Röviden – Kia Ceed GT
 
Mi ez? A Kia kompakt modellje, a Ceed 2018-ban bemutatott harmadik generációjának legsportosabb darabja. Több mint kétszáz lóerős turbómotorral
Mit tud? Az átlagnál sportosabb vezetési élményt kínál, a hagyományos használati értékek csökkentése nélkül. Parádésan kanyarodik
Mibe kerül? 8 149 000 forint az ötajtós Ceed GT alapára, a tesztautó némi extrával 8 939 000 forint
Kinek jó? Akik néha szeretnék, ha hétköznapi autójukból előjönne a kisördög

Hat hónap, ennyit szántak a Kiánál pluszban a GT futóművének hangolására. Sok, kevés? Nehéz megmondani, mindenesetre dicsérendő, hogy egy modellváltozat futóművét eddig csiszolgatták. Albert Biermann a BMW-nél tanulta ki, majd maga irányította  a sportmodellek fejlesztését, míg az M GmBH igazgatói székéből a Hyundai-Kia konszernhez nem igazolt. A Hyundai i30 N-nel már megmutatta új csapata, képesek élményautót faragni egy kompaktból, a Ceed GT-nél újra bizonyíthattak.  

Hajtsd meg és megszereted! 1

4310 mm hosszú, 1800 mm széles, 1447 mm magas a Ceed

Külső

Bár egy sportosabb variánsról, a legerősebb kiviteléről van szó, alapvetően ugyanaz a kocsi, mint a többi Kia Ceed. Méretei azonosak, ugyanarra a 2650 mm-es tengelytávolságú alapra kerül a 4,3 méteres kasztni. A formaterv dinamikáját a GT-n is az A és C oszlop erős döntése határozza meg, már-már kupés ívet mutatva oldalról.

Bár egy átlagos Ceedhez képest látszólag laposabban ül a GT, a valóságban ez csak 5 mm. A 18 colos felnik és spoilerek csapják be a nézelődőt, illetve a Ceednek eleve laposan fut a teteje. Nevéhez hűen sportos karosszériaelemek kerültek a GT-re, amelynek immár a fényszórójában látható – a korábbi generációs Ceed GT-vel bevezetett – jégkockaszerű, nappali menetfény.

Hajtsd meg és megszereted! 2

2650 mm az ötajtós Ceed tengelytávolsága

Első lökhárítója mélyre fut, az alsó része splitterszerűen előrenyúlik. A lökhárítón keresztülfutó, kétoldalt felhajló fényes fekete betétet nézve függőleges szárnyvéglapot is elképzelhetünk, akár a formaautóknál. Ügyes húzás! A hűtőrácsokat is érdemes közelről szemügyre venni, belül kis piros díszítést kapott, ahogy a lökhárító és a küszöbök alja, de a GT felirat is mutatós.

Oldalról a már említett szép keréktárcsák mellett a piros féknyergek és a küszöbspoiler érdemel említést, amely szintén jól rájátszik az „ültetésre”. Hátul a lökhárító diffúzorszerű, de csak látványra készült eleme és a két impozáns kipufogóvég hangsúlyozza a nagyobb teljesítményt.

Hajtsd meg és megszereted! 3

A 2013-as GT-n megjelent jégkockaszerű nappali menetfény a fényszóróba költözött

Belső

Ami elsőre feltűnhet a Kia Ceed GT utasterében, az a feketeség. Itt ugyanis a BMW M-es modelljeihez hasonlóan (milyen meglepő :-)) a tetőkárpit is fekete, míg a többi Ceedben ez világosabb, szürke színű. Piros varrás díszíti a GT belsejét, feltűnik az ajtókon, a váltókar szoknyáján, az üléseken és a kormányon is, a képet fém pedálsor és hasonló díszítések teszik teljessé.

Jó fogás esik a részben perforált bevonatú, alul egyenes karimájú kormányon – amely kellően nagy úton állítható -, de ha vastagabb lenne, még jobb volna. Ülései kiválóak, az ülőlap és a háttámla keményebbek, az oldaltámaszok puhák, viszont kellően nagyok, így tartják a testet. A vezető oldalán motoros állítás és memória is tartozik hozzá. Gyengesége, hogy nem lehet igazán mélyre ereszteni.

Hajtsd meg és megszereted! 4

Nemcsak a műszerfal nagy része, de a tetőkárpit is fekete a Ceed GT-ben

Alapvetően ugyanaz, főként jó tapintású, ahol kell, puha műanyagokból épülő kabin fogadja az utasokat. Műszerfala itt is kissé a vezető felé fordul. Hét- vagy nyolccolos lehet a központi kijelző, amely fura módon monokróm volt a tesztautóban. Annál is inkább meglepő ez a kialakítás, mert a műszeregységben lévő kisebb TFT színes képet ad, illetve a tolatókamera képe már színesen látható. Menüje sem épp a legbarátságosabb.

Telefont csak álló helyzetben lehet csatlakoztatni, de viszonylag egyszerűen megy, a kihangosító viszont elég zajos. A csomagtartóba rejtett mélynyomóval a JBL hifi nem túl nagy dinamikával, de szépen szól, széles tartományból építi fel a zenét, megvannak a magas és mély hangok is.

Hajtsd meg és megszereted! 5

Fura a fekete-fehér kijelzés, mivel színes képet is tud a TFT

Érezhetően a klasszikus utastérépítés szerint tervezték a Ceedet, így sok funkciónak van valódi gombja és nem az érintőképernyő menüjéből vezérelhető. Rakodórekeszekből jól ellátták a Ceedet, a középkonzol különféle fakkjai és az ajtózsebek is jól használhatóak. Elöl két USB és egy 12 voltos csatlakozó is van. A kétzónás klíma mellé jól jön télen az ülésfűtés és kormányfűtés is. Olyan extrák teszik kényelmessé a kocsi használatát, mint a kulcs nélküli ajtónyitás és motorindítás, a vészfékasszisztens, a keresztirányú forgalomfigyelés, vagy az automata fényszóróvezérlés. Utóbbi kiválóan működik, szemben a sávelhagyásra figyelmeztetés, amely gonosz pedellusként sipákolt állandóan.

Elöl-hátul van elég hely a kabinban, két 180 centis utas elfér egymás mögött. A hátul ülő lábfeje befér az első ülés alá. A nyitható üvegtető nagyon klassz dolog, de csak a 180 centis magasságig ajánlható, mert beszűkíti a fejteret. Csomagtartója 395 literes, már használható méretű, praktikusságát sík falak, változtatható magasságú padlózat és 40:60 arányban ledönthető hátsó üléstámlák segítik.

Hajtsd meg és megszereted! 6

Nincs állítható combtámasz, helyette igen hosszú az ülőlap

Technika

Számos motor választható a Kia Ceedhez. Benzinesből van 1,0-es turbó és 1,4-es szívó és turbó is, illetve két dízel is rendelkezésre áll. Ezekre jócskán ráígér a GT egyetlen motorja, a már az elődmodellben is használt 1,6 literes, turbós benzines. 204 lóerős teljesítményével házon belül övé a korona, de sportos kompaktok esetében a sereghajtók között szerepel. A Ford Focus ST, a Renault Megane RS, a Honda Civic Type-R mind más ligában játszanak. Igazi fenevadak. A Ceed GT nem az, hanem egy erős kompakt. Fő ellenfele a 205 lovas Renault Megane GT lehetne, de az a változat jelenleg nem elérhető.

Hatfokozatú manuális és hétsebességes, dupla kuplungos automata sebességváltó kapcsolódhat a négyhengeres motorhoz. A tesztautóban előbbi szerepelt.

Hajtsd meg és megszereted! 7

205 lóerős teljesítményt és 265 Nm nyomatékot nyújt az 1,6 literes turbós benzinmotor

Alapvetően ugyanaz a független kerékfelfüggesztés van a GT kasztnija alatt, mint a többi Ceednél, ugyanakkor teljesen más hangolással. A feszesebb első és hátsó rugókkal csökkentették a karosszéria mozgását és javították a kormány visszajelzését, ugyanakkor a stabilizátorokat lágyabbra váltották elérve, hogy a gumik belső fele jobban tapadjon a gyors kanyarokban.

A fentiekkel párhuzamosan új menetstabilizáló programot kapott a GT, amely több szabadságot ad a vezetőnek azzal, hogy a szokásosnál több mozgást enged meg a hátsó tengelyen. Jár a modellhez a fékek úgynevezett Torque Vectoring elektronikus vezérlése, amely az ívbelső kereket jobban fékezi meg, így csökkentve az alulkormányozottságot. Az sem mellékes, hogy míg a többi Ceeden 288, a GT-n 320 mm-es féktárcsák vannak, amelyek 3 mm-rel vastagabbak is, jobban viselve az ismétlődő igénybevételt.

Hajtsd meg és megszereted! 8

Igen szépek a 18 colos felnik, mögöttük 320 milliméteres féktárcsák bújnak meg

Vezetés

Pontosan a fentieknek megfelelő kép rajzolódik ki a kocsiról használat közben. Nem a motorerővel, hanem a kanyarbeli és fékezési képességével emelkedik az átlagos modellek fölé a Ceed GT. Mivel a maximális nyomaték már 1500-as fordulattól megvan, így turbólyuk szinte nincs, de nem érezni 200+ lóerősnek a motort. Sport módban nagyon jó gázreakció mellett könnyedén tör a fordulatszám a 6000-es határ felé, de nincs nagy erődemonstráció. Poros vagy hullámos útfelületen hajlamos alacsony fokozatokban, padlógázra kissé kipörgetni első kerekeit, ami elsősorban show-műsorként értékelhető.

Ha nem hajtjuk keményen, a GT akkor az úthibákat közvetítő, az átlagnál feszesebb felfüggesztésű kocsi. Ha azonban keressük a határait, kiderül, hogy nagyon gyors kanyarvételre képes. Meglepően szűken lehet vele fordulni, ami meghozza a várt vezetési élményt, mindezt úgy, hogy a hétköznapi használhatóság nem kíván nagy kompromisszumot. Sokáig semlegesen viselkedik, de ha a kanyarkijáraton túl hamar lépünk a gázra, az eleje kezd lecsúszni az ívről. Nagyon könnyen irányítható, kormányzása kellően direkt, de több visszajelzésnek örülnénk.

Hajtsd meg és megszereted! 9

Az ablakokat ölelő krómkeret ad dinamikát a tetőnek

A futóműhöz hasonlóan a fék is meglepetéseket tartogat, sok tartalékkal rendelkezik. Jóval rövidebb féktávot vehetünk, mint normál körülmények közötti használatból feltételeznénk. Váltója viszont már nem ilyen jó, a kiosztása előnyös, de a kar vezetése rossz. Pontosnak pontos, és gyorsan is kapcsolható, de folyamatosan akadópontokon kell áttolni, ami hangos kattogással van jelen az utastér életében.

Nemcsak a feszesebb kormányzás és a jobb gázreakció miatt válik izgalmasabbá a váltókar mellett aktiválható Sport módban a GT, de ilyenkor megjön a hangja is. Egy plusz szelepnek köszönhetően a kipufogó mély tónussal muzsikál az utca közönségének, míg a bent ülőknek egy hanggenerátor erősít rá a motorhangra. Normal módban hétköznapi autóvá szelídül a GT, csendes és jóval takarékosabb.

Főként Normal módban használva 8,3 literes átlagot produkál a kocsi, ahonnan a sportos használat mennyiségének függvényében mozoghatunk 10 liter környékére. Mi összességében 9,3 litert mértünk, úgy, hogy városban, országúton és autópályán is használtuk a kocsit.

Hajtsd meg és megszereted! 10

Viszonylag hangos kattogással jár, minden váltás

Költségek

2019 októberében 8 149 000 forint a Kia Ceed GT listaára (a cikk írásakor akcióban 7 899 000 kínálják), amelyhez a képen látható tesztautó esetében még olyan tételek jöttek hozzá, mint a metálfényezés 140 ezerért, a napfénytető 300 ezerért, a parkoló asszisztens és a JBL hifi együtt 350 ezer forintért. Minden más a GT felszereltségének része, így a kulcs nélküli ajtónyitás, a tempomat, a sávelhagyásra figyelmeztető, a tolatókamera, az ülésfűtés (hátul is), a kormányfűtés stb. A 204 lóerős motor fényében pedig igazán jó ajánlatnak tűnik a kocsi.

Például a Volkswagen Golfból 1,5-ös turbómotorral, 150 lóerővel Highline felszereltséggel  7 599 590 forintba kerül, ám ha beletesszük a Kiában szereplő kényelmi extrákat, akkor 10,5 millió forintos ár jön ki. Igazi ellenfele jelenleg nincs a Kia Ceed GT-nek, mert vagy jóval gyengébb vagy sokkal erősebb sportmodellek között kell helytállnia.

A Kia Ceed GT  és más sport- vagy sportos modellek – Listaár, forint

A márka modell-  és vetélytársai – Listaár, forint
Volkswagen Golf 1,5 TSI High Line (150 LE) 7 599 590
Ford Focus 1,5 ST Line (182 LE) 7 960 000
Hyundai i30 N (250 LE) 8 799 000
Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG (245 LE) 10 875 860
Opel Astra 1,2 Turbo GS line (145 LE) 7 430 000
Renault Megane TCe 160 GT Line (160 LE) 6 899 000
Kia Ceed GT (204 LE) 8 149 000
Hajtsd meg és megszereted! 11

A tigrisorrnak nevezett hűtőmaszk továbbra is a Kiák jellegzetessége

Értékelés

Az említett hat hónapos fejlesztés során a mérnökök feladata az volt, hogy javítsák a Ceed agilitását kanyarban, fokozzák a mozgékonyságát, növeljék a tapadást és a reakcióképességet. Mindezt pedig úgy, hogy megőrzik a mindennapi használhatóságot. Sikerült. Nagyon jól hozza a GT. Nem olyan vad, mint a 250-300 lóerős kompakt modellek, de ahhoz elég sportos, hogy aki szeret vezetni, sok élményt kapjon. Jól együtt lehet élni vele, ha családja is van az embernek.

Mellette – Ellene
 
  • Izgalmas külső
  • Jól tartó, kényelmes első ülések
  • Jó anyagminőség
  • Kellemes vezetési élmény
  • Sportos hangzás
  • Remek fék
 
  • Üvegtetővel szűk fejtér
  • Nem lehet elég mélyre engedni a vezetőülést
  • Monokróm központi kijelző
  • Nem túl intuitív menü
  • Kattogó váltókar

Szavazás

Hány pontot adsz a Kia Ceed legsportosabb darabjának?
636 szavazat - átlag: 7.65 (10-ből)
Hány pontot adsz a Kia Ceed legsportosabb darabjának?