Nincs még egy olyan F1-es versenyhelyszín, mint Silverstone. Az angolok imádják az autókat, az autósportot, ami egyáltalán nem csoda: hét világbajnokot adtak a száguldó cirkusznak, egy főre jutó F1-es bajnokaik és futamgyőzteseik száma pedig magasabb, mint bárhol a világon.

John Surtees (1964 világbajnoka), Sir Stirling Moss (akit a leggyorsabb F1-es pilótának tartanak, aki sohasem nyert vb-címet) vagy Jackie Stewart (1969, 1971, 1973 bajnoka) azért jár ki a Brit Nagydíjra, hogy fürdőzzön kicsit a népszerűségben. Nem mellékesen mindig vannak cégek, vagy csapatok, akik meg is fizetik őket ezért.

Stewart idén Michael, kenti herceg kalauzának szegődött, akit végigvezetett a Williams és McLaren csapat garázsán. John Surtees a Ferrari meghívására látogatott ki Silverstone-ba, de az olaszok idén egy másik jubileumra koncentrálnak: éppen 60 éve, hogy a Ferrari megnyerte az első nagydíját itt, Silverstone-ban.

Ebből az alkalomból az olaszok kiállították a vadonatúj célegyenesbe azt a Ferrari 375-ös modellt, amellyel a “Nagyfejű”-nek csúfolt argentin gladiátor, José-Froilán González megnyerte az 1951-es Brit Nagydíjat. González hajlott kora és megromlott egészségi állapota miatt sajnos nem jöhetett el Angliába, de a Ferrari megígérte, hogy egy vele készült exkluzív interjúval kárpótolja a rajongókat, amely hamarosan olaszul és angolul is elérhető lesz a Scuderia honlapján.

Ha már a célegyenest említettem, nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy a britek sem időt, sem pénzt nem sajnáltak Silverstone modernizálására. Derek Warwick, a Brit Autóversenyzők Klubjának (BRDC) leendő elnöke pénteken elárulta: a The Wing (Szárny) névre keresztelt új depókomplexum 27 millió angol fontba került, ezzel Silverstone új mércét állított fel az európai pályák között. Ehhez a befektetők feltételül szabták, hogy a Forma-1-es futam hosszú távon itt maradjon, amit Damon Hill (a BRDC jelenlegi elnöke) egy tavaly aláírt, 17 éves szerződéssel biztosított be.

Mindennapos látvány: egy kisszériás Caterham a benzinkúton

Mindennapos látvány: egy kisszériás Caterham a benzinkúton

Mindennapos látvány: egy kisszériás Caterham a benzinkúton


Csak a viszonyítás kedvéért: a Hungaroringgel rendszerint öt évre szoktak szerződést hosszabbítani, jelenleg 2016-ig van előszerződésünk. Az angolok 10 év elteltével kiszállhatnak a kontraktusból, de ha olyan jól mennek tovább a dolgok, ahogy eddig (2010-ben és 2011-ben is telt ház, több mint 120 ezer ember töltötte meg a lelátókat), erre nem lesz szükség.

Márpedig az angolok (britek) imádják a Forma-1-et. Akkor is kitartanak Lewis Hamilton és Jenson Button mellett, ha az egyik csak a tizedik, a másik az ötödik helyről kezdheti meg a Brit Nagydíjat. A bejáratnál, a csapatruházat-árusok bódéinál, a véres steaket, hamburgert, fish&chipeset (sült hal sültkrumplival) árusító lakókocsiknál kígyózó sorok nem lesznek rövidebbek, akkor sem, ha szakad az eső, ahogy csütörtökön és pénteken történt. A gumicsizma ilyenkor reneszánszát éli a szigetországban, de sohasem kerül az asztalra.

Sir Jackie Stewart, Michael kenti herceggel és Niki Laudával

Sir Jackie Stewart, Michael kenti herceggel és Niki Laudával

Sir Jackie Stewart, Michael kenti herceggel és Niki Laudával


A britek most is ugyanúgy imádják az autóversenyzést, mint annak idején, Hawthorn, Surtees, Stewart vagy Mansell hőskorában, pedig közben felnőtt egy-két új generáció. Azzal viszont kitűnnek a többi nemzet szurkolói közül, hogy elismerik és meg tudják tapsolni Sebastian Vettelt, Michael Schumachert, vagy Heikki Kovlainent is, ha egy-egy bravúros manővert mutatnak be a pályán.

Az angolok az autósportot éppen úgy önmagáért szeretik, ahogy a steaket, hamburgert, vagy a fish&chipset. Ezért jó itt lenni Silverstone-ban.