Az ablaktörlő lapátok cseréje olyan rutinfeladat, amit minden tulajdonosnak, autóvezetőnek jó tudnia. Egyszerűnek tűnik, de mivel ritkán van rá szükség, akadhatnak buktatók.
Ha megtaláltuk a megfelelő méretet, kialakítást, és a mellékelt kiegészítő pöckök, műanyag adapterek között megleltük a megfelelőt, még akadhat egy probléma: sok modern autón a lapát a géptető pereme alá „bújik”. Vagyis nem tudjuk felhajtani, mert különben a kar beleverődik a motorháztetőbe, leveri a festéket, megkarcolja a fényezést, vagy – ennél is rosszabb – visszacsap a rugós kar és reped a szélvédő.
A gyártók ezért találták ki a szervizállást: ilyenkor a lapátok a szélvédő közepére futnak ki, hozzáférhetünk és biztonságosan cserélhetjük vagy takaríthatjuk.
Miért rejtik el?
Egyértelműen esztétikusabb, ha a kilógó, kusza alkatrészek elrejtésre kerülnek. Ezért simulnak manapság az oldalvonalba a kilincsek, nincsenek antennák. Ennek a trendnek megfelelve a megjelenésen nagyban emel, ha az ablaktörlő rudazata és az egész alkatrész mélyen, egy árokban van elrejtve a motorháztető vonala alatt. Emellett csökken a turbulencia és a szélzaj, tehát van mögötte mérnöki és tervezői gondolat.
A Volkswagen-csoport rengeteg típusára jellemző a megoldás, amit már évtizedek óta alkalmaznak. A legtöbb típusban ugyanúgy tudjuk szervizpozícióba állítani a karokat: beülve a gyújtást ráadjuk, majd levesszük. Ezt követően a kulcsot bent hagyva pár másodpercen belül lenyomjuk az ablaktörlést vezérlő kart: ennek hatására a szélvédő közepén állnak meg a lapátok.
Ez nem márkákon átívelő megoldás, a modernebb típusoknál sok esetben már a menürendszerből lehet aktiválni a funkciót, a legpontosabb információt pedig erről mindig a típushoz mellékelt műszaki leírásban találunk.


