Röviden – Rolls-Royce Cullinan
Mi ez?A Cullinan minden SUV-k királya, a Rolls-Royce első összkerékhajtású autója.
Mit tud?Szabadidő-autó formába önteni a mértéktelen luxust.
Mibe kerül?Nagyjából 100 millió forintról indul a Rolls-Royce Cullinan, a határ a csillagos ég.
Kinek jó?Aki a luxuslimuzinok kényelmét élvezné egy emelettel feljebb.

Gigantikus – ez volt a válaszom arra a kérdésre, hogy mi az első benyomásom a Rolls-Royce Cullinannal kapcsolatban, miután öt percig bambultam a Lánchíddal a háttérben. Aztán zavaromban igyekeztem bővebben kifejteni, hogy jobban meggondolva talán szebb, mint a képeken. Magam is éreztem, hogy nem vagyok elég hiteles, ezért nagyon örültem, amikor nem firtattuk tovább a dizájnt. Inkább rátértünk a Cullinan miértjére.

Mind lenyit

Külső

Miközben a Rolls-Royce utazó nagykövete, Frank Tiemann mesél a márkáról a Grashamben összegyűlt maréknyi újságírónak, én igyekszem cukor nélkül elfogyasztani a zöldteát. Apró megpróbáltatásaim közepette aztán arra terelődik a szó, hogy mégis milyen megfontolásból engedett teret ez a tradíciókhoz ragaszkodó márka a szabadidő-autók divatjának. Persze a legegyszerűbb magyarázat az, hogy idő közben az egészen konzervatív vásárlók is elkezdtek vágyni egy olyan Rollsra, amivel nem csak az Operabálig lehet elmenni, hanem síelni vagy vadászni is. Nem is angolok lennének, ha nem akadna egy ennél elegánsabb indoklás is a tarsolyban.

Még a 1910-es években rengeteg kalandvágyó nemesúr szeretett a sivatagban vagy épp a dzsungel mélyén autózni a Rolls-Royce-szal, ezért már akkor kínáltak gyarmatosító csomagot az autókhoz. A Colonial pakettes Rollsok erősített alvázat és emelt futóművet kaptak, a karosszériát pedig úgyis megoldotta egy neves műhely. Visszatétrek tehát ezekhez a tradíciókhoz, még akkor is, ha ma senki sem kezd vad gyarmatosításba Afrikában. Ennyit a történelemről, most pedig nem úszom meg, hogy kicsit beszéljek a Cullinan külsejéről is.

Felfoghatatlanul nagy autó a Rolls-Royce Cullinan

21 colos felnik szinte még kicsinek is tűnnek alá

Illetve, talán mégis. Hiszen még egy bekezdést elmaszatolhatok azzal, hogy mennyire különleges nevet kapott a keresztségben. Eddig minden Rolls-Royce valamilyen természetfeletti jelenségről kapott nevet, mint a fantom, a szellem, a lidérc és még sorolhatnám. A Cullinan azonban valójában a világ legnagyobb gyémántja, melyet még 1905 januárjának végén talált Dél-Afrikában Thomas Cullinan. A 3106,75 karátos kő tulajdonosa ki más is lehetne, mint II. Erzsébet királynő.

Annyira irgalmatlanul hatalmas a Rolls-Royce Cullinan, hogy tényleg nagyon sokára jut el az ember a részletek elemzéséig. Nem elég, hogy több mint 5,3 méter hosszú, mellé 2 méter széles és 1,8 méter magas. Ezüstösen fénylenek alatta a 21 colos felnik és a viszonylag húsos gumik, mégis szinte furcsán picikének tűnnek a nagy lemezfelületek alatt. Igyekeztek megtartani a háromdobozos formát, de cseppet sem lett tőle limuzinos az autó. Inkább olyan, mint amikor a sárvédős, csőrös öreg Rollsok fenekére ráakasztották a méretes Louis Vuitton koffert.

Belső

Gyanútlanul lecsaptam erre a csinos, sötét smaragdzöld-metál bódéra, azt nem is sejtettem, hogy az egyik legszerényebb felszereltségű Rolls-Royce Cullinanban kell majd átvészelnem a napot. Ebben ugyanis hátul sima kanapé van, nem különálló ülések pezsgőhűtővel és kristálypoharak maréknyi seregével felszerelve, ahogyan hátsó szórakoztatórendszer sincs. Kimaradtak a függönyök és nem süllyeszthetem a cipőmet vastag gyapjúszőnyegekbe sem. Ez utóbbi igazán fájdalmas, mert számomra az a rollsroyce-ozás egyik alapeleme volna. Még üvegfal sincs a fejtámlák mögött, ami megvédené a hátül ülők nyakszirtjét és frizuráját a csomagtér felől esetlegesen bezúduló cúgtól.

Aki viszont először éli meg, annak ez nem más, mint egy tetőig vajszínű bőrbe kötött, fényűző bálterem 3295 milliméteres tengelytávba töltve. Az említett kanapé módfelett kényelmes, lábtér bármennyi akad a masszív első ülések ellenére is, de az igazán pihentető az az elképesztő csend. Egy hosszú gombnyomással tompán puffannak a szekrényajtók és minden hang az ablak másik oldalán marad, némafilm lesz a külvilág.

Szimmetrikus műszerfal

Végtelenül kényelmes a kanapé is, de a két különálló üléssel az igazi a Cullinan

Sötétedés után majdnem meg is jegyeztem magamnak, hogy milyen mértéktartóan bántak a belső hangulatvilágítással, de aztán leállítottam a motort, kinyitottam az ajtót és hirtelen minden tele lett fotonnal. Váratlan sebességgel homályos emlék lett bennem a New York-i Times Square fényárja. Nappal sem lesz az utastérből komor verem, az üvegfelületek nagyok és a fejünk felett is jókora panoráma-üvegtetőn át figyel az égbolt.

Bármerre is nézünk, mindenhol finom bőrt és mesterien megmunkált, szálirányban egymáshoz rendezett fa dekort találunk, jó adag krómmal keretezve. Azon sem kell töprengenünk, hogy hány fokra állítsuk a négyzónás automata klímát, mert csupán azt az igényt lehet kifejezni a bőrözött tekerentyűkkel és masszív tolattyúkkal, hogy hidegebbet vagy melegebbet kíván a kedves utas és azt milyen intenzitással. Effortless – ahogy a Rolls-Royce-nál szokás mondani.

Technika

Friss alumínium platforma épül a Rolls-Royce Cullinan, akárcsak a legújabb Phantom, aminek köszönhetően nem lett annyira nehéz, mint amilyennek kívülről tűnik. Persze még így is 2660 kilogrammot nyom. Micsoda szerencse, hogy a hagyományosan 6,75 literes, biturbó V12-es motornak ez meg sem kottyan, hiszen 571 lóerő és 850 Nm nyomaték lazán cipeli az óriást. Annyira, hogy képes akár 5,2 másodperc alatt 100 km/órára lőni.

Navigációs rendszer adatai alapján – és persze a helyzetnek megfelelően – dolgozik a már jól ismert nyolcsebességes ZF automata váltó, aminek munkájából szinte semmi nem érezhető. A Cullinan az első Rolls-Royce, mely összkerék-hajtással készül és a terepjárást is a lehető legkomolyabban vették. Bevonták a National Geographicet is a projektbe, pedig nagy tételben mernék fogadni arra, hogy egyik tulajdonos sem használja majd ki a gombnyomásra egekig emelt hasmagasságot és járatlan utakra felkészített beállítást aktiváló Offroad módot. Nem beszélve az 54 centis gázlómélységről.

Elképesztő, mit művel a magyar utakkal a selymes futómű

571 lóerős a 6,75 literes, bi-turbó V12-es

Vezetés

Ekkora monstrumban egészen szürreális a habkönnyen tekergethető, vékony karimás, nagy átmérőjű kormány, de ami leginkább kilóg a képből, az a műszeregység. Ha valahol igazán helye lenne a míves, analóg mutatóknak, akkor az a Rolls-Royce. Mégis beköltöztették a vezető orra elé a felesleges pixelhalmot, mely tényleg csak a mutatókat helyettesíti, a skála ugyanis az üvegre van nyomva. Egész egyszerűen méltatlan ennyivel elintézni az óracsoportot.

Gyorsan feledteti velünk ezt az apróságot a mennyei légrugózás, mely mesterien simítja ki a szörnyű pesti utakat. Valóban ilyen lehet egy varázsszőnyeg, nincs az az ordenáré úthiba, amin a Cullinan ne libbenne túl úgy, mintha sose lett volna. Közben megnyugató biztonságérzet száll meg, mert úgy magasodik az X5-ösök fölé, hogy kedvem lett volna néhánynak barátságosan megpaskolni a tetejét. Bár kitűnik a forgalomból, a városi közlekedés közel sem gondtalan a Rolls-Royce SUV-jával, a tekintélyes szélesség időnként kételyeket ébreszt. Az összkerék-kormányzásnak hála azonban meglepően fordulékony.

5,2 másodperc alatt van 100-on a rettentően hatalmas Cullinan

Ha valahova, akkor egy Rolls-Royce-ba igazán illene analóg műszeregységet tenni

Nyolcvan és száz százalék közötti értéket mutat általában a fordulatszámmérő helyén lévő erőtartalék-mérő. Tehát bőven van még ott, ahonnan ez jött, kár lett volna nem végére járni a bajor gyökereknek. A kormány mögötti váltópálcán is akad egy Sport gomb, de ez még önmagában nem sokat hoz. Az már sokkal inkább mókagyanús, hogy jó adag bátorsággal a menetstabilizálót küldhetjük világgá.

Ilyenkor a Rolls-Royce Cullinan továbbra is igyekszik megőrizni úri modorát, de a megfelelő kormányszöghöz a megfelelő mértékű gázfröccsöt adagolva meglöttyen a feneke. Ám ez egy cseppet sem vicces, mert mellé kapunk jó adag oldaldőlést is. A téli gumikon suhanó Cullinan pedig farral elkezd egy lassított felvétel dinamizmusával terjedni az ívkülső irányába. Ahogyan a Pantheon sem lenne természetes látvány a driftpályán, úgy a Rolls sem az kilinccsel előre.

Költségek

Alapvetően 90 millió forint körül indul a Rolls-Royce Cullinan, de ugye adó is van a világon. Ezért van az, hogy minden pénzügyminiszer pezsgőt bont, ha eladnak valahol egyet. Ez még csak a kezdet, hiszen a drága vevő a világ összes színe közül választhat, hozzá pedig bármilyen belsőt varrathat, mint egy rendes úri szabóságban. A Rolls-Royce-ok nagy többsége ráadásul egyedi rendelésre készül, nincs két egyforma Cullinan.

Nyilván rendelhetőek a megszokott opciós tételek is a hátsó utasok szórakoztatásáról gondoskodó képernyőktől a hűtőig, de a Cullinanhoz akad még csomagérből kihajtható piknikező üléspár kényelmes asztalkával együtt, valamint kihajtható vonóhorog is. Utóbbi kifejezetten azok kérése volt, akik lószállításra eddig kénytelenek voltak pórias Range Rovert választani.

Nagy átmérőjű, vékony karimájú a kormány

Nagyon okos, LED-es fényszóró

Akinek nem rémlik, hogy Magyarországon bárhol is lenne Rolls-Royce-szalon, az nem téved, a legközelebbi márkakereskedés Müchenben van. Ez viszont cseppet sem tartja vissza a vásárlókat, hiszen ez nem az a termék, amit a sarki boltba lebotorkálva vesz meg az ember. Sokan egyenesen az angliai Goodwoodba mennek, hogy a gyárban, dizájnerekkel konzultálva állítsák össze a tökéletes Cullinant.

Értékelés

Tagadhatatlan, hogy a Cullinan tudja azt, amit a Phantom vagy éppen a Ghost limuzinok, de a nagy divatozásban sajnos elveszett az a végtelen elegancia és gondtalan könnyedség, ami alapvetően meghatározza a Rolls-Royce-ot. Ahogyan a gyémántból sem lesz sosem vidéki kastélyban felbukkanó lidérc, úgy ez a luxus-szabadidő-autó sem más, mint egy kifogástalan mestermunka lélek nélkül.

Mellette – Ellene
  • Határozott fellépés
  • Meggyőző erő
  • Hagyományos luxus
  • Kiváló anyagok
  • Megosztó dizájn
  • Méltatlan digitális műszeregység

Hogy tetszik a gigantikus Rolls-Royce Cullinan? Értékeld!

974 szavazat - átlag: 6.69 (10-ből)

Hogy tetszik a gigantikus Rolls-Royce Cullinan? Értékeld!