Rezgéseivel a V8 a bőröd alá kalapálja a lényeget: ne hergeld a bestiát, vagy készülj fel az égszakadás-földindulásra, amit több fokozatban lehet késleltetni a különféle üzemmódokkal.
Az üzemmódkapcsolóval a hajtáslánc, a légrugózás és a kormányzás, a sebességváltó, a kipufogó és a menetstabilizálás állítható. Az ESP-nek van egy magasabb beavatkozási küszöbű sportos állása is a ki- és a bekapcsolt mellett
Comfortban elindulva ez a félelmetesen erős autó a megbocsátó arcát mutatja. Lágyan vált, mérsékeltek a kormányerők, a zárt szeleppel halk a kipufogó, korai a felkapcsolás. 60-160 kilométer/óra között működik a rollerezés: gázelvételkor a kuplung nyitásával a tolóüzemben működő motor ellenállása (mechanikus és sűrítés) nem lassítja az autót.
Ahogy lépünk felfelé a Sport, Sport+ és a csak az S-jelű, erősebb verzióhoz elérhető Race üzemmódokkal, annál nagyobb arányban vagyunk a saját tehetségünkre utalva. Az ötödik üzemmód az egyéni, amivel mondjuk a hangos kipufogót és a lágyabb lengéscsillapítást és rugózást kombinálhatjuk az adaptív légrugós futóművel.
Csuromvizes, ismeretlen erdei úton vezetve a motor ereje megsemmisítőnek hat. Nem győzöl feljebb kapcsolgatni, hátha akkor nem megy annyira veszedelmesen. De hiába, a 650, illetve 700 Nm nyomaték 1750 és 4500-as percenkénti fordulatszámon állandó, a katapultélmény megismétlődik.
360 lóerős és a feláras Sport Chrono-csomaggal 5,0 mp alatt gyorsul százra a Porsche Macan GTS. A GLC 63 AMG 476 vagy 510 lóerős, kettővel több hengere van és 4,0-3,8 mp alatt van százon
A sebességváltó saját fejlesztés, 9 fokozatú és nem duplakuplungos, hanem hagyományos, bolygóműves automata. Érdekessége, hogy nincs benne hidrodinamikus nyomatékváltó, az elindulást olajos kuplung teszi lehetővé. Ezzel egyrészt könnyebb az autó, másrészt a gázra is fürgébben reagál a motor. Az egyik legjobb vonása a köztesgáz, amivel visszakapcsoláskor aláfesti a mutatványt. Ez az autó a nyolchengeres benzines hangjából él, akkor és ott is, amikor az út, a forgalom, az időjárás vagy a három együtt megakadályozza, hogy határai közelébe merészkedj.
A váltó zavarba ejtően közel van a tökéleteshez. Gyorsan és finoman kapcsol, jókor vált mindenféle üzemmódban. Csak a motorhang fokozása miatt nyomkodtuk kézzel a váltófüleket a HVG.hu-t képviselő kollégámmal, akivel egymást riogattuk a visszafordítókban a sportos dzsippel Stuttgart környékén, metsző esőben.
21 colos kerékszettel vezettük az autót, ami feláras az 510 lóerős változathoz. Kényelme teljesen elfogadható volt
Az AMG Performance 4MATIC+ hajtásrendszer a tavaly bemutatott E 63-ból származik. Az erőátvitel széles határok között variálja a nyomatékot az első és a hátsó kerekek között, a két hátsó kereket önzáró differenciálmű köti össze.
A 476 lóerősben a sperr mechanikusan zár, az 510 lóerősben, a finomabb szabályozás érdekében, elektronika vezérli. A hátsó kerekek alapértelmezetten hajtottak, az elektronikusan vezérelt kuplung azt szabályozza, hogy az első kerekek mennyi nyomatékot kapnak. Ezzel biztosítható a kiszámítható átmenet a hátsó- és az összkerékhajtás között.
Mi a sima GLC-t vezettük S-változatban, az esőáztatta őszben a brutális kerékméret dacára jól jött a sperrdiffi, amivel jobban ki lehet gyorsítani kanyarokból, mielőtt a motorelektronika felülbírálja a gázadást, hogy az ívbelső kerék ne pörögjön ki. Sport+ és Race módban gázadásra az autó megcsóválja a farát.
Szokatlan, hogy a központi monitornak nincs érintőfunkciója, csak a lenti tárcsával matathatunk a menüben
Menet közben végig az döng bennem, hogy ennek nem lenne szabad működnie, mert az autó 1925-1945 kilós. És mégis működik. A négy lengőkaros első felfüggesztést az E 63-ból átvett, térbeli lengőkaros hátsó futómű egészíti ki. Az élvezetesen direkt kormányzású autóban a terepjárós magassághoz abszolút nem passzoló kanyarsebesség érhető el, a kocsi jellegéhez mérten szinte abnormálisan tapadnak az elöl 265/40 R21-es, hátul 295/35 R21-es gumik.
Alapesetben 19-es kerékszett jár az autóhoz, de a kétméretű (elöl-hátul eltérő) kerékszett felár nélkül is adott, 235/55 R19, illetve 255/50 R19 méretben. Az erősebb S kerékszettje helyből 20 colos.
Hosszabb gyári videó a GLC 63 AMG S-ről
a videó a hirdetés után indul