Vannak tipikus témák, amelyekről nap mint nap szó esik: az autópálya-matricák ára, az ittas vezetés, a KRESZ-szabályok, az üzemanyag ára. Minden területen előkerül a spórolás lehetősége, mert idén is feljebb kúsztak az autók fenntartási költségei. 

Egy komolyabb szerviz még akkor is több százezer forintot emészthet fel, ha csak a kopóalkatrészekről van szó. Ezek cseréje az autózás velejárója, de nem mindegy, mennyi időt bírnak ezek a fontos komponensek. Ilyen érzékeny pont a tengelykapcsoló, hétköznapi nevén a kuplung. A legtöbb vezető számára láthatatlan, csak egy benyomandó pedált jelent, pedig ha okosan kezeljük, akkor nagyban meghosszabbíthatjuk az élettartamát. 

Talán ez a legnehezebben becsülhető élettartamú kopóalkatrész egy használt autóban. Helytelen használattal 10 000 km-en belül is ki lehet végezni, de autópályán, jó vezetővel futó autókban 300 ezer km-nél többet is elmegy. A legtöbb használt autóban valahol 150-200 ezer km között adódik az első kuplungcsere.

Már vásárláskor figyeljünk rá

Ha a próbaúton a kuplung magasan fog, tehát alaposan fel kell engedni a pedált, mire megmoccan az autó, vagy a kuplung kinyomásakor remeg a pedál, akkor közeledhet a kuplung cseréje. Amennyiben gázadásra csak a motor pörög fel, a sebesség alig vagy egyáltalán nem nő, akkor a végstádiumban lévő kuplung megcsúszik, cseréje tehát elodázhatatlan.

Könnyen orvosolható hiba: a láb folyamatosan a pedálon

Az egyik leggyakoribb hibás vezetési szokás az, amikor a vezető a kuplungpedálon pihenteti a lábát, például piros lámpánál várakozva. Sokan azt gondolják, hogy ez ártalmatlan, de még a legkisebb nyomás is felesleges kopást okoz. A pedál és a kinyomóvilla áttétele miatt a csak lazán, pedálon támasztva pihentetett láb is folyamatosan feszített állapotban tartja a kuplungot.

A megoldás pofonegyszerű: a lábunkat le kell venni a pedálról, és a bal oldalon kialakított lábtartón pihentetni.

Ezt az alkatrészt kímélve százezreket spórolhatsz 2

Munkaigényes feladat a kuplung cseréje

A Vin Diesel-stílusú kilövés a kuplung legnagyobb ellensége

A hirtelen és erőteljes indulások a kuplung legnagyobb ellenségei. Ha nagy gázt adva hagyjuk, hogy a kuplung túl sokáig csússzon, az felzabálja a kuplungtárcsát. Egy-két alkalom nem jelent problémát, de ha rendszeresen így indulunk el, a kuplung gyorsan elhasználódik.

Ezzel gyűlik meg a baja a legtöbb sofőrnek, főleg ha emelkedőn való elindulásról van szó. Bár elvileg mindenki elsajátítja a kézifékkel való elindulás művészetét, de sokan nem vesződnek ezzel. Inkább csak adnak némi gázt, és a kuplungot csúszáshatáron tartva várják meg, míg haladhatnak tovább, elindul a sor, vagy vált a lámpa. 

Ennek káros hatását néha erős, tipikus égett szag mutatja, ilyenkor a kuplungtárcsa nem tudja átvinni a váltó felé a nyomatékot, és a csúszófelület elforogva szó szerint elég. 

Megoldás: megfontolt indulás épp megfelelő gázadással, a kuplung rövid ideig történő használata és dombos területeken a kézifék használata, hogy csökkentsük a terhelést.

A teljesítmény is fontos tényező. Egy gyengébb autó esetében kisebb a kockázat, de egy erősebb, turbófeltöltős autó kuplungja sokkal gyorsabban elhasználódhat.

Elhamarkodott váltás

Tipikus hiba, amit bárki elkövethet, ha nem figyel: sebességváltás közben, mikor benyomjuk a kuplungot, nem lépünk le teljesen a gázpedálról, vagy épp ellenkezőleg, még nem engedtük fel a kuplungot, de már a gázra lépünk. Ilyenkor ugyanazt érjük el, mint az emelkedőn történő indulásnál: feleslegesen, túl sokat csúszik a kuplungtárcsa. Az ilyen váltás jól hallható a motor hangján, és a fordulatszámmérő is mutatja, mert hirtelen megemelkedik a fordulatszám, amíg a motor nem kap terhelést. 

Megoldás: a váltás helyes kivitelezése, a kuplung kinyomása alatt a gázpedál teljes elengedése.

Ezt az alkatrészt kímélve százezreket spórolhatsz 3

Kuplungot cserélni összetett feladat. A motort és a váltót szét kell húzni, a motort minimum meg kell billenteni és a bakjairól lelazítani, és a váltót le kell venni.

A városi közlekedés

A gyakori megállások és elindulások, például a városi közlekedésben, sokkal jobban megterhelik a kuplungot, mint az autópályás vezetés. Ha lehetőség van rá, próbáljunk meg egyenletes tempóban haladni, és elkerülni a felesleges megállásokat. Például, ha közeledünk egy piros lámpához, lassítsunk, hogy esetleg már zöldre váltson, mire odaérünk, így elkerülhetjük a felesleges megállást és elindulást.

Ezt az alkatrészt kímélve százezreket spórolhatsz 4

A tengelykapcsoló több alkatrészből áll, a teljes szett cseréje több százezer forintos tétel a legtöbb használt autónál, hivatalos autószerelő műhelyben

Túlterhelés

Fontos, hogy ne terheljük túl a járművet a megengedett maximális terhelésen túl, mivel minél nehezebb a rakomány, annál nagyobb a kockázata annak, hogy a kuplungrendszer, a gumiabroncsok vagy a futómű súlyosan megsérülhetnek.

Autónk minden egyes alkatrésze a gyártó által meghatározott terhelési tartományban működik. Ha ezt a maximális határt túllépjük, az alkatrészek károsodhatnak, ami azt eredményezi, hogy nem fognak megfelelően reagálni a vezetési helyzetekre.

A kuplung hosszú élettartamának titka a megfelelő vezetési szokások kialakítása, a hirtelen indulások és a felesleges pedálhasználat elkerülése. Ha odafigyelünk ezekre az apró részletekre, a kuplung akár több százezer kilométeren át is megbízhatóan működhet.