A mai napig létezik számos korlátozásmentes szakasz a német autópályahálózaton, de ezt valójában csak az autósok egy százaléka használja ki. A maradék 99 százaléknak az a fontos, hogy ha akarná, akkor tövig taposhatnák a gázt, megvan rá a lehetőségük, bár soha nem teszik.

Háromhengeres, ezer-ezerkétszáz köbcentis benzinmotorok és meghatározott hatótávolsággal rendelkező villanyjárgányok adják manapság a személygépkocsik tetemes részét Európában. Egyik sem az hajtáslánc, amelyet hosszú távú száguldásra terveztek volna.

Egyes vélemények szerint éppen ez az oka annak, hogy a német piacon miért fogynak sokkal lassabban az akkumulátoros járművek, mint az előzetesen jósolták.

A német autósokba ugyanis bele van kódolva, hogy az a jó autó, ami a végtelen autópályákon tartósan nagy sebességgel képes közlekedni. Állítólag ezért van az is, hogy a németeknél vásárolják a  legtöbb 200 km/órás sebesség feletti utazásra képes autót, mint Európa más részein. És ezért remegett meg az egyébként más ügyekben rendkívül eltökélt zöld politikusok keze is, amikor az AutoBahn sebességkorlátozásáról kellett volna szavazni – olvasható a Német Gazdasági Intézet tanulmányában.

 valóság azonban az, hogy csak nagyon kevés autó halad az elméleti sebességhatárnál sokkal gyorsabban a korlátozás nélküli szakaszokon.

Az intézmény közleménye szerint a járművek átlagosan 113,5 kilométer/órás sebességgel haladnak, és túlnyomó többségük, 83 százalékuk a 130 km/h-s sebességkorlátozás alatt marad.

A tanulmány az észak-rajna-vesztfáliai sebességkorlátozás nélküli autópálya-szakaszokon lévő sebességmérő pontok adatait elemezte. Összesen csaknem kétmilliárd jármű sebességét vették figyelembe, amelyet 2024 nyarán négy hónapon keresztül mértek.

Persze az nem igaz, hogy már senki nem kergeti meg sportkocsiját az Autobahnon, de az igaz, hogy az autók mindössze egy százaléka – mintegy 20 millió jármű – haladt 160 km/óránál gyorsabban a megfigyelt időszakban. A nagy sebességgel autózók száma hétvégén valamivel magasabb volt, mint hétközben. De a tanulmány szerint a legtöbb sofőr még akkor is 100 és 130 km/óra között maradt, amikor a forgalom gyér, a látási viszonyok jók voltak.

 A korábbi évek vizsgálataihoz képest az átlagsebesség kissé csökkent, amelynek lehetséges oka az útépítések számának növekedése.