Különleges módját választotta a Toyota az új versenyautó leleplezésének
Nem hoz radikális újdonságokat, de legtöbb részében megújult a Toyota F1-es versenyautója
Idén is Olivier Panis (balra) és Cristiano da Matta vezeti majd a versenyeken az autókat
A rajzon jól láthatóak a 2004-es szabályok miatt végrehajtott változtatások
9 fotó
A Toyota az egyike annak a két csapatnak a Forma-1-ben, amelyik egyetlen helyen készíti el a teljes versenyautót. 30 ezer négyzetméteren terül el a kölni bázis, ahol több mint 600-an dolgoznak. Ez a központ volt a helyszíne a Toyota 2004-es F1-es versenyautója, a TF104 bemutatójának.

Már a leleplezés körülményei is újdonságot hoztak. Ugyanis nem a hagyományos “lehúzzuk a leplet” módszert választották az autó bemutatásához, hanem egyre fogyó emberfal takarta el az autót az újságírók elől. Mikorra az utolsó ember is elsétált az autó elől, már láthatóvá váltak a vesenyautó új részletei.

Első ránézésre sokban hasonlít a korábbi modellhez az új autó, ám jobban megfigyelve felfedezhetjük a változtatásokat is. Ezt erősítették meg beszédeikben a csapat vezetői is.

“A TF104 a tavalyi TF103-as modell pozitív részeinek továbbfejlesztése, az autó összes alkatrészét megvizsgáltuk, átterveztük és jobbá tettük. A TF104-gyel valódi fejlődést tervezünk, hogy a Forma-1 élcsapatai közé kerüljünk. Ha az eredményeket tekintjük, hiszem, hogy a Panasonic Toyota Racing 2004-ben minden versenyhétvégén pontszerző lesz. És úgy gondolom meg tudjuk szerezni első dobogós helyünket.” – mondta Tsutomu Tomita, az új csapatfőnök, aki a tanácsadóvá visszavonult Ove Andersson helyét vette át.

Erre az évre is új szabályok várnak a csapatokra, amelyek közül az egyik legfontosabb, hogy egy versenyző csak egy motort használhat egy versenyhétvége alatt, így igen fontossá vált a motorok megbízhatósága is. Erről a következőt mondta Luca Marmorini a motorfejlesztésért felelős igazgató:

“Új motorunk, az RVX-04, az előző évi erőforrás továbbfejlesztett változata. Azzal a céllal fejlesztettük az új motort, hogy nem egyezünk ki a korábbi motor tömegével és teljesítményével. Másfelől viszont megnöveltük a motor élettartamát, ami így már majdnem 800 kilométer.”

A 90 fokos hengerszögű, 3000 köbcentis erőforrás 900 lóerős lett, amelyet 19 000-es főtengely-fordulatszám mellett produkál. A motorhoz új kipufogót gyártottak a Toyota szakemberei. Ez a teljesítmény hétsebességes, félautomata sebességválton keresztül jut a hátsó tengelyhez.

A váltónak és a hajtásrendszernek is új szabályoknak kell megfelelnie, így ezek is megújultak. 2004-ben a pilótáknak már mind a lefelé, mind a felfelé váltást kézzel kell vezérelniük. A csapatok már nem használhatnak rajt-automatikát, de a kipörgésgátló továbbra is része a hajtásrendszernek.

Új szabályok vonatkoznak a 2004-es versenyautók karosszériájára is. Immár egy méter hosszúnak kell lennie a motort fedő burkolat vízszintes vetületének. Már csak két szárnyprofil helyezhető el a hátsó szárnyban, ezzel egy időben 10 centiméterrel hosszabbá tették a függőleges síkokat.

Megváltoztak az első légterelő oldalsó szárnyai is, valamint a hűtőbe jutó levegő mennyiségét szabályzó, az első kerekek mögött kialakított szárnyak is.

A módosításokról a következőket mondta Gustav Brunner a főtervező: “Nem próbáltuk újra feltalálni a kereket, de az autó összes részét megvizsgáltuk, átterveztük és egyik vagy másik úton fejlesztettünk rajta. Semmi nem maradt érintetlen. Új az autó elektronikája, amelyet itt házon belül fejlesztettünk ki, átterveztük a felniket és új kormányt gyártottunk, amelyben már egy színes kijelző kapott helyet.”

A csapat pénzügyeivel foglalkozó kérdésekre a Toyota Motorsport elnöke, John Howett válaszolt: “Az idei év költségvetése kisebb, mint a tavalyi, ezért növelni fogjuk feladataink hatásfokát a jövőben. A költségvetésünk egyébként egyáltalán nem olyan nagy, mint amekkorának sok ember hiszi.”

Továbbra is Olivier Panis és Cristiano da Matta lesz a csapat két versenyzője, de jövőben jóval nagyobb feladat vár az első számú tesztpilótára, Ricardo Zontára is.

Az új szabályoknak megfelelően ugyanis a konstruktőri világbajnokság utolsó hat helyezettje három autót indíthat a pénteki edzéseken, a harmadik pilóta pedig Zonta lesz. A csapat új tesztpilótával is bővült, aki nem más, mint a 22 éves ausztrál Ryan Brisco.

Két új szponzor is csatlakozott a csapathoz. Egyikük az Intel, a világ legnagyobb chipgyártója, amely a számítógépes potenciált növeli majd. A másik pedig a Denso, amely már hosszabb ideje a Toyota személyautók beszállítója. Utóbbi a megszakítókat, a gyújtógyertyákat és a gyújtásrendszert szállítja majd a versenyautókhoz.

A CIKK MÁSODIK RÉSZÉBEN a Toyota kölni gyárával ismerkedhetnek meg.