A kétezres évek eleje olyan szériatípusokat szült, amelyeket látva ma elkerekedik a szemünk. Váratlan autók még váratlanabb motorral kerültek piacra, autórajongóként pedig érdekes felfedezni ezeket a furcsa vadhajtásokat.

Erre tökéletes példa a Saab 9-7X szabadidő-autó. A 2012-ben megszűnt svéd márka egyik utolsó próbálkozása volt ez: nagy reményű, érdekes, de kevésbé életképes. A 9-7X magán hordozta a jellegzetes Saab-jegyeket, a külső és a belső design tekintetében egyaránt, de a lemezek alatt minden porcikája Chevrolet volt. 

Egy halott autómárka utolsó érdekes húzása volt ez az autó 1

Mivel főleg Észak-Amerikába készült, már első körben bitang motorokat kapott: A kisebbik, 4,2 literes, hathengeres, 275 lóerős motor 372 newtonméteres nyomatékával 8,9 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára a 9-7X-et, végsebességének pedig 191-nél vet véget az elektronika. Így az 5,3-es, V8-as 300 lóerővel és 447 newtonméteres nyomatékkal csak 7,8 másodperces gyorsulásával, valamint a rugalmasságával tud többet a kisebb motornál.

Egy halott autómárka utolsó érdekes húzása volt ez az autó 2

Tehát egy svédnek álcázott Chevrolet Trailbazert akartak lenyomni a vásárlók torkán, feszesebb futóművel és némi változtatással. Mivel lehetett ezt megfejelni? Naná, hogy egy még nagyobb V8-assal. Az Aero jelzésű új csúcsváltozat konkrétan a korabeli Corvette motorját kapta meg. A hatliteres V8-as 390 lóerővel és 542 Nm csúcsnyomatékkal terrorizálta a kerekeket. 

Egy halott autómárka utolsó érdekes húzása volt ez az autó 3

A 9-7x Aero motorházteteje alatt megbúvó 6,0 literes szörnyeteg a GM ikonikus LS motorcsaládjába tartozott. A motorcsalád gyökerei 1997-ig nyúlnak vissza, amikor az első LS-alapú erőforrást az 1997-es Chevrolet Corvette-ben használták. A Saab LS motorja, az LS2 2008-ban még viszonylag újnak számított, mindössze körülbelül három éve volt gyártásban. Az LS2 más nagy teljesítményű modellekben is feltűnt, mint például a Pontiac GTO-ban és a Cadillac CTS-V-ben.

A V8-as erejét egy szintén General Motors-gyártmányú 4L60E négyfokozatú, automata sebességváltó továbbította, a Haldex kuplunggal működő összkerékhajtással. A technológia – amelyet Saab XWD-nek neveztek el – folyamatosan tudta szabályozni az adott kerékre jutó nyomaték mennyiségét.

Tényleg ritka darab, itthon pontosan egyetlen eladó darab akad. Ebben nem a legendás Corvette-féle nyolchengeres dolgozik, de az 5,3 literes kivitel se gyenge a maga 305 lóerejével. Az autó maga tökéletes családi batár 4,9 méteres hosszal, a tengelytáv 2870 milliméteres, a csomagtér ledöntött ülésekkel meghaladja a 2000 literes méretet. Svéd plecsnivel némi amerikai életérzés: kihagyhatatlan élmény, vagy a kaland, amit messziről kerülni kell? 

Milyen autó használtan a Saab 9-7X
Ez egy igazi gyöngy a sárban, ide vele!
27% (349)
Ha van pénz benzinre, akkor teljesen oké
41% (520)
Kerülendő pénztemető
32% (411)