A gumiabroncs minősége rendkívül fontos tényező, mivel ez az egyetlen kapcsolat az autó és az út között. Kiváltképp igaz ez a nagyobb teljesítményű autóknál, amelyek erejét csak a megfelelő szett tudja hatékonyan átvinni az aszfaltra. Ennek azonban ára van, a jobb keverékkel, modern megoldásokkal készült abroncsok ára a hasonló méretű alsó polcos gumiknak akár a duplája is lehet.
Mennyivel adnak többet?
Ennek kiderítésére Jason Fenske, az Engineering Explained csatorna házigazdája egy különleges tesztet végzett: egy dízel PT Cruiserrel és egy F80 M3 Competitionnel hasonlította össze az abroncsok teljesítményét. A szó szerint roncstelepről előkapart, elsőkerék-hajtású PT Cruiser kifejezetten magas futásteljesítményre optimalizált, négy évszakos, de prémiumgyártótól származó abroncsokat kapott, míg az M3-at az egyik legolcsóbb, de elvileg sportos vezetésre tervezett abroncsokkal szerelték fel.
A tesztkörön végigment a videós, valamint egy profi vezetéstechnikai oktató is, aki kihozta a BMW-ből a maximumot. Hozzá kell tenni, hogy a vizes felület eleve elmossa a teljesítménykülönbségeket, de azért a szárazon mért fékteszt eredményei is tanulságosak.
Az eredmények beszédesek voltak: az 1,83 kilométeres tesztpályán a Chrysler PT Cruiser legjobb ideje 89,67 másodperc volt, míg az M3-é 93,60 másodperc. Ez közel négy másodperces különbség, ami figyelembe véve az M3 háromszoros teljesítményét, igencsak meglepő. A PT Cruiser dízelmotorja ugyan nyomatékos, de messze nem olyan erős, hogy lenyomjon egy M3-ast. A kulcs a gumikban keresendő.
A vizes fékteszt során az M3 átlagos fékútja 32,70 méter volt, míg a PT Cruiseré 30,80 méter. Száraz körülmények között az M3 javított, 38,72 méteres átlaggal, míg a PT Cruisernek 41,74 méterre volt szüksége a megálláshoz. Fenske szerint, ha a PT Cruiserben modernebb ABS működött volna, a különbség még kisebb lehetett volna.
Prémiumgumikkal sokat javult a BMW
Hogy lássák, mit tud az M3 megfelelő gumikkal, végül a típushoz méltó teljesítményű abroncsokat szereltek fel rá. A száraz féktáv 5,58 méterrel csökkent, a vizes pedig 5,36 méterrel javult. A vizes pályán futott körideje pedig 14,5 másodperccel lett gyorsabb.
A tanulság egyértelmű: akinek van pénze majomra, annak legyen banánra is. Megvenni a 3-400 lóerős autót, és utána rárakni egy szett KingKong gumit Kínából, nem túl okos döntés, mert a jó minőségű gumik nemcsak a köridőknek tesznek jót, hanem a biztonságnak is.