Az Európai Bizottság azt javasolja az Európai Uniónak, hogy vezessen be külön díjat a környezetszennyezés, a forgalmi dugók és a nagy zaj miatt a kamionokra Hogy pontosan mekkora lenne ez az összeg, azt egyelőre nem lehet tudni. A bizottsági javaslatot a tervek szerint júniusban teszik közzé.
A brüsszeli bizottságnak az újfajta úthasználati díjjal az a célja, hogy a szállító vállalatokat környezetbarátabb járművek beszerzésére ösztönözze, egyszersmind támogassa a nagy távolságú szállítások átterelését a vasútra és a hajózásra. Az EU-ban jelenleg az áruszállítás háromnegyede közúton folyik.
Az elképzelések szerint a 3,5 tonnánál nehezebb járművek elektronikusan fizethetnék ki a díjat, vagy pedig szatellit- technológiát is bevetnének. Az EB ugyanis nem akar fizetőkapukat alkalmazni, ahol a járművek föltorlódnak, araszolnak, így még jobban szennyezik a környezetet.
Ha a tagállamok meg is egyeznek az új adónemről, azt nem lesz kötelező bevezetni, de megadja a lehetőséget az országoknak a díj bevezetésére. Spanyolország, Portugália és Görögország a terv fő ellenzői, erőteljesen támogatja viszont a tervezetet Franciaország, Németország és Ausztria.
Ezzel kapcsolatos hír, hogy az Unió soros elnöksége, Szlovénia viszont azt szeretné, ha más, “zöldebb” megoldásokra is költhetnének, illetve, hogy egészségügyi ellátásokhoz, vagy a termelőknek okozott környezetszennyezés enyhítésére is fordíthatnának az így befolyt pénzből. Egy 15 éves uniós direktíva még azt írja elő, hogy a kamionok útdíjából befolyt pénzekből csakis útfejlesztésre lehetne költeni.
Forrás: MTI/FH





