A napokban jelent meg a Seat legújabb reklámkampánya, amelyben egy egy Seat Leon első sárvédője látható, rajta hat márka emblémájával. Az emblémák mellé strigulákat véstek, márkánként eltérő mennyiségben. Ez az a bizonyos reklámplakát, amely ellen a feltüntetett márkák hazai képviselői panasszal éltek, és amiért nemrégiben az Önszabályozó Reklámtestülethez fordultak.
A képünkön látható plakát illusztráció, az angol nyelvű eredetit ábrázolja, részben más emblémákkal.
A magyar reklámtörvény értelmében a reklámokban szigorúan tilos közvetlen összehasonlítást megjelentetni. Tilos továbbá a konkurenseket negatív színben feltüntetni.
A Seat szerint a reklámban látható felirat nem alkalmas közvetlen összehasonlításra, hiszen semmilyen konkrétumot sem tartalmaz. Mindenki saját megítélése alapján döntheti el, hogy mit lát a képen. Az ügyben érintett más márkák vezérképviseletének véleménye ezzel ellentétes.
Dr. Vérten Sándortól, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatójától megtudtuk, hogy a Seat, a konkurensek panaszai ellenére sem tervezi a reklámkampány leállítását, mivel abban semmi kifogásolhatót sem látnak. A Seatot hazánkban sportos és versengésre kész márkaként kívánják pozícionálni. Ha a reklámban megjelent márkák ezt kifogásolják, akkor az azt jelenti, hogy jó nyomon járnak. Az érintettek megszólíttattak, és most felvették a kesztyűt.
A kommunikációs igazgató azt is elmondta, hogy szerintük a reklám semmilyen közvetlen utalást sem tartalmaz. De ha mindenáron valami kapcsolódási pontot keresünk, akkor elég a Seat hazai versenysportban elért sikereire gondolni.
Azokon a területeken, ahol éles verseny alakul ki újabb és újabb piacok és fogyasztók megszerzésére, nem ritka, hogy a forgalmazók egymás portékáját valamilyen formában megszólítják. Ma már csak mosolygunk a “hagyományos mosópor” megemlítésekor, pedig korábban azt sem tudtuk, hogy a Tomin kívül más mosóporok is léteznek. Főként a mobiltelefon szolgáltatók körében gyakori, hogy egymás ajánlataira valamilyen burkolt formában hivatkoznak reklámszlogenjeikben.
Az autós területnél maradva, most sem a Seat az első, aki enyhe célzást tesz egy reklámban a konkurens gyártókra. Egy mostanában futó óriásplakáton például az egyik japán márka hirdetése arra buzdít minket, hogy felejtsük el a “golfozást”.
