A varsói közlekedési vállalat, a Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) 35 darab környezetbarát hajtású busszal fiatalítja járműparkját. A Solcity 12-es típusú autóbuszok különlegessége, hogy cseppfolyós földgázzal (LNG) közlekednek, ennek köszönhetően nagymértékben hozzájárulnak a lengyel főváros szmogjának csökkentéséhez.

A 12 méter hosszú, szóló kivitelű, teljes mértékben alacsonypadlós autóbuszokat a Solbus szállíthatja le az MZA-nak. A közép-lengyelországi városkában, Solec Kujawski-ben gyártott Solbus Solcity 12 az első Európában gyártott LNG-vel hajtott modell.

A háromajtós autóbuszok kialakítástól függően 109-119 utas szállítására alkalmasak, melyből 33-37 ülőhely áll rendelkezésre. A középső ajtónál kihajtható rámpa segíti a mozgáskorlátozott utasok le-és felszállását, a tágas peronon pedig babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására is lehetőség van. A Solbus Solicity-k hajtásáról 6,7 literes, 320 lóerős (235 kW) Cummins motorok gondoskodnak, melyek kétezres percenkénti fordulatszám leadására képesek. Az autóbuszok üzemanyagtankja 365 liter cseppfolyósított földgáz tárolására alkalmas.

Varsóban ezek lesznek az első LNG-vel hajtott autóbuszok
3 fotó

Az LNG-motor az amerikai Cumminstól érkezik

Az LNG-motor az amerikai Cumminstól érkezik

Az LNG felhasználása azért lehet hatékonyabb a közösségi közlekedésben, mert a földgáz alkotóeleme, a metán háromszor nagyobb energiasűrűségre tesz szert cseppfolyós állapotban, mint sűrítve (CNG). Ehhez persze nem kell mást tenni, mint mínusz 162 Celsius fokra lehűteni, ez az a hőfok ugyanis, amikor a metán cseppfolyóssá válik. Az LNG tárolását ugyanakkor kellően izolált tartályban kell megoldani, valamint a rendszeres használatról is gondoskodni kell, ugyanis a kis hőleadás csekély mértékű nyomásemelkedést okoz.

A családi vállalkozásként működő Solbust 2001-ben alapították. A jelenleg 150 főnek munkát adó vállalkozás a cseh SOR buszok licencelt változataival lépett a lengyel piacra. A csehországi gyártó kiskerekű buszait kezdetben eltérő homlokfallal gyártották, majd teljesen áttervezték a helyközi kivitelű modelleket. A lengyel cég évekkel ezelőtt a szokásosnál kisebb, 19,5 colos átmérőjű gumikerekekkel képzelte el a városi autóbuszok fejlesztését, azonban még időben letért erről az útról. A Solbus modellkínálata jelenleg városi, helyközi, valamint kisebb befogadóképességű távolsági  kivitelű autóbuszokból áll.

A varsói sikert egy hónappal ezelőtt egy másik lengyelországi értékesíts előzte meg: októberben a Solbus 11 darab Solicity LNG 12-őt adott át az észak-lengyelországi Olsztyn közlekedési vállalatának.