Használt autó: amire megéri költeni

Kormánybőrözés: mire kell figyelni?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.07.11. 06.00

Néha az első 100 000 kilométer is nyomot hagy a kormányon, ennek többszöröse egészen biztosan. Az új bőrborítás feldobja az autót, ha sikerül elkerülni a rossz anyaggal, rondán dolgozó kóklereket.

Használt autó: amire megéri költeni

Mi itt, a Vezessnél mindannyian igyekszünk rendben tartani a családi autót, sűrű olajcserével, kézi mosással és rendszeres belső takarítással. De a sztenderd autóápolás nem segít a kormánykerék kifényesedett, megkopott bőrhuzatán. Mivel a kormánybőrözést korábban megrendelő pajtások szerint sokat dob majd a kocsin, nemrég én is lecseréltettem Ford Focusunkon.

Megkérdeztem a témában Dombóvári Mihály kollégámat, aki olyan sokáig írta a szolgáltatás rovatot különböző autós lapoknak, hogy dízel injektorfeltanítástól a műszerfalflokkoláson át a kormánybőrözésig mindenben tud tanácsot adni. Így landoltam a Varrga Kp. Bt. óbudai műhelyében, ahol Sebestyén Tamás dolgozik. Az üzletet elindító és őt betanító Varga József Pilisvörösváron tevékenykedik.

Hogy jön le a kormány?

Mivel az emberek zöme nem tudja szakszerűen levenni a kormányt, a kopott volán sokszor az autóban érkezik. A cikk kapcsán felkeresett cégnél egyedül a Citroënek fix középrészű kormánykerekének leszerelést nem vállalják, az összes többi megoldható 1270 forintért.

Sebestyén Tamás egyszemélyes műhelye Óbudán, egy toronyház aljában működik. G Astrák, A Zafirák, C Corsák, Wagon R-ek beszakadó kürtgombját is tartósabbra lehet cseréltetni itt

Rutin és érzék kell a kormány levételéhez. Van logikus, van trükkös, és olyan is, amit csak akkor tudsz levenni, ha már láttad szétszedve. Először a légzsákegységet kellett szabaddá tenni és lehúzni a csatlakozóját, utána jött a tempomat és a rádió-távirányítás gombjainak kikötése. Magát a kormányt egy nagy csavar tartja. Mivel az autó kormányozhatatlanná válik a kormánybőrözés mintegy 3 órás idejére, úgy kell leparkolni, hogy ez biztosan ne okozzon gondot.

Perforált bőr, több szín

A régi huzat lehúzása után láthatóvá válik a kormány fogását adó, puha műanyag réteg, ami a mi esetünkben marad a régi, mert pont jó az átmérője. Itt nincsenek szabásminták, az egyedileg készülő kormányhuzathoz mindig külön szabja ki a bőrt a szakember. A borítás négy részből áll. Némi felárért ezek az egységek több színből állhatnak vagy perforált bőrös elemekkel helyettesíthetőek a küllőknél, ahol a kormányt fogjuk. A kormányt borító bőrdarabok kivágása és összevarrása az első feladat. A mérések és a szabás után az első eredmény a borítéknál valamivel szélesebb, hosszú bőrcsík, amiből a küllők helyét még ki kell vágni.

Az első feladat a légzsák kiemelése

Az első feladat a légzsák kiemelése

Amíg halad a munka, van időnk beszélgetni. „A tenyérrel kormányzók koptatják el leghamarabb a kormányborítást. Ha szinte mindig ugyanazon a ponton érintik a volánt, az tönkretesz bármilyen anyagot” – tapasztalja Sebestyén Tamás. A szakember az autómárkák között nem rajzolna ki egyértelmű törésvonalat gyorsan elkopó kormányú tömeggyártmányok és épségüket sok százezer kilométeren át megőrző prémiummárkák között: „A 2006-2008 közötti Audik kormánya 120 000 kilométer után rosszabbul nézhet ki, mint a Focusotoké 200 000 kilométerrel. A Qashqaié mintha az átlagnál hamarabb kopna, de járt itt néhány éves F11-es 7-es BMW tulaja is” – meséli.

Műanyag helyett bőrkormány

Az ügyfelek zöme magánember, akik kisebbrészt szájhagyomány útján, nagyobbrészt internetes keresőből találnak el ide. Nem ritkán a műanyag kormánykerékkel kiszállított alapmodellek belső terét dobja fel a tulajdonos a bőrborítással. Vannak jó fogású műanyag kormánykerekek is, de pszichésen a bőr sokat hozzáad a komfortérzethez. Ugyanez igaz a váltógombra is, amin az elvásott bőrhuzat szintén cserélhető, itt 3810 forintért.

Bútorbőr nem alkalmas kormányborításnak, mert nem bírja a néha +70, máskor mínusz 20 fokos hőmérsékletet és a tűző napot

Bútorbőr nem alkalmas kormányborításnak, mert nem bírja a néha +70, máskor mínusz 20 fokos hőmérsékletet és a tűző napot

A kuncsaftok másik része olyan használtautó-kereskedő, akinek a gondos munka fontosabb a gyorsaságnál. A kifényesedett, kopott borítás cseréjével értékesebbnek tűnik az autó. A kormánybőrözés hatása egyértelmű, bár azt nehéz megítélni, hogy mennyiben növeli a kocsiért elkérhető összeget és mennyiben inkább az eladást gyorsítja meg, de a zsírosra fényesedett karima nem kelt jó benyomást. Mivel a nepperek igyekeznek gyorsan pörgetni az autókat, az itteni, két-háromhetes előjegyzést nagy részük nem vállalja.

Varrás, több színnel

A bőr és a varrás színével el lehet rugaszkodni a gyári árnyalattól. A cérnaspulnik polcán csak szürkéből a majdnem feketétől a világos ezüstig annyiféle van, hogy nem is tudnék választani. Inkább kéket kérek, hogy legalább ennyiben hasonlítson az autó a Focus RS-re, ami a neked celebrált vegytiszta vezetési élménnyel egyedülálló az összkerekes kompakt sportmodellek között.

Balra a BMW-k, jobbra az Audik népszerű színkombinációja

Balra a BMW-k, jobbra az Audik népszerű színkombinációja

A varrást háromféle színből is kérhetjük, ami jól jön BMW-kben az M három színét (világoskék, sötétkék, piros) kombinálva. Audikban az ezüst-fekete-piros a népszerű. A varráskép minden esetben gyémánt alakú, míg Amerikában az egyszerűbb, a baseball-labdáról ismert öltés dívik.

Árak: 19-25 ezer Ft

Ennél a cégnél egy Porsche Panamera és egy kamaszkorú G Astra kormánya ugyanannyiért újul meg, mert nem az autó típusa, hanem az alapanyag és a munkaidő határozza meg a 19 050 és 25 400 Ft közötti árakat. A legtöbb autóhoz a többféle színben vagy perforált bőrrel készülő kormány is megáll 21 590 forintból (plusz a le-felszerelés 1270 forintért), a fabetétes kormányok újrahúzása kerül többe.

Itt 19-25 000 Ft között szór a kormánybőrözés ára

Itt 19-25 000 Ft között szór a kormánybőrözés ára

Bárhová megyünk, érdemes ragaszkodni a jó minőségű és szigorúan autóipari felhasználásra szánt bőrhöz. Ami az otthoni ülőgarnitúrára tökéletes, az autóban nagyon hamar tönkremegy. Egészen mások az elvárások az anyaggal szemben a néha mínusz 20, tűző napon 70 fokos kormánnyal szemben, mint a lakásbútorok esetében.

A hitvány alapanyagról lemállik a festék, a kókler munka pedig nagy résekkel, látványosan rusnya öltésekkel csúfítja el az autót. Ebben a műfajban végképp igaz, hogy a kormány áthúzása inkább kerüljön 22-30, mint 15 ezer forintba, csak szép legyen. Szerintem nem akkora az árkülönbség, hogy megérje kockáztatni, ha másfél tank benzin árából megszépíthetjük a használt autót.

Kommentek

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.