Miközben egyet tartalékban tartottak a sajtónak való bemutatásra, azonnal elismerést váltott ki a Bugatti Type 35 eleganciája és szépsége, de senki sem sejthette, milyen gyorsan és milyen messzire terjed majd ennek a Grand Prix versenyautónak a legendája. Még 100 év elteltével is inspirálja az új Bugatti hipersportautók irányát, és a Bugatti-rajongók világszerte ünneplik hatását.

Korának legmodernebb technikája

Az 1922 és 1925 közötti Grand Prix versenyek sorozata nagy innovációs időszak volt az autóiparban. Az autóknak legfeljebb 2 literes hengerűrtartalmú motorral kellett rendelkezniük, a minimális tömeget 650 kilogrammban határozták meg, és legalább 80 cm szélesnek kellett lenniük, lehetővé téve az akkoriban még kötelezően alkalmazott szerelők elhelyezését.

Ez valójában a közúti sportautók evolúcióját hajtotta, és arra kényszerítette a gyártókat, hogy új fejlesztésekkel növeljék a teljesítményt, ahelyett, hogy egyszerűen megnövelték volna a hengerűrtartalmat. Ettore Bugatti legújabb belépője ebbe az elit motorsport-kategóriába a Type 35 volt.

Száz éve ezzel a géppel indult a Bugatti varázslat 1

A debütálásként kiválasztott Lyon-Givors verseny világszerte ismert volt, és több mint 100 000 nézőt vonzott, így ideális ugródeszkát jelentett a Bugatti legújabb versenyautójának. A 35 körön át tartó versenyek rendszeresen hét óránál is tovább tartottak, így ezek egyszerre voltak gyorsasági és hosszútávú futamok.

És mintha a hétórányi teljes gázzal való versenyzés nem lett volna elég próbatétel, Ettore Bugatti azt kérte, hogy a Type 35-ösöket vezessék el a molsheimi gyárból a versenyre közutakon, majd vissza – ez az út még ma is öt órát vesz igénybe mindkét irányban.

Száz éve ezzel a géppel indult a Bugatti varázslat 25

A forradalmi autók gond nélkül megtették az utat Lyonig, de maga a verseny nem bizonyult ennyire egyszerűnek. A Type 35 fő problémáját a debütáló versenyén azonban egy olyan alkatrész okozta, amely felett a Bugattinak nem volt ellenőrzése: a vulkanizált gumiabroncsok. 

Nyerő formula

Ezeken a versenyeken azonosították a Type 35 gyenge pontjait és folyamatosan javították azokat, a Type 35 aktív időszaka alatt ez a versenyautó mintegy 2500 győzelmet aratott több különböző szakágban, beleértve az országúti versenyeket, ralikat, gyorsasági futamokat és hegyi versenyeket. A kor legigényesebb közúti versenyén – az olaszországi Targa Florión – a Bugatti Type 35 csillaga fénylett a legfényesebben és a leghosszabb ideig, öt egymást követő győzelemmel 1925 és 1929 között, ami olyan rekord volt, amely egészen az utolsó, 1977-es Targa Florióig fennállt.

Száz éve ezzel a géppel indult a Bugatti varázslat 26

A sornyolcas motor a fejlesztések végére 130 lóerős volt, ami akkor elég volt a világverő gyorsasághoz

Ez olyan elképesztő motorsport-teljesítmény volt, hogy még ma is ünneplik: a 2024-es Nemzetközi Bugatti Találkozón, amelyet májusban tartottak Szicíliában, számos történelmi Bugatti modell vett részt, hogy megünnepeljék a Type 35 100 éves évfordulóját.

Az év elején a Bugatti Club France számos Type 35-össel és Bugatti Grand Prix autóval újra bejárta az autók útvonalát Molsheimtől Lyonig. Nemrégiben pedig, egybeesve a centenárium pontos évfordulójával, augusztus 3-án, a Bugatti Owners Club UK történelmi jelentőségű vintage Bugatti modellekkel, köztük több Type 35-össel indult útnak Angliából, célba véve az 1924-es versenypálya eredeti útvonalát Lyonban.