Ha egy sci-fi komédia autóbuzi Őrült Tudósa a főhőst 2008, tehát a Koleos születése előtt hibernálta volna, és most felébresztené, odaállítaná az eredeti és a most átrajzolt arcú kis SUV-ok elé, hogy mondja meg, melyik a régi, melyik az új – a három évet átaludt szereplő nagy gondban lenne. Most őszintén: a két forma közül modernebb, frissebb bármelyik is?

Csak azért egyértelmű, melyik az új, mert az tisztább

Csak azért egyértelmű, melyik az új, mert az tisztább

Ugye, hogy mindkettő egyformán, khm, érdekes?

Minimális változtatások

A Koleos faceliftje, arcfelvarrása szó szerint csak az arcra vonatkozik. A sajtóanyag szerint “Még elegánsabb, dinamikusabb” lett a Koleos az új fronttól. Én ezt nem is kommentálnám, szerintem egy ilyen mondat után bárkinek elég egy pillantás erre az arcra a felröhintéshez.

Az őszi erdő nagyon jól áll a 2012-es Koleosnak

Az őszi erdő nagyon jól áll a 2012-es Koleosnak

A kocsi fara maradt, amilyen volt, és a kabinban sincs lényegi változás. Kicsit átalakult az árlista: a felszereltségeket már nem a többi modellnél szokásos megjelölésekkel (Exception, Dynamique, stb.) jelöli a Renault, hanem Expression az alap (150 lóerős, kétliteres dízelmotorral), Black Edition a közepesen felszerelt, és – a prémium hangrendszer szállítója alapján – Bose a fullextrás verzió. A drágább kivitel a kétliteres dízel 150 és 175 lovas változatával is rendelhető, hatfokozatú automatával csak a gyengébb motor kérhető.

Az egyetlen igazi újdonság a Koleos hasa alatt található. Az autó immár nem csak összkerékhajtással rendelhető, a konkurenciához igazodva készült belőle butított, fronthajtású változat is. Félmillió forint az összkerékhajtás felára – akinek tényleg szüksége van néha a 4×4-re, jól jár az igényes, Haldex-kuplungos rendszerrel.

A Koleos terepjáró képessége különben meglepően meggyőzőnek bizonyult a budakeszi környéki erdei túra során. Bár a hasmagasság 19 centi sincs (a Dacia Dusteré 21 centi!), az autó alja sík, nincsenek nagy kiugrások, így semmin nem akad fenn, legfeljebb átcsúszik a nagyobb belógó tereptárgyakon.

A navigációt immár a TomTom szállítja a Koleosba is

A navigációt immár a TomTom szállítja a Koleosba is

Furcsán kényelmes

A Koleosban tulajdonképpen jó utazni. Hátul a lábtér lehetne nagyobb is, a műszerfal logikája megszokást igényel, a futómű terepen meglehetősen keményen viselkedik, országúton ellenben elég lágy. Mégis; az anyagok minősége, az általános komfortérzet – legalábbis a bőrös tesztautókban – hagyományosan franciásan kellemes, otthonos hangulatot teremt.

Használt Koleosok a Vezess Autókeresőjében

A csomagtérnél is megvan ez az érdekes kettősség. A vízszintesen osztva nyitható raktérajtó praktikus nagybevásárlásból hazatérve (mert a felső szárnyat felnyitva nem gurulnak ki a konzervek, üvegek), és vadászaton (mert a lehajtott alsó szárnyon elfityeghet a véres-sáros Bambi). Ugyanakkor a sportosnak szánt, meredeken döntött hátsó szélvédő miatt a raktér elég kicsi: 450 liter mindössze alaphelyzetben, 1380 ledöntött hátsó ülésekkel.

Praktikus és menő az osztva nyíló raktérajtó

Praktikus és menő az osztva nyíló raktérajtó

Nem ismerik, alig veszik

A Renault Hungária prominensei szerint a Koleosból itthon realizált évi 40-50 darabos értékesítés teljesen rendben van. Hiszen nem keresik a vevők. A Renault-ról eleve nem gondolják az autót keresők, hogy 4×4-es, magas építésű kocsit is gyárt, másrészt a Koleost se reklámozták túl eddig nálunk. Talán majd a jópofa, szurikátás reklámfilm után többen kérdezik meg a szalonokban, jó-e az a pockokkal hirdetett, pocokarcú autó:

Tudtátok, hogy a szurikáta ragadozó? Bár pofára rágcsálónak gondolhatnánk, főképp növényi kaját fogyaszt, és a táplálékláncban is eléggé alul van szegényke, rendszertanilag bizony ragadozó. Jól beskatulyázták szegényt. A Koleost sokkal könnyebb egyértelműen bedugni egy dobozba.

Koreából jön, japán-francia tervek alapján (görögül kardhüvelyt jelent a neve)

A francia Koleos alatt a Nissan 4×4 hajtáslánca dolgozik, a kocsi Koreában készül a Samsungnál; ottani neve Samsung QM5. A kocsi a gyártó szerint kivételesen nem teremt új kategóriát, hanem egy SUV – és ebben majdnem egyet is értünk a gyártóval.
Csak annyit tennénk hozzá, hogy a Koleos egy jó kis SUV. Országúton, városban és könnyű terepen is elemében van, csendes, erős, jól kúszik-mászik, jól felszerelt.

Kifejezetten jó vétel a kategóriában (mint manapság minden Renault); hétmillió forinttól indul, és a legjobban felszerelt, bőrös-naptetős-metálos, automata, 4×4-es, navis, csúcshifis verzió is csak picit több 9,5 millió forintnál.

A VW Tiguan ugyan 6,9 milliótól indul, de benzinmotorral. A Ford Kuga 7,7 milliótól, 140 lovas dízellel. (Akit több konkurens modell érdekel, hasonlítgasson árakat a Vezess újautó-konfigurátorában!)
Aki kompakt hobbiterepjárót keres, jó vásárt csinálhat a felfrissített Koleosszal – végülis mit számít, hogy néz ki kívülről a kocsi: a tulaj többnyire belülről látja.