Jó sora van annak az első generációs Škoda Octaviának, amellyel Jómundur Ólason izlandi juhász fontos mérföldkőhöz érkezett. Azzal kereste meg a Škoda helyi márkakereskedését, hogy mi jelenik meg a műszerfalon, miután az autójával eléri az egymillió kilométert. A kereskedő nem tudta a választ a kérdésre, ugyanis korábban nem találkozott hasonlóval, így együtt derítették ki.
Nem meglepő módon napi használat mellett jött össze az egymillió kilométer: Ólason az Octaviával főleg az otthona és a borgarfjörðuri farmja között ingázik, de hosszabb útjai révén már az egész szigetet bejárta. Bevallása szerint a leghosszabb táv, amit megtett, 1000 kilométer volt, akkor Westfjordsba ment, és menet közben a Dynjandi-vízesésnél is megállt.
A képre kattintva galéria nyílik:




Kiderült a hosszú élet titka
2007 óta kezdte nagykanállal falni a kilométereket, előtte négy évig a felesége vezette az autót. „Ez volt az első Škodám. Előtte több autóm is volt, de egyiknek sem voltak ilyen alacsonyak az üzemeltetési költségei, és közben egyik sem volt ennyire megbízható” – mondta a juhász a 22 éves Octaviájáról. „Később kezdtem munkásautóként használni, és csak akkor jöttem rá, hogy milyen csodálatos kocsi.”
Az Octavia csak ment, bármi is történt. Nem gyakran találkozik az ember ilyen szintű megbízhatósággal
– tette hozzá Ólason, aki elárulta, hogy a magas futásteljesítményben nyilvánvalóan kulcsszerepet játszott a folyamatos szervizelés. „Elengedhetetlen a rendszeres karbantartás. Figyelni kell például a lengéscsillapítók, a hűtő és a fékek állapotára is. Mivel ugyanígy számít a vezetési stílus, mindig ügyeltem arra, hogy ne pörgessem túl a motort. Soha nem mentem 3000-es percenkénti fordulat fölé, és csak kiváló minőségű motorolajat használtam, amit 30 ezer kilométerenként cseréltem.”
Illusztráció: Škoda
Hogyan reagált a számláló?
Bár megkapta a kellő törődést, a Škodának ki kellett állnia a zord izlandi éghajlatot is. Ólason akármilyen időjárás mellett autóba ült, sőt időnként még juhokat is szállított. Ennek ellenére a motor, a sebességváltó, de még a kuplung is eredeti. Jó szolgálatot tett a 2,0 literes benzinmotorral szerelt modell, amely az egészen 2010-ig gyártott első generáció tagjaként 115 lóerővel bír, ami mellé 172 Nm-es nyomaték párosul.
És hogy mi történt egymillió kilométer után? A műszerfalon továbbra is hat kilences sorakozik egymás után, ugyanis a számlálót nem úgy tervezték, hogy hét számjegyű értéket is megjeleníthessen. Az autóval azonban ezután sem áll meg az élet.
Fotó: Škoda
Már nem először bizonyítja strapabíróságát a legelső Octavia. Korábban a Vezess Értékbecslő című sorozatában is járt egy sokat futott példány:



