az utolsó helyen haladt.
After contact on the first lap, Carlos comes in to pit and he's switched to the white-banded Hard tyre. 🔄#SingaporeGP pic.twitter.com/KQFB4nBesX
— McLaren (@McLarenF1) September 22, 2019

3. kör
Az állás: Leclerc, Hamilton, Vettel, Verstappen, Bottas, Albon, Norris, Giovinazzi, Magnussen, Gasly.

2. kör
Sainz és Hülkenberg is sokat vesztett a rajtnál, vélhetően összeért a két pilóta. A német keményekre váltott, a spanyol sokáig parkolt garázsa előtt.

Rajt/1. kör
Gond nélkül jött el a mezőny a lámpák gyors kialvása után. Hamilton leszakadt Leclerc-től, a britnek Vettel támadásaira kellett figyelnie. Russell első szárnya megsérült, de nem szakadt le.
Breathless. #SingaporeGP #bbcf1 #F1 🇸🇬 pic.twitter.com/7AOA7l5XoU
— BBCF1 (@bbcf1) September 22, 2019