Terepen is jól boldogul az új magyar tűzoltóautó

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.04.24. 12.01

Szépen csendben újjáéledt a magyar tűzoltóautó-gyártás. Egyre több városban tűnnek fel az új Rába tűzoltóautók, melyek közül egyet az écsi Rábaringen próbálhattam ki.

Terepen is jól boldogul az új magyar tűzoltóautó

Aligha akad olyan olvasó, aki gyermekkorában a “mi leszel, ha nagy leszel” kérdésre legalább egyszer ne válaszolta volna azt, hogy tűzoltó. Értjük miért: a tűzoltók bátrak, erősek és szinte azonnal ott vannak, ha baj van. Éppen ezért szükségük van megbízható járművekre. Mielőtt beültem volna a Heros-Rába Aquadux-X 4000 típusú tűzoltóautóba (helyesebben tűzoltó-gépjárműfecskendőkbe) elhatároztam, hogy kizárólag egy szempontot, a biztonságot helyezem előtérbe a teszt során.

A Katasztrófavédelem járműparkját jelenleg közel 40 féle típus alkotja, melyek jó része cserére szorul, ráadásul a járműpark átlagéletkora eléri a 13 évet. Ha viszont folytatódik a jelenlegi beszerzési ütem, akkor néhány esztendő múlva homogén járműpark jöhet létre. A megújuló flotta jelentős része várhatóan ilyen, Heros-Rába Aquadux-x 4000-es tűzoltóautókból áll majd. Az első prototípust több mint egy éve mutattuk be itt, a King of the Road rovatban, azonban most először nyílt lehetőségünk ezen jármű éles tesztjére.

A Katasztrófavédelem járműparkja a jövőben erre a típusra épül.

A Katasztrófavédelem járműparkja a jövőben erre a típusra épül.


Magyar-francia páros

Bár a tűzoltóautó hűtőmaszkján hatalmas Rába-logó díszeleg, a külső formaterv a Renault-é. A motor és a fülke is franciáktól érkezik, míg a győriek a járóképes alvázat, a futóművet,  a felfüggesztést és az üzemanyagtartályt rakják össze. A Belügyminisztérium alá tartozó Heros pedig a felépítményt, a tűzoltás-technikai eszközöket, a vezérlést, valamint a speciális, 4000 literes víztartályt és a habanyagtartályt adja a járműhöz. A tűzoltástechnikai berendezések alapját a hab előállítására is képes Rosenbauer NH 25 típusú szivattyú jelenti. Ez normál nyomásfokozatnál 10 bar nyomáson 2000 liter/perc, magas nyomásfokozatnál 40 bar nyomással 250 liter/perc vízszállításra képes.

Ez a Rába terepen is bevethető.

Ez a Rába terepen is bevethető.


Apró termetűek előnyben

A Rába-Heros tűzoltóautóba beülve az első dolog ami megfogja az embert, az a magas vezetőállás. A kormány mögül olyan szép panoráma tárul elénk, hogy pusztán a vezetőfülkében üldögélni is lebilincseli élményt jelent. A jármű 7650 milliméter hosszú, 2500 milliméter széles és 3380 milliméter magas (málházással együtt). Nem beszélhetünk tehát extrém méretekről, a vezető környezetét és a számtalan segédberendezést magában foglaló, úgynevezett parancsnoki terület rendkívül ergonomikus. Az elülső üléseket a fülke két szélére helyezték, mivel a középső területet egy nagyobb motorsátor foglalja el.  A vezetőülésről szinte minden fontos eszköz elérhető, a sofőr helye viszont kissé szűkös: a 187 centiméteres magasságommal és a relatíve hosszú lábammal nehezen barátkoztam meg a Rába tűzoltó vezető környezetével.

A vezető környezet kissé szűkös, ennél jobban nem lehet hátrébb tolni az ülést.

A vezető környezet kissé szűkös, ennél jobban nem lehet hátrébb tolni az ülést.

A kevés helyet hamar feledtetik a jármű kiváló menettulajdonságai. A rögzítőféket kiengedve, egyesbe kapcsolva felbőg a 290 lóerős (217 kW) motor, azonban szinte azonnal szükség van a következő fokozatra, hogy lendületbe tudjon kerülni a 16 tonnás össztömegű jármű. A négyessel a kényelmesebb utazósebesség minden erőlködés nélkül elérhető, az ötös fokozattal pedig megvalósítható a tempós haladás. Az optimális gyorsulást és lassítást színes piktogram segíti a műszerfal fordulatszámmérőjén. A zöld és a kék sáv jelzi, mikor van megfelelő tartományban a fordulatszámmérő. Ennek fényében a sofőr dönthet arról, hogy feljebb, vagy lejjebb vált.

Stabil és megbízható

A jármű a 70-90 kilométer/órás sebességnél is stabil haladást biztosít, a Rábaring döntött kanyarjaiban nem volt érezhető semmilyen dülöngélés, vagy imbolygás, minden körülmény között maximális biztonságot nyújtott. Száguldozni azért nem lehet vele, hiszen végsebességét 90 kilométer/órában szabályozták le, de forgalomtól függően még így is rövid idő alatt oda tud érni a tűzesetekhez.

A Rábaring döntött kanyarjai meg se kottyantak neki.

A Rábaring döntött kanyarjai meg se kottyantak neki.

Bevallom persze, kissé félelmetes élmény volt a Rábaringen vezetni egy ekkora monstrumot, hiszen a pályát úgy tervezték meg, hogy nem mindennapi útviszonyokra készítse fel a sofőröket. A Rába tűzoltóautó azonban nem csak az aszfalton állta meg a helyét, hiszen kiválóan kapaszkodott fel a meredek emelkedőkre, továbbá a murvás-kavicsos lejtőkön is tökéletesen gurult le a motorfékkel.  Persze ez nem csoda, hiszen úgy tervezték meg, hogy ne csak városi környezetben, hanem lakott területen kívül, akár terepviszonyok között is jól használható legyen.

Elárasztják az országot

A Heros-Rába Aquadux-x 4000 járművek beszerezése folyamatos, 10 nappal ezelőtt például éppen 10 darab ilyen tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. Ezek Budapestre, Ceglédre, Debrecenbe, Kazincbarcikára, Kiskunfélegyházára, Kiskunhalasra, Komlóra, Nagykátára, Szeghalomra és Tatabányára kerültek. A jármű nekem nem okozott csalódást, bízom benne, hogy a tűzoltók is szívesen használják majd. Az biztos, hogy a visszajelzéseket és a tapasztalatokat a Rába és a BM-Heros is felhasználja majd a fejlesztésekhez.

 

Kommentek

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

80 km/h-val 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.