Közel kétmilliárd forint bírságot termelt egy kereszteződés

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2017.04.19. 05.45

Évente 300-400-500 millió forintnyi bírságcsekket kaptak az autósok egyetlen józsefvárosi kereszteződésben elkövetett szabályszegésekért.

Közel kétmilliárd forint bírságot termelt egy kereszteződés

Ugye emlékeznek még az óbudai közteresek botrányt okozó kameráira, amelyekkel a főpolgármester és a rendőrség szerint jogtalanul bírságolták az autósokat, és amelyek az ügy óta már nem büntetnek? A III. kerületben 2017 februárjában üzemelték be a készülékeket, a VIII. kerület azonban 2012 óta működtet autósokat figyelő kamerákat.

A józsefvárosi készülékekről kevés szó esett a botrány idején, a Vezess még akkor, március végén kikérte az önkormányzattól, hogy mennyi bírságot termeltek ezek az elmúlt években.

Közel kétmilliárd forint egyetlen kereszteződésből

A minap befutott válaszok szerint a József körút és a Baross utca kereszteződésébe öt éve felszerelt kamerák képei alapján jellemzően 300 és 500 millió forint közötti összegben szabtak ki évente bírságot.

2013-ban 6465 darabot küldtek szét összesen 323.100.000 forint értékben.

2014-ben 8801 darabot, összesen 440.050.000 forint értékben.

2015-ben 10331 darabot, összesen 516.550.000 forint értékben.

2016-ban 9922 darabot, összesen 496.100.000 forint értékben.

2017-ben 2618 darabot, összesen 130.900.000 forint értékben.

Baross1000

A József körút és a Baross utca kereszteződésében a kötelező haladási irány megszegői minden egyes szabálytalan kanyarodásért 50-50 ezer forintos csekket kaptak, ennek összegét kormányrendelet határozza meg. Tarlós – akinek a feleségét Óbudán bírságolták meg – nem a szabálytalanságot vitatta, hanem azt, hogy ilyen módon büntethetnek a kerületek

Mikor, miért és mennyiből szerelték fel a kamerákat?

Még 2012-ben szereltetett ide 6 darab kamerát az önkormányzat, azonban 2013-ban 3-at a forgalmi rend megváltoztatása miatt levetettek. Ebben az évben a Fiumei út és a Dologház utca kereszteződésében is beüzemeltek 4 kamerát, a kerület szerint azóta nem szereltek fel újabbakat.

„A közterületen elhelyezett képi rögzítő eszközök fejlesztésének forrása a Józsefvárosi Önkormányzat 2012. évi költségvetése, 20 millió forint keretösszegben” – írták a kamerák árát firtató kérdésünkre. A hivatalos indoklás szerint „az Önkormányzat elkötelezett híve a gyalogosok testi épsége megőrzésének, a közlekedésben szabályosan résztvevők védelmének és a forgalmi rend betartásának”.

A főpolgármester és az ORFK szerint nem lehet így bírságolni

Mint márciusban kiderült, a legkevésbé sem azzal van baj, hogy a KRESZ megszegői bírságot kapnak, hanem a fix kamerás módszerrel, amit Tarlós István többek között így jellemzett: „A közterület-felügyelő benn ül az ülőgumóján, eszi a szalámis kenyeret, és a kamerafelvétel alapján automatikusan büntet.” Szerinte kizárólag személyesen, a helyszínen intézkedve bírságolhatnának a közteresek, szobában ülve, monitorokat nézve nem.

7

A lavinát elindító kereszteződés. Feltűnő színű háttérrel tették ki a Kötelező haladási irány táblát a Szépvölgyire felkanyarodni szándékozók tájékoztatására, bár éppen lehetett volna alacsonyabbra is. Pár hete már nem bírságolnak itt, amit sajnos kihasználnak egyes autósok – ez sem jó megoldás

A főpolgármesterhez hasonlóan a kamerás bírságolást szintén kifogásoló rendőrség mást emelt ki az egymásnak olykor ellentmondó szabályok közül, mint Tarlós. Szerintük „a közterület-felügyelet által használt kamerák nem felelnek meg a külön jogszabály által támasztott követelményeknek, a felvett jármű üzembentartójának objektív felelőssége alapján történő bírságszabás kizárt”.

Visszakövetelhetőek a százmilliók – állítja a jogvédő

A  D.A.S. Jogszerviz csoportvezető jogtanácsosa is a rendőrség álláspontja felől közelít az ügyhöz.  „Ha és amennyiben az ORFK közlése tényszerűen igaz, tehát a közteres kamerák nem felelnek meg a külön jogszabályban foglalt követelményeknek, akkor az ennek alapján megbírságolt autósok újrafelvételi eljárást kezdeményezhetnek” – válaszolta a Vezess kérdésére Vágány Tamás.

Az autós jogvédő a 18/2008. (IV. 30.) GKM rendeletre utal, ami a gépjárműről és annak hatósági jelzéséről felvételt készítő eszközre vonatkozó követelményekről szól, a befizetett bírságok pedig a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény, Ket. (2004. évi CXL. tv.) alapján igényelhetők vissza.

„Ha a közteres kamerák nem felelnek meg a GKM rendeletnek, akkor nem képezhette bírság alapját az azokkal készült felvétel” – mondja Vágány, aki szerint innen nézve az sem igaz, hogy aki már befizette az így kiszabott 50 ezres bírságot, az elveszítette a pénzét.

1

Olyan 200 méterre a szépvölgyis kameráktól a Lajos utca-Evező utca kereszteződésébe is szereltetett kettőt a III. kerület. Egyik korábbi cikkünk szereplője csak innen 8 darab 50 ezres csekket kapott, ebből az elsőt fizette be. A bírságolás felfüggesztéséig mintegy 300 millió forint bírságot kaptak a szabálytalan autósok ebből a két kereszteződésből

Habár Böjtös Zoltán kerületi közterület-felügyelet-vezető szerint „a bírságokat jogszerűen szabtuk ki, melyet megerősít az a tény is, hogy az elkövető a befizetéssel azt elismerte”, Vágány állítja, két feltétel teljesülése után az is kezdeményezhet újrafelvételi eljárást, aki már befizette az 50 ezres csekket:

1, Ha a bírságuk jogerőre emelkedésétől számítva nem telt el még 6 hónap. Mivel a III. kerületben februárban kezdődtek a bírságolások, itt az összes érintett időn belül van.
2, Ha nem telt el 15 nap azóta, hogy a megbírságoltak tudomására jutott ez a lehetőség. Mondunk 2 példát erre, hogy érthető legyen. Pl. valaki a bírságával kapcsolatban írásos tájékoztatást kért a kamerák hitelesítő adatairól, és megkapta a rendőrség levelét arról, hogy nincs ilyen a közterületnek. Ez új fejlemény volt az ügyben, ekkor a kézhez vételtől ketyeg a 15 nap. De „tudomásszerzés” lehet egy  újságcikk is a megbírságolt autósnak.

Vágány Tamás igennel felelt kérdésünkre, hogy a D.A.S.-hoz fordultak-e már megbüntetett autósok ezzel kapcsolatban.

Óbudán már nem bírságolnak. És Józsefvárosban?

A III. kerületben továbbra is működnek a kamerák, de a bírságolást a botrány miatt felfüggesztették. „A felszerelt kamerák továbbra is ott maradnak. Működnek és a térfigyelő rendszerbe az élő képet továbbra is közvetítik. A rendszer a szabályszegéseket továbbra detektálja, azonban polgármester úr kérésére a rögzítést felfüggesztettük, azaz további intézkedésig a (…) rögzített szabályszegések miatt bírságot nem küldünk ki. Az erre felhatalmazottak rögzítési jogosultságát a rendszerben töröltük” – mondta nemrég a Vezessnek Böjtös.

A VIII. kerületi kamerákkal kapcsolatban nem tudjuk, mi a helyzet. Megkérdeztük az önkormányzatot a kritikákról, konkrétan rákérdeztünk arra is, hogy változatlanul működnek-e tovább.  Ezekre a kérdésekre nem válaszoltak levelükben.

Nem csak ebben a két kerületben működik autósokat figyelő kamera. Itt megnézheti, hogy hol.

Kommentek

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.