Terepen is jól boldogul az új magyar tűzoltóautó

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.04.24. 12.01

Szépen csendben újjáéledt a magyar tűzoltóautó-gyártás. Egyre több városban tűnnek fel az új Rába tűzoltóautók, melyek közül egyet az écsi Rábaringen próbálhattam ki.

Terepen is jól boldogul az új magyar tűzoltóautó

Aligha akad olyan olvasó, aki gyermekkorában a “mi leszel, ha nagy leszel” kérdésre legalább egyszer ne válaszolta volna azt, hogy tűzoltó. Értjük miért: a tűzoltók bátrak, erősek és szinte azonnal ott vannak, ha baj van. Éppen ezért szükségük van megbízható járművekre. Mielőtt beültem volna a Heros-Rába Aquadux-X 4000 típusú tűzoltóautóba (helyesebben tűzoltó-gépjárműfecskendőkbe) elhatároztam, hogy kizárólag egy szempontot, a biztonságot helyezem előtérbe a teszt során.

A Katasztrófavédelem járműparkját jelenleg közel 40 féle típus alkotja, melyek jó része cserére szorul, ráadásul a járműpark átlagéletkora eléri a 13 évet. Ha viszont folytatódik a jelenlegi beszerzési ütem, akkor néhány esztendő múlva homogén járműpark jöhet létre. A megújuló flotta jelentős része várhatóan ilyen, Heros-Rába Aquadux-x 4000-es tűzoltóautókból áll majd. Az első prototípust több mint egy éve mutattuk be itt, a King of the Road rovatban, azonban most először nyílt lehetőségünk ezen jármű éles tesztjére.

A Katasztrófavédelem járműparkja a jövőben erre a típusra épül.

A Katasztrófavédelem járműparkja a jövőben erre a típusra épül.


Magyar-francia páros

Bár a tűzoltóautó hűtőmaszkján hatalmas Rába-logó díszeleg, a külső formaterv a Renault-é. A motor és a fülke is franciáktól érkezik, míg a győriek a járóképes alvázat, a futóművet,  a felfüggesztést és az üzemanyagtartályt rakják össze. A Belügyminisztérium alá tartozó Heros pedig a felépítményt, a tűzoltás-technikai eszközöket, a vezérlést, valamint a speciális, 4000 literes víztartályt és a habanyagtartályt adja a járműhöz. A tűzoltástechnikai berendezések alapját a hab előállítására is képes Rosenbauer NH 25 típusú szivattyú jelenti. Ez normál nyomásfokozatnál 10 bar nyomáson 2000 liter/perc, magas nyomásfokozatnál 40 bar nyomással 250 liter/perc vízszállításra képes.

Ez a Rába terepen is bevethető.

Ez a Rába terepen is bevethető.


Apró termetűek előnyben

A Rába-Heros tűzoltóautóba beülve az első dolog ami megfogja az embert, az a magas vezetőállás. A kormány mögül olyan szép panoráma tárul elénk, hogy pusztán a vezetőfülkében üldögélni is lebilincseli élményt jelent. A jármű 7650 milliméter hosszú, 2500 milliméter széles és 3380 milliméter magas (málházással együtt). Nem beszélhetünk tehát extrém méretekről, a vezető környezetét és a számtalan segédberendezést magában foglaló, úgynevezett parancsnoki terület rendkívül ergonomikus. Az elülső üléseket a fülke két szélére helyezték, mivel a középső területet egy nagyobb motorsátor foglalja el.  A vezetőülésről szinte minden fontos eszköz elérhető, a sofőr helye viszont kissé szűkös: a 187 centiméteres magasságommal és a relatíve hosszú lábammal nehezen barátkoztam meg a Rába tűzoltó vezető környezetével.

A vezető környezet kissé szűkös, ennél jobban nem lehet hátrébb tolni az ülést.

A vezető környezet kissé szűkös, ennél jobban nem lehet hátrébb tolni az ülést.

A kevés helyet hamar feledtetik a jármű kiváló menettulajdonságai. A rögzítőféket kiengedve, egyesbe kapcsolva felbőg a 290 lóerős (217 kW) motor, azonban szinte azonnal szükség van a következő fokozatra, hogy lendületbe tudjon kerülni a 16 tonnás össztömegű jármű. A négyessel a kényelmesebb utazósebesség minden erőlködés nélkül elérhető, az ötös fokozattal pedig megvalósítható a tempós haladás. Az optimális gyorsulást és lassítást színes piktogram segíti a műszerfal fordulatszámmérőjén. A zöld és a kék sáv jelzi, mikor van megfelelő tartományban a fordulatszámmérő. Ennek fényében a sofőr dönthet arról, hogy feljebb, vagy lejjebb vált.

Stabil és megbízható

A jármű a 70-90 kilométer/órás sebességnél is stabil haladást biztosít, a Rábaring döntött kanyarjaiban nem volt érezhető semmilyen dülöngélés, vagy imbolygás, minden körülmény között maximális biztonságot nyújtott. Száguldozni azért nem lehet vele, hiszen végsebességét 90 kilométer/órában szabályozták le, de forgalomtól függően még így is rövid idő alatt oda tud érni a tűzesetekhez.

A Rábaring döntött kanyarjai meg se kottyantak neki.

A Rábaring döntött kanyarjai meg se kottyantak neki.

Bevallom persze, kissé félelmetes élmény volt a Rábaringen vezetni egy ekkora monstrumot, hiszen a pályát úgy tervezték meg, hogy nem mindennapi útviszonyokra készítse fel a sofőröket. A Rába tűzoltóautó azonban nem csak az aszfalton állta meg a helyét, hiszen kiválóan kapaszkodott fel a meredek emelkedőkre, továbbá a murvás-kavicsos lejtőkön is tökéletesen gurult le a motorfékkel.  Persze ez nem csoda, hiszen úgy tervezték meg, hogy ne csak városi környezetben, hanem lakott területen kívül, akár terepviszonyok között is jól használható legyen.

Elárasztják az országot

A Heros-Rába Aquadux-x 4000 járművek beszerezése folyamatos, 10 nappal ezelőtt például éppen 10 darab ilyen tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. Ezek Budapestre, Ceglédre, Debrecenbe, Kazincbarcikára, Kiskunfélegyházára, Kiskunhalasra, Komlóra, Nagykátára, Szeghalomra és Tatabányára kerültek. A jármű nekem nem okozott csalódást, bízom benne, hogy a tűzoltók is szívesen használják majd. Az biztos, hogy a visszajelzéseket és a tapasztalatokat a Rába és a BM-Heros is felhasználja majd a fejlesztésekhez.

 

Kommentek

Sebességkorlátozás jöhet a szmog miatt

Ha nem javul a levegő minősége Budapesten, akár sebességkorlátozást is bevezethetnek.

F1: Vettel már úgy beszél, mint Räikkönen

Sebastian Vettel hamar kiesett a Bajnokok Tornája egyéni versenyében még szombaton.

Fejét vették egy Ladának a somogyi tolvajok

A Patalom külterületén lebukott fatolvajok hatósági jelzés nélküli Ladájától kicsordul a könny az ember szeméből, írja a sonline.hu, és nagyon igazuk van.

Egyre több városban van szmogriadó, itt a következő

Debrecenben a szálló por légköri koncentrációjának 24 órás átlagértéke két egymást követő napon, mind a három mérőállomáson túllépte a riasztási küszöbértéket, ezért a város polgármestere hétfő délután elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát.

F1: Verstappen nem akar a legfiatalabb bajnok lenni

Max Verstappent nem különösebben érdekli, hogy akár ő is lehet az F1 történetének legfiatalabb bajnoka, ez a rekord nem motiválja.

Még idén jön a BMW új roadstere

Szépen alakul a Toyota Supra ikertestvéreként fejlesztett új Z4-es, már közúti tesztjeiket járják a prototípusok.

Télen igazán jó a habos kefélés

Télen is fontos az autómosás, sőt talán még fontosabb, mint a nyári hónapokban. De vajon milyen eredményt érhetünk el az egyszerű önkiszolgáló autómosóban szorgoskodva? Sima gőzborotva a habkefe ellen!

Töröljék el a kék zászlókat az F1-ben!

A felügyelőként dolgozó expilóta, Derek Warwick szerint egy az egyben el kellene törölni a kék zászlókat a Forma-1-ben.

Ki nem találnád, mivel jár mától Schwarzenegger

Egy osztrák autóipari vállalkozás megépítette azt az autót, ami egyszerre felel meg a bennünk élő ösztönlénynek, és környezettudatos öko-egónknak. Arnold kapott is belőle egy példányt.

F1: Rosberg ijesztő hobbit választott

A Forma-1-ből tavaly év végén világbajnokként visszavonult Nico Rosberg örül, hogy végre szabadon síelhet. Nem tanult Michael Schumacher esetéből?

Már szupersportkocsikat is érint a légzsákbotrány

Ferrarikat és McLareneket is találunk a hibás Takata légzsákok miatt indított visszahívás-sorozat legújabb ütemében.

F1: Körmenetekkel riogat a Pirelli

A Pirelli motorsportfőnöke nem biztos abban, hogy az új szabályok feldobják majd a Forma-1-es versenyzést.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.