Egy rövid csendes suhanásra hazánkba látogatott a 2011-es Év Autója, a teljesen elektromos üzemű Nissan LEAF. A márka importőre a Közlekedési Múzeumban tartott egy sajtórendezvényt a héten az újságíróknak, majd aznap délután egy lobbiakciót politikusoknak, állami tisztviselőknek és az energiaszektor prominenseinek.
Hadd ábrándítsak ki rögtön mindenkit azzal kapcsolatban, hogy Magyarországon a naaagy emberek, döntéshozók mennyire elkötelezettek a közlekedés villamosításában. Bár több NFM-es tisztviselő is elfogadta a meghívást, senki sem látogatott el a világ legnagyobb példányszámában eladott elektromos autójának első hazai bemutatójára.
No sebaj, mi ott voltunk. Megtudtuk, hogy 2013 előtt biztos nem lesz hivatalosan kapható itthon a Leaf; a késedelem oka egyrészt a cunamis földrengéses atomos kataklizma miatti gyártáskiesés Japánban, másrészt az, hogy a gyártó elsőként azokban az európai államokban kezdi árulni a LEAF-et, ahol a kormányzat már felfogta, hogy elektromos autózni jó, ezért párezer eurós állami támogatással (kvázi adókedvezménnyel) és közlekedési privilégiumokkal támogatja a villanyautókat.
Nálunk ilyen szándéknak egyelőre se híre, se hamva, de sebaj, volt már olyan korábban is, hogy állami érdektelenség és töketlenkedés miatt lekéstünk a jövőbe induló fontos vonatokat.
Az európai piacon az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Írországban és Portugáliában már megkezdődött a Nissan LEAF átadása a vevőknek. Svájcban, Franciaországban, Spanyolországban és Belgiumban megkezdték a rendelések felvételét, majd ezekben az országokban is hamarosan átvehetik LEAF-jüket az első vevők. Norvégiában és Dániában az ősz folyamán kezdődik meg az értékesítés. 2013-tól a Nissan angliai gyárában, Sunderlandben is megindul az összeszerelés.
A LEAF 110 lóerős villanymotorját a Nissan érdekkörébe tartozó gyártó által előállított lítium-ion akkucsomag látja el energiával. A két-két és fél mázsás akku a padló merev vázszerkezetében található, így az autó súlypontja igen alacsonyra került, vezetés közben nem is érezni a másfél tonnás tömeg nehézkességét. Tovább javítja a dinamikát a villanymotor sajátságos karakterisztikája, a már indulásnál rendelkezésre álló 280 Nm nyomaték.
Korábbi menetpróbáinkat a LEAF-ről elolvashatja itt illetve itt.
A Magyarországon már kapható Peugeot, Citroën és Mitsubishi villanyautókról írott anyagainkat az előbbi linkeken, a hármas összehasonlító tesztet ide kattintva találja.








