Az idei F1-es szezon 18 órányi tévéközvetítéséből mindössze 33 percet tettek ki a csapatrádión zajló beszélgetések – számolta ki az F1fanatic.co.uk honlap. Ez versenyenként átlagosan kevesebb, mint három percnyi hanganyag bejátszását jelenti.

A Forma-1 rajongóinak nagy többsége egyetért abban, hogy ez az arány szégyenletesen gyenge: ha már a szabályok és technika lehetőséget ad a depófal és a pilóták közötti beszélgetések “lehallgatására”, sokkal többet akarnak belőlük hallani. Mivel a jogtulajdonos Formula One Management (FOM) valamennyi tévétársaságnak ugyanazt a kép- és szöveganyagot sugározza, a világ összes F1-rajongója ugyanazokat az üzeneteket hallgathatja.

Az F1fanatic.co.uk szerint a Red Bull és a McLaren a legnyitottabb az üzeneteik nyilvánosságra hozása terén. Lewis Hamiltontól 2011-ben eddig 69 üzenetet játszottak be, 7 perc 18 másodperc hosszúságban. Sebastian Vetteltől 53 rádióüzenetet hallottunk (7:49 perc), Jenson Buttontól 49 üzenetet (5:33 perc), Mark Webbertől pedig 32 üzenetet (2:56 perc).

A Ferrari hozzájuk képest sokkal szigorúbban bánik a rádióval, alig engedik, hogy Fernando Alonso és Felipe Massa üzenetei adásba kerüljenek. Alonsótól eddig 30 üzenetet továbbítottak (3:16 perc), míg Massától 28 beszólást hallhattunk (2:54 perc) ebben a szezonban. Az angol honlap azt sejteti, hogy a Ferrari a legfontosabb üzeneteket olaszul közli a versenyzőivel, akik erre olaszul válaszolnak, így eleve kizárják, hogy azok bekerülhessenek az angol nyelvű nemzetközi közvetítésbe.

A csapatok közlékenysége egyébként nagyjából a világbajnoki erőviszonyokat tükrözi. A McLaren (118 üzenet), a Red Bull (85) és a Ferrari (58) után a Mercedes GP következik 17 rádióüzenettel, majd a Lotus Renault GP (8), a Force India (3) és a Toro Rosso (2) folytatja a sort. A Lotustól, a Saubertől és a Williamstől eddig egy-egy üzenetet adtak be adásba, míg a HRT és a Virgin pilótáit még egyáltalán nem hallhattuk verseny közben!

A legkevesebb rádióüzenetet idén a Monacói Nagydíjon hallhattuk, ahol a pálya melletti magas házak komoly interferenciát (zavart rádióhullámokat) keltenek, ezért a FOM eleve kevesebb beszélgetést használhat fel.


Az angol honlap mondanivalójuk szerint kategorizálta is az üzeneteket. Az eddigi 11 futamon elhangzott 295 rádióüzenetből 120 a stratégiára vonatkozott. Ez egyébként veszélyes is lehet, a többi csapat mérnökei ugyanis könnyen belefülelhetnek, mikor készül kerékcserére a Red Bull, vagy éppen a McLaren, és reagálhatnak rá. (A Ferrari állítólag ezt tette a Török és a Spanyol Nagydíjon, amikor lehallgatta az RBR belső üzeneteit.)

Az élő adásban hallott rádióforgalom alapján egyértelmű, hogy a FOM szégyenletesen kevés betekintést enged a rajongók számára a csapatok taktikájába, noha a rádióbeszélgetések technikai bejátszása semmiféle akadályba nem ütközik. Az F1-drukkerek már beletörődtek abba, hogy szerkesztve, megszűrve, késleltetve kapják csak meg az üzeneteket kedvenc pilótájuktól (vagy éppen a legnagyobb ellenféltől). Azt viszont nehezen (és joggal) fogják elfogadni, hogy egy viszonylag olcsó technikai megoldást mellőzniük kell, miközben a NASCAR-ban, vagy az Indycarban folyamatosan követhető a csapat és a versenyző között zajló kommunikáció.

Több csapatrádiót akarnak az F1-rajongók 3


A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azt ígéri, hogy jövőre az összes istálló összes rádióüzenete elérhető lesz az F1-et közvetítő tévécsatornák számára. Ez alapvetően pozitív lépés, de az internet korában a rajongók már aligha érik be ennyivel: a legtöbben élő, vágatlan és korlátlan rádióüzeneteket szeretnének, és ha a sportág vezetői nem figyelnek a rajongók igényeire, könnyen elveszíthetik őket.