



Az indiai kisautóban egy francia fejlesztésű szívódízel dolgozik, amely 53,5 lóerős. A bizalmatlanságot 3 év vagy 100 000 kilométeres garancia oldja, de a megkérdezett márkakereskedők szerint az Indica jelenleg bizonytalan ideig nem hozzáférhető, tehát kihull a rostán, ezért nem is szerepel a táblázatban.
2 550 000 forint a következő lépcső, ami a Renault Thaliát jelenti, Comfort felszereltséggel. Ennyiért a 65 lóerős dízel nagyon jó vétel, 510 literes csomagtartójával, alig valamit fogyasztó és korszerű dízelmotorjával.
Ezért a pénzért a Thalia Comfort felszereltsége is bőséges, 5 fejtámla és 5 három pontos öv, két első légzsák, szervokormány, elöl motoros ablakemelő és távirányítós központi zár jár. A lökhárítók és a tükörházak is fényezettek, tehát nem látszik a spórolás. Csak az a nagy baj, hogy ehhez a változathoz nem rendelhető klímaberendezés.
A ferdehátú kisautók között a Renault Clio kapható a legkevesebb pénzért dízelmotorral. A 65 lóerős dízel Free felszereltséggel 2 740 000 forintba kerül 5 ajtós karosszériával.
Az alsó középkategória legalacsonyabb árú dízele felmérésünk idején az Opel Astra Classic 2 volt 80 lóerős, 1,7 literes motorral. Tudásához képest igen jutányos árú autó. Az ötajtós változat 3 350 000 forinttól kapható, a négyajtós limuzin ára 3 482 200 Ft. Kár, hogy a kombi karosszériával nem elérhető a dízel.
Olcsó dízel kombit a Citroënnél vehetünk, a Xsara Break személyében. A 3 515 000 forintos alapár igen alacsony. A Xsara belső tere nem egy igényes darab, de tágas és kényelmes, a csomagtartó óriási. A felszereltség két légzsákkal, blokkolásgátlóval motoros első ablakkal és központi zárral megfelelő. Még olcsóbb az ötajtós, amely 3 380 000 forintba kerül a közös nyomócsöves kis HDi-vel.
Aki későbbi fejlesztésű autót szeretne, amely dízel és nem túl drága, a Peugeot 307 1.4 HDi-vel találhatja meg számítását. A közös nyomócsöves, 68 lóerős dízelmotor persze nem egy erőművész a nehéz, de biztonságos autóban.
Profil kivitelben, klíma nélkül, de tisztességes felszereltséggel 3 750 000 forinttól rendelhető a 307 1.4 HDi. Kicsit drágábban, 3,81 millióért ötajtós Renault Mégane II is kapható, 82 lóerős dCi motorral. Árban még feljebb lépve, 4 085 000 forintért egy ötajtós, 90 lóerős Corola D-4D-be is beülhetünk.
Ha a válogatás célja, hogy minél nagyobb dízelt találjunk az adott pénzből, akkor a Renault Kangoo 1.5 dCi vagy a Fiat Doblo 1.3 JTD merül fel. Az öt személynek tágas, gigantikus csomagtartójú autók 3 190 000 illetve 3 360 000 forinttól kaphatók.
A Citroën Berlingo és a Peugeot Partner régi konstrukciójú szívódízel motorral egyaránt 3,5 millió forintba kerül a legolcsóbb felszereltséggel, ennél kicsit alacsonyabb a dízel Opel Combo Tour ára.
Főleg a francia márkákra igaz, hogy a hasonló teljesítményű dízel és benzinmotoros autók között nincs vészesen nagy árkülönbség. Vészesen nagynak például azt az 1,1 millió forintot tartjuk, ami a 102 lóerős Golf 1.6 Trend és egy szintén ötajtós, 105 lóerős PD TDI dízel változat között van (4 075 000 Ft vs. 5 214 000 Ft).
Apropó Golf TDI: aki dízel Golfot szeretne, kicsivel ötmillió forint alatt megkapja ezt az igen jó autót a 90 lóerős motorváltozattal, amely 210 Nm-es nyomatékával elég erős a Golfhoz.
A felméréssel ezúttal a minél olcsóbb dízel autókat keresőknek kívánunk segíteni, ezért szerepelnek csak a kisautók és az alsó középkategóriás típusok az áttekintésben.
Ebben az árkategóriában a klímaberendezés legtöbbször nem fér bele az alapfelszereltségbe. Mivel klímaakció nincs mindig és mindenhol, a felszereltséget mindenképp érdemes kiegészíteni a légkondicionálóval.
Kellemesebb és biztonságosabb is a vezetés egy klímás autóban, ha tűz a nap vagy zuhog az eső, de nem ezek a fő okok. Az új autók közötti gyors terjedés a használt piacon is érzékelhető, így évek múlva bajosan lehet majd használtan eladni az autót klímaberendezés nélkül.
A táblázatban közölt adatok a márkák hivatalos weboldalain található árlistákból, illetve az importőrök által utoljára kiküldött árlistákból származnak. Ahol van, ott a családi használatra alkalmasabb négy oldalajtós változatot szerepeltetjük, nem az olcsóbb háromajtóst, viszont minden típus a legalacsonyabb árú kivitelben szerepel. A táblázatot 2004. szeptember 8-án este zártuk.
| 3 millió forint alatt | |||
| Típus | Telj. | Gyári átlag fogy. | Listaár |
| Citroën C2 1.4 Hdi X | 68 | 4,2 | 2 835 000 |
| Fiat Panda1.3 Multijet Dynamic | 69 | 4,3 | 2 890 000 |
| Ford Fiesta Ambiente 1.4 TDCi 5a | 68 | 4,4 | 2 895 000 |
| Opel Agila Essentia 1.3 CDTI | 69 | 5,2 | 2 949 000 |
| Renault Thalia 1.5 dCi Comfort | 65 | 4,7 | 2 550 000 |
| Renault Clio Free 1.5 dCi 5a | 65 | 4,3 | 2 740 000 |
| 3-3,5 millió Ft | |||
| Típus | Telj. | Gyári átlag fogy. | Listaár |
| Fiat Punto 1,3 Multijet Active 5a | 69 | 4,5 | 3 060 000 |
| Hyundai TB-Get 1,5 GL 5a | 82 | 4,8 | 3 079 000 |
| Smart fortwo coupé pure | 41 | 3,4 | 3 079 000 |
| Peugeot 206 1.4 Hdi Presence 5a | 68 | 4,3 | 3 090 000 |
| Suzuki Wagon R+ 1,25 GLX Dízel AC | 69 | 5 | 3 099 000 |
| Citroën C3 X 1.4 Hdi | 68 | 4,2 | 3 115 000 |
| Opel Corsa Essentia 1.3 CDTI 5a | 69 | 4,5 | 3 176 000 |
| Hyundai Accent 1.5 CRDi 5a | 82 | 5,5 | 3 179 000 |
| Suzuki Ignis 1,25 GLX Dízel | 69 | 5 | 3 185 000 |
| Renault Kangoo II Funky 1.5 dCi | 65 | 5,5 | 3 190 000 |
| Toyota Yaris 1.4 D-4D Terra+ 5a | 75 | 4,4 | 3 235 000 |
| Mazda2 1.4i CD Base 5a | 68 | 4,5 | 3 299 900 |
| Opel Astra Classic 2 5a | 80 | n.a. | 3 350 000 |
| Fiat Doblo Actual 1.3 JTD | 69 | 5,5 | 3 360 000 |
| Citroën Xsara 1.4 Hdi X 5a | 68 | 4,5 | 3 380 000 |
| Volkswagen Polo 75 PD TDI 5a | 75 | 4,4-4,6 | 3 383 000 |
| Ford Fusion Trend 1.4 TDCi | 68 | 4,7 | 3 399 000 |
| Skoda Fabia Classic 1.4 PD TDI | 75 | 4,6 | 3 428 000 |
| Opel Combo Tour 1.7 DI | 65 | n.a. | 3 491 000 |
| Seat Ibiza Reference 1.4 PD TDI | 75 | 4,5-4,6 | 3 497 000 |
| Citroën Berlingo X 1.9 D | 70 | 6,9 | 3 500 000 |
| Peugeot Partner Profil 1.9 D | 70 | 6,9 | 3 500 000 |
| 3,5-4,1 millió Ft | |||
| Típus | Telj. | Gyári átlag fogy. | Listaár |
| Citroën Xsara Break 1.4 Hdi X | 68 | 4,5 | 3 515 000 |
| Peugeot 307 1.4 HDi Profil 5a | 68 | 4,5 | 3 750 000 |
| Renault Mégane II 5a | 82 | 4,6 | 3 810 000 |
| Toyota Corolla 1.4 D-4D 5a | 90 | 4,8 | 4 085 000 |