Az ügy tétje hatalmas, akár a Tesla kereskedelmi engedélyének felfüggesztéséhez vagy visszavonásához is vezethet, ami ellehetetlenítené az értékesítést Kaliforniában, a vállalat egyik legfontosabb piacán.

A vád: az önvezető képességek túlzó reklámozása

A vita gyökere 2022 júliusára nyúlik vissza, amikor a kaliforniai DMV (Kaliforniai Gépjárműhivatal) azzal vádolta meg a Teslát, hogy reklámanyagaiban azt a benyomást kelti: járművei rövid és hosszú távú utakat is képesek megtenni a sofőr beavatkozása nélkül. A hatóság szerint ezzel a Tesla megtéveszti a fogyasztókat, hiszen valójában az Autopilot-rendszer aktív felügyeletet igényel.

A cég jogi csapata azzal védekezik, hogy a kifogásolt kifejezések a szólásszabadság védelmét élvezik, és azokból kiragadták a figyelmeztetéseket és nyilatkozatokat, amelyek pedig világossá teszik, hogy a rendszer nem képes teljes önállóságra – és a vezetőnek mindig figyelnie kell.

Meghallgatás

2025 júniusában az egyik bíró elutasította a Tesla kérelmét a vád ejtésére, így a vállalatnak meg kell jelennie Oaklandben egy ötnapos meghallgatáson, amely július végén veszi kezdetét.

A DMV célja: felfüggeszteni, vagy akár visszavonni a Tesla értékesítési engedélyét Kaliforniában. Ez a lépés drámai hatással lenne a cég működésére, hiszen Kalifornia az Egyesült Államok legnagyobb elektromosautó-piaca.

Robotaxik és újabb kihívások

Mindezzel párhuzamosan a Tesla engedélyt próbál szerezni robotaxiprogramjának kiterjesztésére San Franciscóban. Ha sikerrel jár, egy flottányi Model Y járhatja majd a várost emberi felügyelet mellett, de autonóm módon, kijelölt területen belül. A verseny itt már éles: a Waymo, a Google leányvállalata már jelen van hasonló szolgáltatással a városban.

Különtárgyalás Miamiban

Miközben Kaliforniában a reklámok miatt pereskedik a Tesla, Miamiban esküdtszék dönt arról, felelőssé tehető-e a vállalat egy 2019-es halálos gázolásért, amikor egy Tesla Model S elütött egy gyalogost. Az ügyben kulcskérdés, hogy az Autopilot vagy a figyelmetlen sofőr volt-e a hibás.

A tárgyaláson tanúskodott Mary „Missy” Cummings professzor is, aki szerint az „Autopilot” elnevezés félrevezető. Mint mondta: „A név túlságosan nagy bizalmat kelt a vezetőben, hiszen a légiközlekedésben az autopilot megbízható technológia – de ez az elvárás nem fordítható át az autóiparra.”

A Tesla továbbra is azzal védekezik, hogy a teljes önvezetésre vonatkozó kijelentéseik a jövőre vonatkoznak, nem tükrözik a jelenlegi állapotot. Jelenleg az Autopilot rendszer csupán a 2-es szintű ADAS (Advanced Driver-Assistance System) kategóriába tartozik, vagyis a sofőr folyamatos figyelmét igényli. Bár Elon Musk többször ígérte, hogy a Tesla eléri az 5. szintű autonómiát, ez a cél egyelőre nem valósult meg.