Nemrég egy joggal népszerű Opel-bontóban jártam a XVIII. kerületi Szitnya utcában, ahol nemcsak használt, de új autóalkatrészek értékesítésével is foglalkoznak. CD-s rádióért mentem testvérem autójához és feltűnt, mennyien visznek gyári gyújtógyertyát egy bontó mellett működő üzletből, ahol nem V6-os turbós Insigniák, hanem fél-egy-kétmilliós autók tulajdonosaiból áll az ügyfélkör.

Benzin, levegő, szikra

Nem először hallok a gyári gyújtógyertya csodatévő hatásáról, amitől dadogó Mazdák, vacakoló SX4-ek, kihagyó Opelek motorjai varázsütésre meggyógyulnak. Egy igen tapasztalt Suzuki-szervizvezető mondta erről egyszer, hogy ha benzin van, levegő van és szikra van, annak a motornak járnia kell. Ebből a hármasból a szikrát adó gyertya több figyelmet érdemelne, olcsó használt autókban is.

Eredetileg CD-s rádióért tértem be a bontóba

Mivel Tóth Józseftől, a Mazda Auto Focus mesterétől és opeles vonalon is hallottam, hogy a gyári gyertya az egyetlen üdvözítő megoldás, a használt egyliteres C Corsában én is kicseréltettem a benne lévő – NGK-gyártmányú és normális állapotú – gyújtógyertyákat gyáriakra.

Ahol 58 lóerőt és 85 Nm nyomatékot kell beosztani, ott bármi javulást meg lehet érezni. Itt azonban nem kellettek fejlett érzékek a változás észleléséhez, mert a motor járása kisimult, vonóereje egyenletesebb lett és könnyebben indult a mínusz 12-16 fokban. A háromhengeres benzines azóta lágyabban forog, szerény lehetőségeihez mérten jobban harap, szebbek az átmenetek gázadásra és gázelvételkor, pedig a három darab kétpólusú gyertya talán ha 6000 forintba került összesen.

Jó lett a gyári

Ennyit érhet, ha a megfelelő hőértékű, valóban az autógyár előírásainak megfelelő gyújtógyertyát használunk. Nem dízel autókban a jó gyertya létfontosságú, hogy az égés a kellő elánnal induljon be a hengerben és hamar kialakuljon az égési csúcsnyomás – magyarázta erről egy rutinos szerviztanácsadó, aki sokat vív a valóban jó ár/érték arányú megoldások helyett a minél olcsóbb javításra összpontosító ügyfelekkel.

Mitől gyári, amit nem az autógyár gyárt?

Egy használt autóhoz többféle alkatrész közül választhatunk. Van gyári alkatrész, amit alapesetben márkaszervizekben vásárolhatunk meg, vagy a márkakereskedő-hálózattól független cégektől. Többnyire a gyári pótalkatrész a legdrágább és ettől várhatjuk, hogy a kocsink azt tudja vele, mint új korában. A gyári alkatrészt sem az autógyár készíti, hanem a beszállító partnerek.

Ez olyannyira így van, hogy például a Lemförder-gyártmányú lengőkarok esetében az Audi négy karikája utólag van kireszelve a nem gyári pótalkatrészként eladott példányokból, a BMW kerek emblémájának helyét pedig egyszerűen kifúrják, hogy ne legyen benne a gyártó logója, ha az nem gyári alkatrészként talál gazdára. Bárhonnan jön, a gyári alkatrészeket a gyártó előírásai szerint készíti el a beszállító, ezek készülnek a legszűkebb tűrésekkel, a legpontosabb méretben. Ez tehát az alkatrészek krémje.

Sok mindenből jó a márkás utángyártott, de van, amiből a gyári alkatrész az igazi

Sok mindenből jó a márkás utángyártott, de van, amiből a gyári alkatrész az igazi

Vannak utángyártott alkatrészek, amelyek minősége elérheti vagy megközelítheti a gyáriakét és lehet egészen silány. A gyári beszállítóként működő cég portékája is utángyártott alkatrész, de érthetően nagyobb bizalmat kelt, mint a nagyon szigorú autógyári minőségbiztosítást véletlenül sem vállaló cégek termékei. Utángyártott alkatrészből széles a spektrum, vannak rövidebb élettartamú, de arányosan alacsonyabb árú és gagyiba hajló, abszolút silány termékek is, amelyeknek néha a beszerelése sem könnyű, mert annyira kevéssé méretpontosak. Ezek többnyire az ársáv alján tanyáznak, de az is tapasztalat, hogy a legolcsóbb nem mindig azonos a leghitványabbal.

Ez a számomra váratlan előrelépés adta az ötletet, hogy ismerős szerelőknél utánakérdezzek, milyen alkatrészből szinte kötelező öreg autókhoz is gyárit venni? Úgy fest, a gyújtógyertya ilyen elem.

Többen említették a vízpumpát is, ami még jó minőségű utángyártottból sem mindig megfelelő. Például vezérléscsere után összerakják a 2,5 TDI T4 Transportert és ereszt.

Finomabban jár, jobban húz, könnyebben indul Opel-gyertyákkal. A fogyasztását még nem tudom

Finomabban jár, jobban húz, könnyebben indul Opel-gyertyákkal. A fogyasztását még nem tudom

Ugyanezt tapasztalta egy igen rutinos márkafüggetlen szerelő cimborám a második generációs benzines Mégane vízpumpájával, amiből a tulajdonos hozott egy nem gyárit az ára miatt, ami rossz volt. Ezt becserélte egy másik, már drágább, de még nem gyárira és az sem tömített. Bármit csináltak, ferdén állt a tengelye és folyt a hűtőfolyadék a vízszivattyúnál. Majd egy haver, aki csak rönózik, megsúgta nekik, hogy vegyenek egy gyárit és jó lesz. És jó lett.

Az olajszűrő, a levegőszűrő és főleg dízel autókban az üzemanyagszűrő is olyan alkatrész, ahol a kis árkülönbség miatt jobban járhatunk a gyári alkatrésszel, amely több szennyeződést távol tart a motortól, mint a valamivel olcsóbb és részben szerényebb képességű utángyártott alkatrészek.

A tapasztalat segít

Erről az egészről azért írtam, mert olcsóbb autók tulajdonosainak is érdemes megfogadni a szakemberek tanácsát és ha nem is mindenből, de bizonyos alkatrészekből ragaszkodni a középmezőny helyett a drágábbhoz.

6000 forintba került és sokkal jobban működik az autó a gyári gyújtógyertyákkal. Pedig az eddigi NGK-gyertyák sem voltak elaggottak

6000 forintba került és sokkal jobban működik az autó a gyári gyújtógyertyákkal. Pedig az eddigi NGK-gyertyák sem voltak elaggottak

Egy autóban, amit többnyire hosszú évekig használ egy család, elég gyakran az olcsó a drága. Hosszabb távon sokkal előnyösebb lehet márkás, akár gyári alkatrészt használni azokból a dolgokból, ahol előnyeik kidomborodtak. Érdemes azok tanácsaira hagyatkozni, akik 20-30 éve szerelnek autót és nem kizárólag a termékek vételára alapján dönteni autóalkatrész-vásárláskor.