| Röviden – Mazda2 | |
|---|---|
| Mi ez? | A Mazda jelenlegi legkisebb modellje, 1,5-ös benzinmotorral, mild hibrid hajtással |
| Mit tud? | Jól vezethető, klassz kis városi autó, barátságos fogyasztással |
| Mibe kerül? | A Mazda2 árlistája 5 430 900 forinttól indul, a tesztautó alapára 6 040 900 forint |
| Kinek jó? | Aki elegáns, takarékos kisautóra vágyik, az próbáljon ki egy Mazda2-t |
2014-ben, hat évvel ezelőtt mutatták be a jelenleg is futó harmadik generációs Mazda2-t, – ami már ezen a néven futott és nem Demióként – aztán 2019-ben kicsit felfrissítettek. Legnagyobb dobása, hogy kapott hibrid hajtást, igen különlegeset, illetve még igény szerint adaptív LED-es fényszórót, és különféle vezetéstámogató rendszerekkel is bővült az autó tudása. A csupán 1,5 literes benzinmotorokból álló, elméletileg kétdarabos választékból az erősebb, 90 lóerős változatot próbáltuk ki, kézi váltóval, Takumi felszereltséggel.




Külső
Kevés annyira komoly kisautó van most a piacon, mint a Mazda2-es. Megjelenésében pont annyi van a nagy testvérekre jellemző formákból, ívekből, hogy messziről is megismerhetően Mazda legyen, de mégse csak egy összeaszott 3-asnak nézzen ki. Szemből megvan a szigorú szem, a szárnyat mintázó, csillogó krómbetét a hűtőmaszkban, de oldalról nézve a sárvédők feletti sík felület is ott van rajta. A kasztni hossza 4065 milliméter, szélessége 1695 mm, magassága 1495 mm – a felszereltségfüggő cápauszony-antenna nélkül -, tengelytávja pedig 2570 mm. Ugyan hátul csak dobfékek éktelenkednek az alufelni küllői mögött, szerencsére ez annyira nem feltűnő.

Csak közelről látszik, de hátul dobfék szomorkodik a felni mögött
Belső
Odabent kissé komor a hangulat, pláne annak fényében, hogy egy kisautóban ülünk, ahol elférne a játékosság, néhány színes elem, poén. A Mazda2 viszont nem játszani akar, hanem inkább hűvös, elegáns, de csak annyira amennyire ez egy kisautónál még belefér. A sötét műanyagok itt a formájuktól lesznek izgalmasak, már az ajtón is van ezernyi görbület, különféle anyagok vegyesen, az egész puhától az egyszerű, kemény plasztikig. A fekete felületek komorságát selyemfényű ezüst betétek oldják a váltó és a légbeömlők körül, és érdekes textúrájú betét található a középkonzolon. Ez ugyan vonzza a port, de közel sem ordít rajta annyira, mint egy zongoralakk felületen.
Jól mutatnak a kerek légbeömlők – igaz, van lapos, vízszintes is közöttük, pont az utas előtt – és csinosak az ezüst vezérlőgombok a két ülés között. A középen, jó magasságban lévő központi kijelző érintőképernyős is tud lenni, de menet közben csak a vezető számára könnyebben elérhető vezérlőtárcsával lehet a menüjében kutakodni. A rendszer pillanatok alatt összebarátkozik a hozzá csatlakoztatott telefonnal, akár a navigációs, akár a zenejátszó applikációt kell futtatni rajta.
Műszerfala egy nagyobb analóg sebességmérő köré sűrűsödik, tőle balra fordulatszámmérő, jobbra üzemanyagszint-mérő található. Kormánya vastag, kellemes fogású, rajta olyan gombokkal, amiket egész könnyű menet közben is megtalálni, használni. Elöl elég életteret kínál a Mazda2, a kormány, ülés is könnyen beállítható, de az üléspozíció talán magasabb az ideálisnál. Legalábbis én szerettem volna alacsonyabban ülni. Hátul, mint az utóbbi idők összes kisautójában, a láb- és a fejtér fogy el hamar, de 180-185 centis magasságig nincs baj a második sorban sem. Csomagtartója 250 literes, és a padlószint alatt a defektjavító készlet mellett is van még egy kis, 5 literes hely.
Technika
Mazda2 jelenleg csak 1,5 literes benzinmotorral kapható, de ez rögtön kétféle, 75 és 90 lóerős teljesítménnyel is elérhető. Mármint máshol, idehaza csak a 90 lovas változat található az árlistában. Váltóból hatfokozatú kézi és szintén hatfokozatú automatikus létezik belőle, a kézi váltós kivitelek pedig még lágy hibrid rendszert is kapnak.
Annyira lágy hibridet, hogy az autó külsején ezt már fel sem tüntetik. A műszaki tartalom itt is ugyanaz, mint más mild hibrideknél, a benzinmotorhoz ékszíjjal kapcsolódó generátor/villanymotorból áll, ami a finom motorindításért felel, és a fékezéskor visszanyert energiából is képes valamennyivel beszállni a motor munkájába. Sokat ne várjunk tőle, legfeljebb 5 kW-nyi teljesítmény nyerhető ki a rendszerből, ami az energiát nem a megszokott módon akkumulátorban tárolja, hanem egy 0,012 kWh tárolóképességű kondenzátorban.
Ez teljes terhelés mellett 9 másodpercet jelent, papíron eddig tart, míg a teljesen feltöltött kondenzátor kileheli magából az összes töltést. Ennek ellenére mégis takarékosabb így az autó, a stop-start rendszer már a piros lámpához gurulva leállítja a benzinmotort, és csak akkor indítja, ha egyesbe teszik a váltót és már engedik fel a kuplungot. Ezen felül még a nappali menetfényt is képes lekapcsolni, ha üresben, behúzott kézifékkel áll az autó, hiába jár a motor. Biztos ezzel is lehet spórolni vagy fél tized grammot a CO2-kibocsátásnál.
Vezetés
A jelenlegi SUV-őrületben valószínűleg már mindenki elfelejtette, hogy kisautót vezetni nem is rossz. Sőt, ha Mazda embléma van valamin, akkor még jó is lehet. Ugyan 90 lóerő nem fogja letépni a gatyát/bugyit senkiről, de ha elég kitartóan tapossa valaki a gázpedált és pörgeti a motort, akkor lehet vele élvezetesen autózni. Meg persze takarékosan is, ha azt kell, különösen, ha valaki odafigyel az ajánlott fokozatváltásokra is, amelyeknek a rendszer szerint néha fájdalmasan alacsony fordulaton kéne megtörténniük. Az egy tonnát csak 25 kilogrammal túllépő autó a katalógus szerint 9,8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra, és 183 km/h-s sebességig hajszolható.
Futóműve menet közben, kanyarban stabilan tartja az autót, legalábbis amíg tisztességes útburkolaton hajtja valaki. Az átlagos úthibákkal nem lesz vele gond, de a rövid, gonosz fekvőrendőröknél már kellemetlenül koppanva felüt a futómű. Váltója feszes, élvezetesen kapcsolható, de előfordult párszor, hogy az egyesnek kétszer kellett nekifutni. Nem vonnék le ebből messzemenő következtetést, hiszen alig 8 kilométer volt az autóban, amikor elhoztuk. Hasonló a helyzet a fogyasztással, járt már nálam Mazda3 szintén minimális kilométerrel, ami pár ezerrel később érezhetően jóval kevesebb üzemanyaggal is beérte, mint első találkozásunkkor. Ennek ellenére a 6,4 literes átlag a szinte kizárólag városban megtett tesztút alatt egy szinte zsír új autótól szerintem ígéretes. A gyári érték 5,3 liter lenne.
Költségek
A Mazda2 árlistájának átböngészéséhez nem kell sok idő, idehaza csupán a 90 lóerős változat található a konfigurátorban, hatfokozatú kézi váltóval, de háromféle felszereltségi szinttel. A legolcsóbb Mazda2 5 430 900 forintba kerül (Challenge), a következő szintet a Takumi jelenti, 6 040 900 forintért, a csúcs pedig a Takumi Plus, 6 200 900 forintért. Ehhez csupán a különféle árazású metálfényezések jöhetnek hozzá 110, 150, vagy 193 ezerért, a navi további 159 ezerért, vagy a plusz két év kiterjesztett, teljes körű garancia, ami most kedvezményesen 54 900 forint.
Értékelés
A Mazda2-es 90 lóerős motorjával egy csinos, kívül-belül komoly kisautó, amit nézegetni és vezetni is nagyszerű. Városi használatra, két embernek, vagy akár kisgyerekes családnak is klassz lehet, amíg nem kell tengernyi úti cuccal teletömni a hátulját.
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|








