Az Alfa Romeo utóbbi bő harminc éve folyamatos feltámadás és tetszhalál. Mikor már temetik a márkát, amikor már alig akad értelmezhető modell a palettán, akkor mindig előhúznak valami reménysugárt jelentő új projektet, amivel tovább döcög a szekér.
A legmélyebben akkor volt a cég, amikor a fáradt Giulietta és Mito adta kétszemélyes paletta mellé a 4C-t állították ki nagy durranásként. Egy kis szériás, kőkemény kétüléses sportgépet, ami tényleg lenyűgöző volt 2013-ban, de már akkor látszott, hogy ez nem húzza ki a gödörből a márkát.
Igazi megmentőnek a teszten is szereplő típust szánták, a teljesen új platformra épülő Giuliát, ami egyfajta nyitánya volt egy teljesen új modellpalettának. 2015-ben merengve álltunk előtte a még ereje teljében lévő Frankfurti Autószalonon. Akkor még az autószalonoknak is volt jövője, ahogy a belső égésű motoroknak is, legalábbis látszatra.
“Egy intenzíven fekvő beteget láttak újra járni, azt a régi, fiatalságáról híres, szeretett rokont, akit már csak némi kémia és pár mesterséges szer tartott életben. A tetszhalott állapotról bármi fejlődés. Az Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio pedig egyenesen hipertérugrás” – írtam akkoriban, és görbüljek meg, de a tetszhalott szóra nem emlékeztem ebből a cikkből:
Tehát 2015 volt épp, felfelé ívelő gazdasági mutatók, háborúnak, vírusoknak nyoma sincs, mi meg ott álltunk egy 510 lóerős, 600 Nm nyomaték leadására képes, V6-os motorral szerelt Alfa Romeo előtt, ami erezettel feszítő bicepszként meredt a konkurenciára, és üzente, hogy jaj mindenkinek, aki elé áll.
Egy ötmilliárd eurós (!) projekt első hírnöke volt a Giulia, az akkoriban még Fiat-Chrysler tulajdonba tartozó márkához nyolc új típust akartak összehozni 2018-ig ezzel a gigantikus fejlesztéssel. A 2013-as 74 000 darabos globális eladást akarták felhúzni 400 000 darabra 2018-ra.




Hogy sikerült a megmentés?
Hát nem túl fényesen, a Giulia a 2,9 literes V6-os mellé megkapta a hosszában beépített kétliteres turbós benzines négyhengereseket, és azok dízel testvéreit 2,2 liter lökettérfogattal, de valahogy a nagyközönség nem érzett rá az olasz ízvilágra. Hiába rajongta körbe a szaksajtó, és borult térdre a hosszmotoros, alapvetően hátsókerék-hajtású Giorgio platform műszaki finomságai előtt, a vásárlók ebből nem kértek.
A 2018-as 400 000 darabú gyártási célból végül 120 000 lett, amit főleg a Giulia mellé érkező Stelvio szabadidő-autó adott. A többi hat modell? Nos, azokból nem lett semmi.
Innen 2023-ba ugorva most épp a Stellantis ölében ülve várja az Alfa Romeo az újabb feltámadást, a korosnak számító Giulia-Stelvio páros mellett a legfrissebb, már eltérő platformra épülő Tonale piacra dobásával.
A Giulia napjai tehát valószínűleg meg vannak számlálva, itthon már csak a 280 lóerős benzines, és a 210 lóerős dízel érhető el, az európai piacon 5-6 ezer darab fogy belőle évente. Egy kihalásra ítélt, gyönyörű faj utolsó példányát tisztelhetjük benne tehát, ami a maga módján mindent megad, amit elvárhatunk tőle, de lássuk a részleteket!












