Van a Coca Cola meg a Pepsi – jól bevált termékek ezek, stabil minőséggel. Nincs kockázat, akármelyiket választja, aki cukros-foszforsavas löttyöt inna. No de mi a helyzet a többi barna, koffeines, buborékos lével? Olcsóbbak, mert nem kell megfizetni az árukban a világméretű, hatalmas marketingtevékenységet, ugyanakkor termékként ugyanazt ígérik és nem is biztos, hogy rosszabb ízűek és károsabbak lennének az egészségre. Meg szabad venni ezeket? Dr. Pepper vagy Royal Crown kólát a nagy piros és kék helyett? Esetleg érdemes rápróbálni a Kofolára vagy a feltörekvő hazaira, a Tikkadt Szöcskére?

Hasonló kérdések merülhetnek fel abban is, aki gumit akar venni az autójára. Persze egy ilyen vásárlási döntésnél hosszabb az időtáv és a kockázat is nagyobb, de alapjában véve ugyanarról van szó: van egy pénztárcám, van egy választék. A választékban szereplő termékek mindegyike nyilván megfelel az iparági hatósági elvárásoknak, hiszen forgalomban lehet. Melyiket válasszam? Tényleg nem könnyű a döntés, de ezzel a cikkel, pár saját tapasztalattal, egy kis háttérinfóval talán segíthetünk a Vezess olvasóinak dűlőre jutni, ha gumicserére kerül a sor.

Egy szép szlovák-német (Matador-Continental) SUV-gumi

Legolcsóbbtól a legdrágábbig

Ha rákeresünk egy ár-összehasonlító oldalon az egyik leggyakoribb nyári méretre (205/55 R16, Octaviák, Astrák, ilyesmik alapgumija), 9000-től 84 000(!) forintig találunk ajánlatokat, 648 listázott terméket dob az oldal. És még csak nem is egy ismeretlen kínai izéről indul a választék: a legolcsóbb az egykori lengyel KGST-márka, a Kormoran abroncsa. Azért írom, hogy egykori lengyel, mert a brand ma már a Michelin tulajdona. Márpedig ha egy kevésbé menő márka egy nagy névhez tartozik, az többnyire azt szokta jelenteni, hogy anyagban, mintázatban, gyártástechnológiában az almárka pár éves csúszással követi a vezérmárkát, egy mai Kormoran nagyjából megfelel egy 3-6 éves Michelin-nek.

Tapasztalataink szerint viszont ez a gyakorlatban sajnos nincs mindig így. Számos Debicát (lengyel márka, ma a Goodyearé), Barumot (cseh büszkeség volt, ma Continental), Matadort (szlovák eredetű, ma Conti-termék) szúrtunk ki ismeretlen, új vagy használt tesztautókon, ahogy nedves úton bukdácsolni kezdtek, esetleg zúgtak, erőltetett kanyarban tétován imbolyogtak a csúszáshatáron. Cseppet sem garancia a minőségre, ha egy nagy gyártó készítette a kis nevű abroncsot.

A Kormoran után ilyenek jönnek a listánkban, hogy Goalstar (kínai), Infinity (USA, de Kínában gyártatnak), Zeetex (dubaji tulajdonú márka, elképesztő, mik vannak), Premiorri (az ukrán Rosava vállalat márkája), Saetta (Bridgestone), Royal Black (japán-kínai érdekeltség, mint a viccben), Sailun (USA), Rotalla (Kína), Nankang (Tajvan) és így tovább. Az első ismertebb név 12 100 forintnál tűnik fel a listában, és még ez is csak a koreai Kumho terméke, amit azért nem ismerünk úgy, mint valami világverő abroncsot. Csak hallottuk már a nevét.

Premiorri meg Rosava; nem vicc, tényleg léteznek és komolyan tolják a marketinget is:

13 400-nál jön egy Matador, 13 800-nál egy Apollo, az indiai márka, amit igazán csak azóta ismerünk itthon, mióta gyáruk nyílt Gyöngyöshalászon. 14 200 forintért van Toyo, japán márka, amolyan titkos tippként ismerjük, 14 300-ért a hasonló besorolású német titkos tipp, egy Fulda, 14 ezer 900-nál a japán Falken, de ezek még mindig csak az autók iránt valamelyest érdeklődők számára mondanak bármit is.

És akkor 15 ezerért végre-valahára kibukkan a habokból az első nagyon nagy név, egy Pirelli Cinturato, az olasz gumis cég olcsóbb autókra fejlesztett tömegabroncsa. A Michelin még egy ezressel feljebb jelenik meg az Energy Saverrel, 16 300-nál jön egy Vredestein (ami az indiai Apollo tulajdona), az első Continental pedig 16 570 forintnál bukkan elő, a legolcsóbb ajánlat árának 184%-áért.

Az árlista túlsó végéről indulva viszont azt látjuk, hogy 84 ezerről rajtolva (Apollo) egészen 32 ezerig csak ismert, jól csengő brandek közül lehet válogatni (Michelin, Conti, Nokian, Uniroyal, Hankook). 31 620 forintos ajánlati árral egy Federal Formoza nevű abroncs az első, amit már senki nem ismer, alighanem, talán a gumisok kivételével. (A Federal Tyres tajvani cég amúgy.)

Elképesztő a választék, elképesztő, mennyire megugrott a kínai érdekeltségű vállalatok temékeinek száma – és elképesztő, mennyire nem tudunk ezekről szinte semmit. A nagy európai gumiteszteken máig csak mutatóban szerepel egy-egy ismeretlen új brand.

Arisztokratikus nevű japán abroncs: Royal Black

Teszteredmények

Sok autós számára a legfontosabb a nagy német időszakos gumitesztek, az ADAC, az Auto Motor und Sport, az Auto Bild összehasonlító vizsgálatainak eredménye. Ennél objektívebb mérce valóban nem is igen létezik, viszont egyrészt nagyon sok márka kimarad ezekből a tesztekből, másrészt egy-egy ilyen méréssorozatban egy méretben még egy gyártótól is csak egy termék szerepelhet, az is csak újonnan. A fene se tudja, hogy mondjuk 40 ezer kilométer után nem változna-e a sorrend, vagy hogy a győztes gumi elmegy-e egyáltalán ennyit, vagy pont azért tudott olyan remekül tapadni, mert sok ottmaradt belőle az aszfalton a fékezési teszt közben.

Még azt se mondhatjuk, hogy legalább a márkákat be lehet sorolni a tesztek alapján. Az idei ADAC-nyárigumi-tesztben 215/65 R16-os SUV-méretben pont egy nagynevű, nem is olcsó márka, a Yokohama adott méretű terméke szerepelt le gyalázatosan. És mi még a vicc: ugyanebben a kategóriában az egyik legolcsóbb abroncs, az itthon alig ismert amerikai Cooper gumija lett a két nagyon ajánlott abroncs egyike, egy Goodyear mellett. (A Cooperről még annyit érdemes tudni, hogy a szerb Trayal is az ő almárkájuk.)

Nálunk kevésbé ismert teszteken azért fordulnak meg egzotikus gumik nagyobb számban, és néha meglepetést is okoznak. Idén májusban a Linglong egyik SUV-gumija egy finn mérésen 17 abroncs között igen figyelemreméltó teljesítményt nyújtott. Messze kiemelkedett a kínai mezőnyből, az öt vizsgált kínai gumi közül elsőként végzett, de még az ott és akkor kipróbált Goodyear, Pirelli és Maxxis abroncsot is megverte nedves felületen mért fékúton, ahol 100-ról csak másfél méterrel később állt meg, mint a tesztgyőztes Michelin.

Saját tapasztalatok

Antares

Négy évszakos gumit kerestünk pár éve egy kocsira, az adott méretben egy Antares nevű gumi volt a legjobb ajánlat. Elég hülye méretről volt szó, az ismert márkák valahol a duplája körül kezdődtek. Kicsit kutattam, mi is az az Antares. Nos; ez egy amerikai, texasi székhelyű cég, a Horizon Tires egyik márkája. Kínában gyártják, de ezen nem is csodálkozik az ember, ha megkeresi a neten a tulajdonosok, menedzserek listáját:

Szóval bármilyen szép is a neve (az Antares a Skorpió csillagkép legfényesebb csillaga, a 17. legragyogóbb csillag az égen), ez pont olyan kínai gumi, mint a mi kultúrkörünkben kevésbé menő hangzású Linglong. Ennek ellenére nálunk bevált, a nehéz, lomha öreg Voyageren télen is, nyáron is remekül szolgált úgy 10-20 ezer kilométert, míg el nem adtuk a kocsit. Nem bántam meg a vásárlást.

Saetta

Tavaly volt akciós talán a Metróban néhány méretben, ingyen szereléssel kínálták ezeket a gumikat. A feleségem Lybrájáról lekopott másik nevenincs valami helyett raktuk fel (azzal vettük a kocsit), jön, megy, megáll, esőben se csúszkál, hibátlan. Utánaolvastam: az olasz hangzású márka ma a japán Bridgestone csoport tagja és kábé ennyit lehet tudni róla, még saját weboldalát se találtam a brandnek.

Barum

Vezető szerkesztőnk, Zsolti az egykori cseh márkával, a Continental cégcsoportjához tartozó Barummal szerzett vegyes tapasztalatokat: “A párom első generációs Ford Focusára új Barum gumikat vettünk. Szárazon még dinamikus vezetés mellett jól teljesít, esőben viszont fokozott óvatosság javasolt, mert ilyenkor sokat romlik a teljesítménye. Nem elsősorban fékezéskor, hanem a vonóerő-átadással van gond, hamar kipörögnek a kerekek.”

Haida

Az azonos nevű szecsuáni cég márkája, echte kínai termék tehát, még ha hangzásában van is valami kis finnes. Ha esetleg Passage, Tianfu, Caiyuang vagy Yinlu nevű gumiabronccsal találkozna valaki: azok is a Haida csoport tagjai. Öreg, lassú, keveset használt pickupomra vettem egy szettet, mert a darabonként 18 ezer forintos ár kicsit jobban hangzott, mint a 215/75 R 15-ös méretben talán legelterjedtebb következő lehetőség, a BF Goodrich, kétszer ennyiért. Az eddigi tapasztalatok pozitívak, még kezdődő esőben sem csúszkál vele az öreg B2200, az erősített oldalfalat sem kezdték ki a sziklák, kövek, és sárban is mindig el bírtam indulni a kocsival. Eddig. Úgy 5000 kilométer után a kopásról még sokat nem tudok mondani, de amennyit én megyek a Mazdával, úgysem elkopni fog ez az abroncs, inkább elöregedni.

Gumi, aminek még gyára sincs: arab tőkével készül a Zeetex, 2005 óta gyártatják bérben valahol a világban és exportálja mindenfelé a márkát az élelmes dubaji cég

Mit tanácsolunk a gumivásárlóknak?

Az olcsó gumi van, hogy bejön, van, hogy nem. Hogy az esélyeinket javítsuk, egy dolgot tudunk határozottan javasolni ezen a pár év alatt ilyen átláthatatlanná pezsdült gumipiacon: minimális utánajárás nélkül ne vegyünk gumit! Se olcsót, se drágát, se márkásat, se no-name-et. A gumisok véleményét fenntartásokkal érdemes kezelni, ők elsősorban el akarják adni, ami náluk van a raktárban. A nagy teszteken, mint láttuk, szűk a lepróbált mezőny. Még szerencse, hogy itt az internet: a legjobb, ha azoknak a véleményét keressük, akik már megvették, amiről mi éppen azt próbáljuk eldönteni, hogy megvegyük-e.

Hogy állsz a gumikérdéshez?

  • Fontos, hogy márkás legyen, de keresem az olcsó megoldást41%
  • Nem fontos a márka, első az ár, de azért utánaolvasok, mit is veszek a kocsira28%
  • Csak márkás, lehetőleg tesztgyőztes legyen, ha drága is23%
  • A használt gumi az igazi, nem veszek újat3%
  • Amit a gumis ajánl, azt veszem meg3%
  • Mindegy, csak a legolcsóbb legyen2%

Hogy állsz a gumikérdéshez?