Nemrég újra Szentgotthárdon jártunk, ahová négy éve a legdrágább SX4-gyel kirándultunk. Ha már nem sikerült Aston Martinnal ellátogatni a Porsche felségterületére, legalább egy Suzukival elhatoltunk a hazai járműipar határszéli fellegvárába.
Most ünnepelni jöttünk, az Opel Szentgotthárd bővítésének fontos állomását. Szerkezetkész ugyanis a grandiózus üzemcsarnok, aminek alapkőletételéről áprilisban írtunk.
Szaporodik a GDP
Jelen állapotában a szürke falú épület lehetne akár fogyasztási templom is egy megalomán multitól, de itt nem a lejárt párizsit fogják átcímkézni, hanem a magyar GDP-t termelik majd. Nagyban.
Bokréta a házon
Régi tradíció a bokrétaünnepség. Hagyományosan akkor tartják, amikor az épület szerkezetkész, az építés elér az épület legmagasabb pontjáig. Ekkor mond köszönetet a pallér, akit építőmesternek vagy felelős műszaki vezetőnek is mondhatnánk, az építkezés résztvevőinek a munkájukért és természetesen a beruházónak, a gazdának, aki mindnyájukat fizeti.
Ezúttal egy dézsás facsemete emelkedett – a korábbi Allison váltógyár csarnokával egybeépített – új hodály tetejére, tapssal és a szombathelyi zászlódobó fiatalok produkciójától kísérve. Tetszett a facsemetét liftezők gondossága, amivel megigazították a széltől elfordult Opel zászlót is a vadonatúj csarnok oldalán, ha már a magasba emelkedtek.
Újdonságok: háromhengeres benzines, 1,6-os dízel
Évente 460 ezer közvetlen befecskendezéses motor készülhet a Vas megyében. A gyártás a ma lehetségesnél sokkal rugalmasabb, megoszlása a következő lesz: 0-275 ezer darab 1,6 literes dízel, 0-185 ezer db kis hengerűrtartalmú, háromhengeres benzines, 0-100 ezer db közepes méretű benzines.
2012 decemberében az ezerhatos benzines turbók gyártása kezdődik, amelyeket a németországi központ tervez. 2013 februárjában jönnek a szintén 1,6 literes, a torinói dízelcentrumban kifejlesztett dízelek.
Érdekes, hogy pont a legkisebb, 2014 márciustól gyártandó benzineseket fejleszti a GM az Egyesült Államokban.

Érdekes, hogy épp a legkisebb motort fejleszti a GM Amerikában. Azt hittem, ők csak a szívdöglesztő V8-hoz értenek
Bármi közelebbit, pláne teljesítményadatokat csak jövőre mond a gyár, de némi beleérző képességgel a kis benzines 1,0-1,1 literes turbómotor lehet. A mostani 1,4 és 1,6 literes szívómotorokat hasonló, 90-120 lóerő körüli teljesítménnyel válthatja le, legalábbis Frankfurtban a Ford Focusban már láttuk az ezres benzinest 120 lóerővel.
Az új motorok érdekessége a bedplate konstrukció. Erről kifaggattam Gajdán Miklós kollégánkat, aki szerint csapágylétrának fordítható a kifejezés. A bedplate egy öntvény a motortömb alsó harmadában, ez tartja helyén a főtengelyt és nagyjából létraformájúnak érdemes elképzelni. Mivel ez az öntvény a motorcsapágyakat tartó összes csapágycsészét magába foglalja, merevebbé teszi a motort. Én először az E 63 AMG erőműve kapcsán olvastam erről.
Az ünnepségen részt vett Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára. Ő arról beszélt, hogy gyermekkorában azt hitte, azért települ az Opel az osztrák-magyar határra, hogy szocialista restauráció esetén gyorsan Nyugatra menthesse a javakat.
Bár a lelépés eddig sem merült fel, mégis jó érzés volt hallani Magyar Csabától, az új motorok gyártáskezdését irányító menedzsertől, hogy ez lesz a GM legnagyobb kapacitású motorgyára Európában. A szentgotthárdi üzem azért is kedves szívünknek, mert a felső menedzsment is magyar, nincsenek német helytartók.
Már érkeznek a gépek
A gyárba most érkeznek az első gépsorok, többnyire Németországból. Látogatásunk napján futott be az első esztergagép, amit egy félszobányi monstrumnak kell elképzelni. A gyár rugalmassága a gépparkon is múlik.

60 ezer négyzetméteres a gyártócsarnok. A fele már készen állt, a másik fele újonnan épül tavasz óta
Gyorsabb lesz az átállás a különféle motortípusok gyártása között, mert a gépek automatikusan felismerik, hogy melyik motorhoz milyen szerszámot válasszanak, tehát nem kell átszerszámozni őket, ha mondjuk kevesebb dízelre és több benzinesre van igény.
Motort vagy vasalót?
A jelenlegi technológiával 100 percből 75 percnyi termelésre volt képes a gyár, ami az átállás után 90 perc fölé nőhet. Ezekkel a gépekkel motort, vasalót vagy bármi mást gyárthatunk, csak alumíniumból legyen – mondta Szunyog Zoltán, a gyártómérnökség igazgatója, a projekt szakmai vezetője.
Rugalmasabb gyártásra azért van szükség, hogy a gyorsuló modellváltásokhoz, gyakori változásokhoz alkalmazkodni lehessen. Nemcsak a környezetvédelmi szabványok szigorítása indokol igazításokat a motorokon, időnként beszállítóváltás vagy konstrukciós továbbfejlesztés miatt is módosulhatnak az alkatrészek, vagy épp azért, hogy egy új autótípusba is be lehessen építeni ugyanazt a motort. Az 500 millió euróból (144,5 milliárd Ft) megvalósuló beruházással további 800 ember kap stabilnak ígérkező munkát a szentgotthárdi gyárban.











