A svédországi Lappföldön fekvő, 2000 lelkes Arjeplog az elmúlt évtizedekben kulcsfontosságú szerepre tett szert a globális autóiparban: egyre több autógyártó hozza ide fejlesztés alatt álló típusait, hogy extrém téli körülmények között tesztelhessék azokat.




A Range Rover Electric prototípusa például már másodszor van itt: először tavaly kínozták a mínuszokban, és aztán idén is visszatértek, hogy két konkrét rendszert teszteljenek.
Az egyik egy ThermAssist névre hallgató technológia, amely leírása alapján hőszivattyúnak tűnik: amellett, hogy mínusz tíz fokig bezárólag a külső levegőből is tud hőt elvonni, a hajtáslánc hulladékhőjét is hasznosítja, így akár 40%-kal csökkentheti a fűtési rendszer energiafelhasználását.
A Range Rover Electric akkumulátora egy kifejezetten nagy, 117 kWh kapacitású egység, amelyben az egyedi cellákat két sorban egymás fölé rendezve, közvetlenül építik be az akkucsomagba, kihagyva a köztes egységnek számító modulokat.
Az akkumulátort természetesen nemcsak hálózatról, de regeneratív fékezéssel is lehet majd tölteni, és itt jön a Range Rover nagy trükkje. Nem elég, hogy az autó támogatja az egypedálos vezetést, azaz gázelvételkor olyan erős lassulás érhető el, amivel teljesen megállítható az autó, de ha terepen közlekedünk, a funkció megálláskor automatikusan aktiválja a visszagurulás-gátlót, azaz emelkedőn vagy lejtőn is megtartja magát az autó anélkül, hogy a fékre lépnénk. Ezt a szolgáltatást 28 fokos emelkedőn, illetve 17 fokos, eltérő tapadási együtthatójú (bal és jobb kerék nem egyformán tapad) emelkedőn tesztelte a Range Rover Észak-Svédországban.
A közelgő csúcsmodell hajtásláncáról további információmorzsák is kiderültek: például, hogy az összkerékhajtási rendszer 50 ezredmásodperc alatt képes szabályozni a motorteljesítményt, azaz ennyi idő alatt tudja akár a teljes hajtóerőt az egyik tengelyről a másikra átcsoportosítani a rendszer, amely százszor gyorsabban reagál a kerekek megcsúszására, mint egy hagyományos, belső égésű motoros, mechanikus összkerékhajtás.
Ami a futóművet illeti, kétkamrás légrugózást kap, amely az aktív vezérlésnek köszönhetően képes megelőzni a karosszéria billenését és elősegíteni a stabilitás megőrzését.



