A szükség-pótkereket, vagy mankókereket a gyártók hely- és súlytakarékossági okokból találták ki. Arra szolgál, hogy defektet kapva el tudjunk botorkálni az az első gumis műhelyig, ahol vagy megcsinálják a lyukas gumit, vagy akár újat is vásárolhatunk helyette, ha olyan szintű a sérülés.

Tudtad, hogy kétféle mankókerékkel találkozhatsz a csomagtartóban?

  • Az egyik a klasszikus, „virsli” mankókerék. Ez, hogy megfeleljen a célnak, jóval kisebb méretű az autóra szerelt gumiméreténél – így foglal kevesebb helyet. Mindez már sejteti, hogy nem képes száz százalékba pótolni a kieső eredeti kereket, hiszen nagyban romlik vele az autó stabilitása.
  • Kisebb felületre jut ugyanaz a terhelés, mint az eredeti abroncsoknál, így a szükségvirslinek a méretéhez képest komoly terhelést kell elviselnie.
  • Az újabb típusú mankókerék közel azonos méretű, geometriájú a gyárilag szerelt alapméretű kerékkel. De ez sem teljesértékű, mert az ilyen gumik szerkezete gyengébb az állandó használatra tervezett gumiabroncsokénál.
  • Ezek mindegyike elég ok arra, hogy a gumi- és autógyártók a szükségkerekek használatát korlátozzák.
  • Csak rövid távon szabad autózni velük, azt is sebességkorlátozással, amely rendszerint 80 km/óra.
Kellett már mankókereket használod?
Igen
41% (675)
Nem
59% (991)