“A valenciai futamon a tenger, a kék égbolt, a káprázatos jachtok és bikinis lányok voltak a legérdekesebbek. Ja igen, és természetesen a Forma-1 uralkodója, Sebastian Vettel. A német bajnok nemcsak a riválisokat szakította le, hanem az F1 főnökét, Bernie Ecclestone-t is ‘hazaküldte’. A brit már húsz körrel a befutó előtt távozott, annyira egyértelmű volt, ki nyeri a versenyt” – írta hétfő számában a Bild Zeitung.

Bernie Ecclestone persze nem azért utazik a versenyekre, hogy megnézze, ki nyer. Rendszerint sokkal több és sokkal fontosabb dolga van annál. Különben is, már rég lezsírozta a spanyolok nagyszerű tenorjával, Placido Domingóval, hogy ő adja át az egyik díjat. Vettel győzelme egy pillanatig sem forgott veszélyben, csak az volt a kérdés, sikerül-e a Red Bullnak Isztambul után a második kettős győzelmét is behúzni? Nem sikerült, ami egyedül Fernando Alonso elszánt, bátor versenyzésén múlott.

A Ferrari spanyolja – noha sokan ki akarták mondatni vele – nem vállalta fel, hogy a győzelemért fog hajtani Valenciában. Csak annyit mondott, a Ferrari elkapta a fonalat, Monacóban és Montrealban már nyerőképes volt az autó, és hogy meglátja, mire mennek a Red Bullok ellen. Kicsit a nemzetközi  szövetség is a Ferrari pártjára állt: az FIA a Kanadai Nagydíj után bejelentette, hogy Valenciában megtiltják a motorvezérlés átállítását az időmérő edzés és a verseny között. Ez elvileg a Red Bullt gyengítette volna leginkább, Christian Horner csapatfőnök és Helmut Marko szaktanácsadó körönként fél másodperces visszaeséssel kalkulált.

De ha gyengítette is a bikásokat a szigorítás, ez nem látszott meg az eredményeken. Vettel úgy szerezte meg a pole pozíciót, hogy a második gyorskörét félbeszakította, miután látta, hogy nincs ellenfele; Webber pedig az utolsó körében visszakapaszkodott az első rajtsorba.

A Ferrari viszont hagyományosan gyorsabb a versenyen, mint az edzéseken, ami rögtön a rajtnál nyilvánvalóvá vált. A két Red Bull jól indult, de a két Ferrari még jobban. Különösen Felipe Massa remekelt, a brazil 600 méter után már a harmadik helyen haladt, de amikor belülről megpróbált bebújni Webber elé a második kanyarnál, rajtavesztett. Az ausztrál lezárt, sőt, a kívülről (a jobban tapadó íven) érkező Alonso is megelőzte Felipét. Massa egyedüli öröme az maradt, hogy Lewis Hamilton McLarenjét is maga mögé utasította, de a gumipókerben megint nem volt szerencséje, így a régóta várt dobogós eredmény ismét elmaradt.


Alonso viszont szenzációsan versenyzett: húsz körön keresztül árnyékként követte Webber Red Bullját, majd a 21.-ben, az állítható hátsó szárny segítségével kiugrott a szélárnyékból, és a sebességtöbbletet kihasználva megelőzte a kék autót. Emberek! Egy Ferrari a pályán megelőzött egy Red Bullt! Igaz, a kerékcseréknél Webber vissza tudott jönni Alonso elé, de a Ferrari ezúttal tényleg gyors volt (nemcsak a lágy, hanem a most először használt, középkemény abroncsokon is), és Fernando tökéletesen időzített harmadik bokszkiállása után ismét Alonso (és vele együtt 90 ezer spanyol szurkoló) örülhetett.

“Tudom, hogy az egész Ferrari-csapat és a tifosók is győzelmet várnak tőlem. Ez jelenleg még nem lehetséges, de egyre közelebb vagyunk hozzá” – mondta Alonso. “A szezon első versenyein másfél másodperccel voltunk lemaradva a legjobbaktól, most hat-hét tizedre, vagyis megfeleztük a hátrányunkat. Nem fogunk hátradőlni addig, amíg ki nem csavarjuk a legtöbbet az autóból.” Számára a hazai pályán, haza közönség előtt elért második hely felért egy győzelemmel.

Alonso azt mondta, melengette a szívét, amikor meglátta a nagy kivetítőn, hogy a spanyol drukkerek felugranak a lelátókon, amikor a 21. körben megelőzte Webbert. Mint Christian Horner csapatfőnök elárulta, a nem nagy fölénnyel, de azért a rajttól a célig vezető Sebastian Vettelnek is volt ideje, energiája ki-kinézegetni az óriáskivetítőre. “Sebastian egyszer csak azt kérdezte a csapatrádión: milyen időket megy Mark a közepes gumikon? Egymásra néztünk és azt kérdeztük, hát ezt meg honnan tudja? Ki mondta neki? Kiderült, hogy a videófalon látta, még arra is volt energiája, hogy ezzel foglalkozzon. Ez a srác egy perfekcionista.”


Messze volt a tökéletestől a McLaren teljesítménye, ami nagy csalódást okozott a wokingi rajongóknak. Lewis Hamilton megszerezte ugyan a 3. rajthelyet a két Ferrari előtt, de a rajt után ötödiknek esett vissza, végül jobb stratégiájának köszönhetően bejött negyediknek, Massa előtt. Jenson Button elvesztette a hatodik helyet Nico Rosberggel szemben a második kanyarban, majd a hatodik körben, ugyanott visszavette tőle. Hamilton autója a hátsó abroncsokat koptatta el a vártnál hamarabb, Button kocsijában pedig a táv második felében nem működött a KERS hibrid, ami felborította a McLaren egyensúlyát és letörte a szárnyát.

Hamilton hozta a szokásos formáját: amikor a versenymérnöke arra kérte, vigyázzon kicsit a gumikra, azt felelte: “Nem tudok ennél lassabban menni!”. A verseny után az angol letört volt, mint a bili füle. “Ezzel vége mindennek, ami a bajnoki esélyeinket illeti. Egyáltalán nem várom a silverstone-i futamot, mert egyszerűen nem vagyunk elég gyorsak, hogy nyerhessünk. attól tartok, szenvedni fogunk” – nyilatkozta az angol újságíróknak.

Minden rendben is lett volna, ha ma reggel, a Twitteren nem fogalmaz félreérthetően.
“Minden rajongónknak üzenem, ne higgyék el, amit a mai újságok írnak! Az én csapatom sohasem adja fel, és én sem fogom feladni soha!”, azt sugallva, mintha az újságírók találták volna ki a bajnoki cím elvesztéséről szóló történeteket. Hamilton ezzel megint elért valamit, amit Button sohasem tett volna: magára haragította az angol F1-es újságírók krémjét, alig két héttel a Brit Nagydíj előtt! Pozitív kritikáikkal, lojalitásukkal eddig brit kollégáink segítették át Lewist a pályafutása mélypontjain, legutóbb a monacói afféron, amikor rasszista tréfával igyekezett az FIA-ra hárítani a felelősséget. Ha Hamilton így folytatja, még többet veszíthet, először a saját mondandója hitelét.


Jaime Alguersuari nyolcadik helye az Európa Nagydíj egyik fénypontja volt. A Toro Rosso titánja a 18. helyről jött fel pontszerzőnek, hibátlan vezetésének és két kerékcseréjének köszönhetően. Alguersuari ezzel talán meggyőzte csapata vezetőit, hogy várjanak még a pénteki tesztpilóta, Daniel Ricciardo beültetésével. A Toro Rosso alig fél másodperccel előzte meg a célban Adrian Sutilt, aki Melbourne és Monte-Carlo után ismét pontot szerzett a Force Indiának. Sutil hibátlan teljesítménye éles ellentétben állt a német versenyző magánéleti gondjaival. Adrian a verseny előtti napokban kapta meg a Renault társtulajdonosa, a genii-s Eric Lux bírósági idézését, akivel még áprilisban keveredett verekedésbe Sanghajban. “Autóversenyző vagyok, nem tehetek mást, mint hogy végzem a dolgomat.”

A jelek szerint egész jól. Kár lenne érte, ha Sutilnak ki kellene maradnia a száguldó cirkuszból.