Huszonöt éve épít raliautókat a holland Maturo, és most ezt a tapasztalatukat egy ambiciózus projektben próbálják hasznosítani. A műfaj természetesen a manapság rendkívül divatos restomod, azaz öreg autókat javítanak fel modern tartalommal. Az alapokat a Lancia Delta adja, a nyolcvanas, kilencvenes évek ikonikus ferdehátúja, amely hosszú éveken át uralta a rali világbajnokságot.

Újragyártják a rali hőskorának legendás típusát 1

Nem elírás tehát a cím: a modell eredeti példányait újítják fel olyan mértékben, hogy azok az eredeti specifikációkat megtartó, de gyakorlatilag új konstrukciónak tekinthetők.

Az autót három különböző kivitelben készítik.

Maturo Classic

18 fotó

Ez az alap: ebben kiküszöbölik a modell utcai változatának ismert gyengeségeit, megbízhatóvá, tartósabbá teszik a kocsit. Ez a verzió kifejezetten hangulatos mindennapi autózásra szolgál.

Miután az alapul szolgáló példányt alaposan ellenőrzik, kijavítják a repedéseket és egyéb hibákat. Ha az ügyfél szeretné, mindenre kiterjedően megerősítik a vázszerkezetet – ez több mint 250 hegesztési pontot jelent, és egyenesen a Maturo felsőbb kategóriás Delta-programjaiból vették át.

Újragyártják a rali hőskorának legendás típusát 7

A 2,0 literes, négyhengeres motoron kicserélik az összes alulméretezett elemet, a vezérműszíjtól kezdve a dugattyúkon át a hengerfej-tömítésig, a befecskendezőktől a kábelkötegeken át a motorvezérlésig. A kezelés végén a motor legalább 275 lóerős lesz, és ami ennél is fontosabb, egyenletesebben adja le teljesítményét. A sebességváltót teljesen újraépítik, hogy elviselje a nagyobb nyomatékot.

Az Integrale modellek új első, hátsó és központi differenciálművet kapnak, lecserélik a féltengelyeket. Szintén vadonatúj a fékrendszer minden eleme, a rásegítőtől a vezetékeken át a nyergekig és a Brembo tárcsákig, de a méretek azonosak maradnak. Szintén újjáépítik a futóművet és a kormányművet, de az eredeti, mesteri hangolást megtartják.

Újragyártják a rali hőskorának legendás típusát 8

Maturo Classic

Maturo Rally

Nem csak nevében idézi a motorsport világát a Maturo Rally. Ennek fejlesztését az a Juha Kankkunen segítette tanácsaival, aki kétszer (1987, 1991) nyert rali világbajnokságot Lancia Deltával, az autók minden szempontból megfelelnek az FIA korabeli A-csoportos specifikációinak.

14 fotó

Az autót teljesen lebontják, majd a nyers vázat több mint 250 ponton megerősítik, és korrózió-mentesítik. A motor jóformán minden eleme a motorsportból származik. Teljesítményt itt nem ad meg a műhely, az erőforrást vélhetően az ügyféllel egyeztetve hangolják be.

A sebességváltó egyenes fogazású fogaskerekekkel épül, milliméteres pontossággal modellezve az eredeti versenykivitelű erőátvitelt. Ugyancsak az eredeti pontos mása a modern anyagokból újjáépített, A-csoportos specifikációjú futómű.

Újragyártják a rali hőskorának legendás típusát 14

Maturo Rally

Szintén a motorsportból származó technológiák és anyagok felhasználásával készülnek a differenciálművek. A fékek FIA-homológ egységek, a fékerő tengelyek közötti elosztása a műszerfalról szabályozható. A kézifék hidraulikus, és külön munkahenger működteti.

A vezetői környezetet raliversenyzésre építették fel: csillogásmentes felületek, homológ kagylóülések, automata tűzoltó-berendezés, fedélzeti kommunikációs rendszer, leszerelhető kormánykerék és egy sor további verseny-tartozék teremt nem csak hangulatában, de funkciójában is tökéletes versenykörnyezetet.

Újragyártják a rali hőskorának legendás típusát 15

Maturo Rally

Maturo Stradale

A Stradale a fent vázolt két verzió összegyúrásából született: A-csoportos ralitechnikát kínál közúti használatra alkalmas köntösben, kiegészítve számos finom részlettel.

13 fotó

Ilyenek például az egyedi gyártású, szénszálas karosszéria-panelek, amelyek mintegy 50 kilogrammos tömegcsökkentést eredményeznek, vagy a minden irányban állítható, opcióként magasság-szabályozással is szerelhető futómű.

A raliverzió motorját 360 lóerős, 500Nm-es kivitelben kapja az ügyfél – vagy erősebben, ha úgy kívánja. A differenciálművek megegyeznek a rali kivitelével, a sebességváltó egy megerősített, ötfokozatú kézi egység, egyenes fogazású fogaskerekekkel.

Újragyártják a rali hőskorának legendás típusát 21

Maturo Stradale

Az utastér minimalista, ugyanakkor a legigényesebb anyagokból – karbonból, titánból, alumíniumból – épül fel, a felületeket bőr és Alcantara borítja. A kézifék kétféle módon használható: a normál hétköznapi funkcióról egyetlen mozdulattal verseny üzemmódba kapcsolható át (feltételezzük, hogy a középkonzolon látható, Juha feliratú gomb szolgál erre a célra.)

Újragyártják a rali hőskorának legendás típusát 22

Maturo Stradale