A 2017-es nagy (aerodinamikai) szabályváltozási csomag alaposan visszafogta az F1-es autók követési és előzési képességeit, a 2018-as szezonnyitó Ausztrál Nagydíj alapján pedig úgy tűnik, idén még rosszabb lehet a helyzet, így a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a bahreini hétvége szombati napjára összehívta a csapatok technikai főnökeiből álló Forma-1-es Technikai munkacsoportot, hogy megoldást találjanak.

A két fő ötlet a hátsó szárny vezérsíkjának és ezzel a DRS hatékonyságának megnövelése, valamint a “piszkos” légáramlatokra érzékeny, így a közeli követést már-már ellehetetlenítő első szárnyak átalakítása, egyszerűsítése volt, ám egyik elképzelés sem kapott komoly támogatást a megbeszélésen, írja az Autosport.

Bár a csapatok elismerték, hogy a DRS-sel egyszerűen lehet kezelni a problémát, az eszközt sem a Forma-1 sportszakmai főnöke, Ross Brawn, sem a nézők nem szeretik, ezért több csapat is úgy vélte, nem erre kellene indulni.

Az első szárnyat illetően az volt az álláspont, hogy máris túl késő ilyen komoly áttervezési munkába fogni 2019-re, 2020-ra pedig nem is lenne érdemes fejleszteni, hiszen 2021-re úgyis teljesen új szabálycsomag érkezik, egy szezon kedvéért felesleges és káros is lenne ennyi pluszmunka.

Miután az FIA a további kutatásaihoz adatszolgáltatásra kérte az alakulatokat, a megbeszélés az FIA-s szakemberek csapatok általi szerződtetéséről és a kényszerszabadságok kívánatos hosszáról szóló vitává fajult.

Okkal, hiszen tavaly ősszel a Renault csábította el a felügyelőszervezet, egyik, a csapatok 2018-as fejlesztéseit is ismerő műszaki szakemberét, Marcin Budkowksit (aki végül idén áprilisban állt munkába náluk), majd miután erre reagálva idén februárban egy gentleman’s agreement keretében állítólag megegyeztek, hogy FIA-s embert csak 12 hónapos kényszerszabadság után állítanak munkába, a Ferrari márciusban leigazolta a szombati ülést is vezető Laurent Mekiest, aki szeptembertől már Maranellóban dolgozik.

Bár a meddő vitába torkolló megbeszélés így eredménytelen maradt, ha lesznek épkézláb szabályváltoztatási ötletek, azokat a hónap végéig még az FIA Forma-1-es Bizottsága, majd a Motorsport Világtanács elé lehet terjeszteni. Április 30. után már csakis a csapatok teljes egyetértése mellett lehetne új szabályt bevezetni a 2019-es idényre, ennek esélye viszont elhanyagolhatóan kicsi.

Forrás: Fotó: Europress