35 modell szerepel az európai 2012-es Év Autója választás listáján. 21 márka nevezett a díjért, a Mercedes-Benz és a Volkswagen is három-három autóval szerepel.
Igazi vegyes-vágott a mostani lista, hiszen van rajta kisautó (Fiat Panda) és behemót is (Mercedes ML), de még sportkocsi is a Porsche 911 személyében. Az autóipar új irányzatát az elektromos hajtású Renault Kangoo Z.E. és Fluence Z.E. modellek, valamint a hibridek, az Opel Ampera, a Citroën DS5 és a Peugeot 3008 képviselik.
23 ország 59 tagú zsűrijének tagjai értékelik a jármű környezetvédelmi megoldásait, a biztonságot, a vezethetőséget, a kényelmet, az ár-érték arányt, valamint a választható motorok és karosszériatípusok választékát is. Magyarországot Gajdán Miklós (Autó Magazin) és Surányi Péter (Az autó) képviseli a döntéshozó testületben.
Olyan modell indulhat a díjért, amelyet a szavazáskor legalább öt európai országban forgalmaznak és minimum évi 5000 darab elkel belőle. Utóbbi kritériumon véreznek el a szupersportkocsik. Az értékelési szempontok miatt viszont a drágább modellek esnek ki, így az Audi A6, a BMW Hatos vagy a Citroën DS5 is szinte esélytelen.
Talán soha nem volt ennyire egységes a vezess.hu szerkesztőségének véleménye arról, hogy ki is lehetne a végső győztes. Mi egyértelműen az Opel Amperát tartjuk a leginkább esélyesnek, azt követően, hogy korábban a Toyota Prius II (2004), majd a Nissan LEAF (2011) is megkapta az elismerést. A jövő az alternatív hajtásé és az Ampera egyelőre nem kíván túl sok kompromisszumot használat közben. 60-80 kilométerig villanyautóként használható, de utána sem maradunk az út szélén.
A hagyományos modellek közül ebből a listából a Ford Focusnak lehet a legnagyobb esélye, figyelembe véve az elektronikus biztonsági asszisztenseket, a motorokat (pl. 1,0 háromhengeres, benzines 120 lóerővel) és a számos karosszériaváltozatot.
Kíváncsiak vagyunk az Ön véleményére is, a cikk alján szavazzon, kinek adná a díjat!
Egyre több az alternatív hajtású jelölt – Gajdán Miklós zsűritag a jelöltekről
Túl vagyunk a legnagyobb őszi autós seregszemlén, a Frankfurti Autókiállításon, ideje volt, hogy elkészüljön a 2012-es Év Autója választás jelölőlistája. Itt is van, világraszóló meglepetés nélkül, de nem teljesen a várt módon. Tényleg benne van a listában a Peugeot 3008 HYbrid4, mint a világ első dízelhibridje, holott az alaptípus, a 3008-as nem új, hiszen pont két éve, hogy bemutatták.
Kimaradt viszont a Renault Twizy, mert hiába van ki a négy kereke, nem autóként, hanem quadként homologizálták. Ami pedig nem autó, az nyilván nem indulhat az Év Autója választáson. Érdekes még, mert visszatükrözi az autóipar jelenlegi helyzetét és történéseit, a Lancia Ypsilon nevezése, amely Chrysler Ypsilonként is szerepel a listán. Továbbá a mellett is nehéz szó nélkül elmenni, hogy műszaki szempontból is egészen vegyessé váltak a jelöltek. Pár éve még feltűnést keltett a Toyota és Lexus hibridek feltűnése, míg ma van hibrid is, tisztán elektromos autó is egészen szép számmal.
A Lexus GS már megszokott résztvevő, de a hibridek között ott van most már a Citroën DS5 és a Peugeot 3008 HYbrid4, konnektorból tölthető hibridként az Opel Ampera/Chevrolet Volt ikerpár, tisztán elektromosként pedig a Renault Kangoo Z.E és a Renault Fluence Z.E. A többség természetesen még belső égésű motorral készül, de idővel ez is változik, hiszen például a Volkswagen is bemutatta már az Up elektromos változatának tanulmányát, és azt is bejelentette, hogy 2013-ban már a villanymotoros szériaváltozat is megérkezik.
Korábbi Év Autója győztesek:
2011 – NISSAN LEAF
2010 – VW POLO
2009 — OPEL INSIGNIA
2008 — FIAT 500
2007 — FORD S-MAX
2006 — RENAULT CLIO
2005 — TOYOTA PRIUS
2004 — FIAT PANDA
2003 — RENAULT MÉGANE
2002 — PEUGEOT 307
2001 — ALFA ROMEO 147
2000 — TOYOTA YARIS
A 2012-es szavazás menetrendje megváltozik. A szavazási és pontozási rendszer nem borult fel, de nem idén dől a végső díj. A most közzétett listán szereplő autókra már nem novemberig, hanem december 19-ig lehet szavazni. Az így kialakult hét döntős kihirdetésének időpontja 2012. január. A második szavazás nyomán pedig a Genfi Autószalonhoz kapcsolódon hirdetik ki a győztest egy kisebb showműsor keretében.




