Egyre több német városban vezettek be szigorú behajtási korlátozásokat, amelyek elsősorban a régebbi, dízelüzemű járműveket érintik. Ezek az intézkedések különösen a közép-európai országokból érkező autósokat sújtják, akik gyakran használnak idősebb dízelautókat ‒ írja a cseh AutoŽivě oldal. 

Számos német nagyváros, mint például München, Stuttgart és Darmstadt, létrehozott úgynevezett „környezetvédelmi ‒ alacsony kibocsátású zónákat” (Umweltzonen). Ezekbe a zónákba csak bizonyos környezetvédelmi besorolással rendelkező járművek hajthatnak be. A belépés feltétele egy speciális matricával (zöld matrica) való rendelkezés, amely igazolja a jármű alacsony károsanyag-kibocsátását.

Hol számíthatunk korlátozásra?

A németországi Umweltplakette megléte szükséges ahhoz, hogy például Berlin, München, Stuttgart, Frankfurt, Köln, Lipcse, Dortmund és egyéb nagyvárosok zöldövezeteibe behajtson valaki. Pár kiemelt példával érzékeltetjük, hol mire számíthatunk. A szabályozás kacifántos, városa válogatja, mekkora ez a zöldzóna és milyen autókat tiltanak. 

  • München: 2023 februárjától a város központi részén, beleértve a Mittlerer Ring körgyűrűt is, tilos a belépés az Euro 4-es vagy annál rosszabb besorolású dízeljárművek számára. Kivételt képeznek a helyi lakosok, a szállítócégek és az orvosi ellátást igénylők, de a külföldi turisták és autósok nem tartoznak ezek közé. Az érintett járművek tulajdonosainak azt javasolják, hogy hagyják a Ringen kívül P+R parkolókban a járműveiket. Néhány kivétel könnyíti azonban a turisták életét: az Olympiai stadionhoz, a Nagyvásárcsarnokhoz (Großmarkthalle) vagy az egyik nagy müncheni kempinghez (Campingplatz Thalkirchen) készülőknek nem kell számítani. 
  • Stuttgart: 2019 óta tilos az Euro 4-es dízeljárművek behajtása a város egész területére. 2020-ban tovább szigorították a szabályokat, és bizonyos városrészekből, mint Bad Cannstatt, Zuffenhausen és Feuerbach, már az Euro 5-ös dízeljárművek is ki vannak tiltva.
  • Darmstadt: 2019 júniusa óta két főutcán tilos az Euro 1–5 dízeljárművek és az Euro 1–2 benzines járművek közlekedése.
Egyre keményebb a német tiltás: sok magyar büntetést kockáztat, ha nincs ilyen matricája 1

Fotó: Christian Ohde/McPhoto/ullstein bild via Getty Images)

Ilyen zónába kell a matrica 

A külföldön regisztrált járművek számára is kötelező a megfelelő környezetvédelmi matrica beszerzése, ha környezetvédelmi zónába akarunk behajtani. Személyautókra és tehergépkocsikra egyaránt szükséges a kibocsátási kategória egyikét jelző matrica felragasztása, ez lehet piros, sárga vagy zöld is. Amennyiben ezt a szabályt valaki megszegi, 80 euró, mai árfolyamon több mint 32 ezer forint bírságot kaphat. 

  • Zöld matrica (Schadstoffgruppe 4): a legkedvezőbb besorolás, amelyet a legtöbb benzinüzemű jármű és az újabb dízelautók kapnak.

  • Sárga matrica (Schadstoffgruppe 3): közepes besorolás, amelyet bizonyos régebbi dízeljárművek kapnak.

  • Piros matrica (Schadstoffgruppe 2): a legrosszabb besorolás, amelyet a legmagasabb károsanyag-kibocsátású járművek kapnak.

Hogy ne legyen ennyire egyszerű: a zöld plakett (Umweltplakette) szükséges a környezetvédelmi zónákba való belépéshez, de nem minden esetben elegendő. Például egy Euro 4-es dízeljármű rendelkezhet zöld matricával, de mégsem hajthat be bizonyos zónákba, ahol csak az Euro 5 vagy 6 besorolású járművek engedélyezettek. Ez különösen problémás lehet a külföldi autósok számára, akik nem mindig vannak tisztában a helyi szabályozásokkal.

Mennyi lehet a bírság?

A szabályok megsértése esetén a bírságok városonként változhatnak. Például Münchenben a tiltott zónába való behajtásért körülbelül 130 eurónak (50 ezer forint) megfelelő bírságot szabhatnak ki. A bírságok mellett a járművezetőknek számolniuk kell azzal is, hogy a helyi hatóságok ellenőrzései szigorúak, és a szabályszegéseket hatékonyan szankcionálják.

Ha idősebb dízelautóval készülünk Németországba, akkor a legfontosabb az alapos tájékozódás, érdemes alaposan utánanézni a célváros környezetvédelmi zónáinak és a vonatkozó szabályozásoknak. Ha a jármű nem felel meg a követelményeknek, érdemes előre megtervezni, hol rakjuk le az autót, és milyen egyéb alternatív közlekedési eszközt veszünk igénybe. Információforrás van bőven, az ADAC külön online térképet kínál, ahol a környezetvédelmi zónák elkerülésével tervezhetjük meg az utazásunkat.

Összefoglalva, a német városok környezetvédelmi intézkedései jelentős hatással vannak a külföldi autósokra. A szabályozások célja a levegőminőség javítása, de a megfelelő tájékozódás és felkészülés nélkül könnyen kellemetlen meglepetések érhetik az utazókat.