Röviden – Nissan Qashqai 2018 1,6 dCi 4×4 Tekna+
Mi ez?Második generációs, modellfrissítés utáni crossover brit gyártásból. A tesztautó minden szempontból a csúcsmodell: az új Tekna+ kivitelben érkezett, 4×4-es és az erősebbik dízel hajtja 130 lóerővel, 320 Nm nyomatékkal.
Mit tud?Nincsenek egetverő előnyei, mégis ez a modell a piacvezető, így a Qashqaihoz kell mérnie magát minden konkurensnek.
Mibe kerül?Listaáron a 115 lóerős 1,2-es turbós benzines Visia ára 5 880 000 Ft, a tesztelt modellé 10 920 000 Ft. Utóbbihoz csak metálszínt rendelhetünk, a leg-leg-leg Qashqai akciós ára 10 615 000 Ft
Kinek jó?Az autóvezetés finomságaira kevésbé fogékony vevőknek kiválóan beválik családi autóként, a 4×4 és az erős dízel többletével nemcsak városi utakon.

Idővel megtanultam, hogy az emberek zöme sajátságos valóságérzékeléssel bír, ezért egy Panhard 24-tulaj számára a világ csupa Panhard, hiszen erre áll rá a szeme. Ám a Nissan Qashqai második generációja szemmel láthatóan meghatározó autó a budapesti utcaképben, nem azért vettem észre újabb és újabb hölgyeket és urakat benne, mert épp a modellfrissítés utáni Nissan Qashqai járt nálam tesztautóként.

Nemsokára összehasonlítjuk a Qashqait testvérmodelljével, a Renault Kadjarral. A legfontosabb feladatot jól megoldotta mindkét márka: az egyforma technika dacára a két autó nem is emlékeztet egymásra

A típus vastagon sikeres, csak tavaly 253 444 készült belőle Angliában. Az első tíz évben 2,3 millió kelt el belőle Európában, a világ többi részén még egymillió. A Nissan Qashqai annyira meghatározó autó, hogy a SEAT egy az egyben méretet vett róla az Atecához. De némi reszelés a sikeres autóknak is kijár, ezért a Nissan enyhén felfrissítette a crossovert, amiről itt írunk részletesen.

Mind lenyit

Külső

Számomra a megújult Nissan Qashqaiban is a formaterv a leginkább kiemelkedő. Designja mágikusan hat a nőkre, kevés hétköznapi autónak mértem ilyen magas tetszési indexet a szebbik nem körében. A krómfényben dús hűtőmaszk az új Nissan-márkaidentitás része, a Micrán és a Navarán is visszaköszön.

Csupán 0,318 a Qashqai alaktényezője. A 110 lóerős dízellel a régi szabvány szerint a fogyasztása csupán 3,8 l/100 km, amivel a szén-dioxid-emissziója becsúszott egyetlen grammal a 100 gramm/kilométeres határ alá, ami a céges autóknál itthon is szempont

Eltaláltak az autó arányai, a crossover oldalnézetből is csinos. A tetőív lejtésével, a D-oszlop ívével különösen menő az autó fara, pedig a kocsi hátuljához érve a designerek el tudnak fáradni, vagy csak nincs rá annyi idejük, mint az orr-részre.

Belső

439,4 centiméteres hosszával a Qashqai testesíti meg sokaknak a se nem nagy, se nem kicsi, hanem pont jó méretű autót. Belső tere kellően tágas, hátul is van elegendő hely magasabb utasoknak. Dicséretes, hogy a tesztautó defekttűrő gumiabroncsai ellenére szükségpótkerék is utazik velünk a csomagtérpadló alatt, ami nagyon fontos a 19 colos, sérülékeny gumik miatt. Ebben az esetben a csomagtartó 430 helyett 401 literes, ami elfogadható.

Sokkal csábosabb a Qashqai az új kormánnyal. Irányíthatósága közepes maradt

Időnként a formatervezőket hajlamos volnék felkérni otthonunk belsőépítészének is, de a Qashqai a modellfrissítéssel nem sokat lépett előre. Az ülésfűtés kétállású kapcsolója bumfordi, a tükörállítás gombjai az 1990-es éveket idézik.

Meglepő, mire képes egy jól eltalált üléskárpit az új kormánykerékkel. A DS óraszíjmintás ülésborítását idéző minta és az új, alul lapított kormánykerék nagyon feldobja az autót. Szomorú ezt egy akciós árán is 10,6 milliós autóban emlegetni, de a Qashqai esetében fontos előrelépés a becsípődésgátlók megnégyszereződése az ajtókban, így végre mind a négy ablak végig felszalad a kapcsoló meghúzására.

Hátul bőven elférnek átlagos termetű utasok

Mostantól a navigációs térképen kitehetők a rádióállomások gyorsgombjai, nem kell zenenézetre váltani, ha hörgős metálról tüctücre váltanánk, vagy viszont. Kedvező vonás az egészen hatalmas középső tároló a könyöklő alatt, amiben elektromos csatlakozó, USB-töltő és Aux-bemenet is rejtőzik. A tervezők jól kihasználták a kézifékkar elhagyásával adódó teret. Tetszett az is, hogy az utas oldalán is motoros az ülésállítás, a vezető ülésében négy irányba mozgatható a deréktámasz (ki-be, fel le), ami igazán kényelmes.

Vezetés

Enyhén megemelt, kényelmes, szinte kapitányi üléspozícióval vár a Qashqai a bal egyben. Előttünk a műszerfalon szimpla rajzú, jól leolvasható műszeregység közli a fő adatokat. A háromküllős kormány igazán jó fogású, a rajta lévő gombok funkcióját eltart egy ideig kiismerni.

Nem voltunk elégedettek a klímaautomatika működésével, a levegőelosztás a gyenge pont

A városálló, angol eredetiben urban proof szlogent nagyon eltalálták a reklámszakemberek. Könnyű ki- és beszállni, az ülések pont annyival magasabbak a kompakt autóknál, hogy jó magasságba essen a bekötendő gyermekek övcsatja. A fékrendszer Auto hold funkciója a fékpedál erősebb benyomásakor rögzíti az autót. Mi féltettük a felniket, de a kicsit nagyobb hasmagassággal a Qashqai felléphet olyan parkolóhelyekre is, ahol más autóknak leér az orra.

A Qashqai igyekszik egyszerűbbé tenni a hétköznapokat és a kezed alá dolgozni, például parkoláskor a felülnézeti képet mutató körkamerával. Kár, hogy a kijelző vagy a kamera felbontása annyira gyenge, hogy nappali fényben is alig kivehető a képernyőn, mit akarnak megmutatni a tükörbe, az orrba és a csomagtérajtóba épített kamerák. A modellfrissítés jó alkalom lett volna javítani ezen.

Van állandó elsőkerekes üzemmód és 4×4 auto, amikor a számítógép szükség szerint a hajtásba kapcsolhatja a hátsó kerekeket is. Szorult helyzetben nagyon jól jön a fixen 50:50 arányúra zárható nyomatékelosztás, ami 40 felett átvált az automatikus üzemmódba

Aki a nagyobbik dízel mellett dönt, 320 newtonmétert tud majd beosztani a közepes pontossággal megvezetett, erőkifejtés nélkül dirigálható váltókarral. Ez az erő masszív háttér biztonságosan rövid előzésekhez akár az M7-esen az érdi emelkedőn felfelé is. Igazán jó az 1,6 dCi-ben, hogy nem padlógázzal kell kipréselni belőle a nyomatékot, mert percenként 1700 feletti fordulatszámon ott van velünk bőséggel.

Ezzel a motorral a Qashqaiban megcélozhatjuk akár a Pireneusokat is, jó erőben, elfogadható zajszigeteléssel és kedvező hatótávolsággal száguldhat távoli célok felé a sztrádán.

A gombnyomásra négyfelé állítható deréktámasszal kényelmesek az első ülések, a többi Qashqaiban nem ennyire jók

Elöl jó dolgunk lesz, hátul azonban az alacsony ülőlap miatt vannak ennél kényelmesebb autók a kategóriában. Érdekes, hogy a Kadjar, a francia testvérmodell jobb volt ebből a szempontból. A szerencsétlenül működő automatikus légkondicionálás miatt a klímakomfort gyengébb az elvárhatónál, auto állásban a rendszer arcon fújja az elöl ülőket.

Erős motorjával és elöl-hátul független kerékfelfüggesztésével a Nissan Qashqainak nincs ellenére, ha sietsz vele kanyargós úton, de a kormányzás tompa visszajelzéseivel, szintetikus érzetével nem inspirál sportos fordulókra, inkább flott, de higgadt vezetésre ösztönöz.

Ilyen volt, ilyen lett a modellfrissítéssel a Nissan Qashqai második generációja. Nagyon sok fut a fővárosban az elődből

Ebben a modellben LED-es fényszóró adta a fényt, abszolút megelégedésünkre. A lámpák széles és hosszú alagutat vágtak az éjszakába. A távfényautomatika jó ütemben kapcsolta ki és be a reflektort. A modellfrissítés óta az ütközés-megelőző rendszer a gyalogosokat is felismeri és magától vészfékezve igyekszik elkerülni a tragédiát. A vezetésben táblafelismerés, éberségfigyelés és holttérfelügyelet is segített.

Sajnos adaptív tempomat még nincs, talán a jövőre érkező önvezető csomag részeként lesz. Addig annak örülhetünk, hogy a sebességtartó automatika gombjaira nem kell lepillantani, eltérő formájukról megjegyezhető, melyik mire való.

Költségek

Listaáron 10 920 000, kedvezménnyel 10 615 forintba kerül a tesztelt Nissan Qashqai. A Tekna fölé behozott Tekna+ kivitelben minden benne van, ami csak az autóhoz elérhető a Bose-hangrendszertől a vezetőtámogató rendszereken át a nappabőr borítású ülésekig. 720 000 Ft reális 4×4-es felár az elöl hajtó, máskülönben a tesztelttel megegyező Qasqaihoz mérten. Álljon itt az adekvát benzines ára is: azonos felszereltséggel a 163 lóerős, 240 Nm nyomatékú, 4×2-es DIG-T 160 620 000 forinttal kerül kevesebbe a szintén elsőkerék-hajtású 1,6 dCi-nél.

Listaáron 5,9-10,9 millió Ft között szór a Nissan Qashqai ára, az akciós ár 5,4-10,6 millió forint

A Qashqai ára inkább a piacvezető öntudatát és az erős ügyfélbázist tükrözi, nem az autó tényleges színvonalát, mert egy Ateca, az Opel új Grandland X-e vagy eredetije, a 3008-as Peugeot is jobb autó.

A tesztelt Nissan Qashqai és kézi váltós, 4×4-es dízel vetélytársai – Listaár, forint
Nissan Qashqai 1,6 dCi 4×4 Tekna+ (130 LE, 320 Nm)10 920 000 Ft
Renault Kadjar 1,6 dCi 4×4 Intense (130 LE, 320 Nm)8 749 000 Ft
SEAT Ateca 2,0 TDI 4Drive Xcellence Wave (150 LE, 340 Nm)9 422 510 Ft
Škoda Karoq Style 2.0 TDI 4×4 (150 LE, 340 Nm)8 539 860 Ft

Német autópályán 120-150 közötti sebességnél 6,9 litert fogyasztott az autó 100 kilométerre. Gázolajigénye városban járva sem ment se feljebb, se lejjebb ennél, pont 6,9 litert evett. Ezekkel az előzményekkel nem ígérhetek meglepetést, a leadáskori utolsó tankolást bekalkulálva a Nissan Qashqai 1,6 dCi 4×4-gyel a teljes teszttávra is 6,91 l/100 kilométer fogyasztást mértünk.

6,9 liter/100 km fogyasztást mértünk tankoláskor. Városban járva és autópályán repesztve is ugyanannyit evett az 1,6 dCi

A bővérű és összkerekes autótól elégedettek voltunk ezzel a fogyasztással. Akinek elég az elsőkerék-hajtás és lényeges a fogyasztás, vegye inkább a 4×2-es, 110 lóerős és 260 Nm nyomatékú 1,5 dCi-t, amelynek valós fogyasztása vegyes forgalomban 5,5 liter/100 km körüli. Három év/100 000 km garancia érvényes a tesztelt Nissan Qashqaira, amit különböző összegekért 1-2 évvel illetve 50 000 kilométerrel megtoldhatunk. Az 5 év/150 000 kilométeres jótállás felára 122 400 Ft.

Értékelés

Összességében a Nissan Qashqai egy tisztességesen megcsinált autó, igazán jó dízelmotorral és nagyon gazdag felszereltséggel, de zamatában, hangulatában közepes színvonalon. A Nissan nagymestere annak, hogy egy huncut krajcárral se költsön többet egy autóra a feltétlenül szükségesnél, de egy átlagos terméket is attraktívan tálalhasson.

2018-as frissítése dacára a Nissan Qashqai elmarad a kategória élmezőnyétől, a ráncfelvarrás előtti modell nem véletlenül lett tízből nyolcadik a szeptemberi Autó Magazin kategóriatesztjében. Az 1,6 dCi ereje, extrái és főleg az autó formaterve mégis vonzóvá teszik a Qashqait az autóvásárlók számára. Mi lenne ennél fontosabb egy autógyártónak?

Mellette – Ellene
  • Vonzó design
  • Eltalált méret
  • Menő bőrkárpit
  • Praktikus tárolóhelyek
  • Fix erőelosztásra zárható összkerékhajtás
  • Erős dízelmotor
  • Kedvező fogyasztás
  • Gazdag felszereltség
  • Közepes ülések
  • Az autó árához méltatlan minőségérzet (egyes kapcsolók, körkamera képe, első parkolóradar)
  • Hiányos variálhatóság
  • Nehezen használható elválasztópolc a csomagtérben
  • Elég magas ár

Hogy tetszik a 2018-as Nissan Qashqai?

482 szavazat - átlag: 7.8 (10-ből)

Hogy tetszik a 2018-as Nissan Qashqai?