Adatlap

Renault Scenic 1.6 dCi

Nemrég beültünk egy Grand Scénicbe és Frankfurtig hatoltunk vele, majd vissza. 2500 kilométert tettünk meg vele, két napig benne éltünk, van miről beszámolnunk az új dízelmotoros egyterűvel kapcsolatban
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 130 LE
Nyomaték 320 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,1 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,4 l / 100 km

Mivel nem sikerült elektromos autóval eljutnunk a Frankfurti Autókiállításra, idejekorán elkértük a nagy utazásra a Grand Scénicet az új dízelmotorral. A dCi 130-ról már írtunk részletesen, több mint 30 megoldása élvez szabadalmi oltalmat, a lényeg újraolvasható itt.

Sok hely, sok 12V-aljzat

Egy francia autótól alapjáraton is elvárjuk, hogy ötletes részletmegoldásokkal sziporkázzon, de a Grand Scénicnél átgondoltabb és praktikusabb családi autót nehezen találni.

Fillérekbe kerülne, de az autógyártók zömének nincs annyi esze, hogy az üléstámla felső ívére is varrjon még két zsebet, ahol elfér egy csoki, zsírkréta vagy bármi más.

Értékeltük a padlóban lévő tárolóhelyeket is, az üregekben elfér 8 sör vagy három nagy ásványvíz.

Mi az egyik 12 voltos csatlakozóról a GoPro kamerát használtuk, amely folyamatosan veszi az utat és gombnyomásra eltárol 20 másodpercnyi képet.

Kint a rózsaujjú hajnal épp fojtogatja az éjszakát, mi pedig berámolunk a frankfurti út előtt. A logisztika fájdalommentes az orbitális csomagtérrel

Kint a rózsaujjú hajnal épp fojtogatja az éjszakát, mi pedig berámolunk a frankfurti út előtt. A logisztika fájdalommentes az orbitális csomagtérrel

Filléres, de nagy ötlet a plusz két zseb az üléstámlán

Filléres, de nagy ötlet a plusz két zseb az üléstámlán

Filléres, de nagy ötlet a plusz két zseb az üléstámlán


Ezt a funkciót egyébként egy gyorsulásérzékelő automatikusan aktiválja. Mivel szivargyújtóaljzat a csomagtér oldalában és a középső ülés alatt is van, egy inverterrel tölteni lehetett a laptopot, hogy ne álljon le a karaktergyár.

Kell a kulcsnélküli nyitás

Az utóbbi 10 év egyik leghasznosabb találmánya a Renault kulcsnélküli zárrendszere, még akkor is, ha az előző S-osztályban hamarabb volt Keyless go. Az összes ajtóban van érzékelő, zsebünkben a kártyával csak odabattyogunk a kocsihoz, meghúzzuk a kilincset és nyílik az ajtó. Bezárni nem kell, elég elsétálni pár méterre és az autó diszkrét dudaszóval nyugtázza a zárást.

Ausztria már Európa: a férfivécében is van pelenkázó, a kicsomagolt porontyokat fűtőszál óvja a meghűléstől

Ausztria már Európa: a férfivécében is van pelenkázó, a kicsomagolt porontyokat fűtőszál óvja a meghűléstől

Végre egy autó, amelyben nem esik le az alvó utas feje. A fejtámla széle felhajtható

Végre egy autó, amelyben nem esik le az alvó utas feje. A fejtámla széle felhajtható

Végre egy autó, amelyben nem esik le az alvó utas feje. A fejtámla széle felhajtható


A porontyokat póttükörből lehet szemmel tartani, praktikus volt az árnyékolóroló, amelyből jutott a harmadik sorba szorulóknak is. A Japánt sújtó cunamira emlékeztetett a tesztautóból kimaradt USB-csatlakozó, amely a szigetországból érkezett volna, ha a fukusimai katasztrófa miatt a beszállító ki nem esik a termelésből.

Elöl jó, középen is, leghátul nem

Elöl kényelmes utazni a Scénicben, de ez a minimum. Nagyobb dolog, hogy a széleken a hátsó ülések is elfogadhatóak, pedig mindannyian későn hagytuk abba a növést. A Scénicbe nem kell párnát vinni, hogy ne essen le a fejünk alvás közben, mert a fejtámla széleit kagylószerűen felhajthatjuk. Hasonló okosságot a repülőkön kívül csak egy Focusban láttam jó rég.

A tesztelt Grand Scénic és hétüléses vetélytársai, listaáron
Citroën Grand C4 Picasso 1,6 HDi Exclusive (112 LE) 7 365 000 Ft
Ford Grand C-Max 1,6 TDCi Titanium (115 LE) 6 890 000 Ft
Mazda5 CD115 TX Plus (115 LE) 7 259 900 Ft
Peugeot 5008 1,6 HDi (112 LE)  6 765 000 Ft
Renault Grand Scénic 1,6 dCi 130 Privilege (130 LE) 6 790 000 Ft
Volkswagen Touran 1,6 TDI Highline (105 LE) 7 810 500 Ft

Mindhárom ülés kivehető, a középsőt itthon hagytuk, hogy több hely legyen az irodának

Mindhárom ülés kivehető, a középsőt itthon hagytuk, hogy több hely legyen az irodának

Mindhárom ülés kivehető, a középsőt itthon hagytuk, hogy több hely legyen az irodának


Egy kollégánknak visszafelé csak a harmadik sorban jutott hely, ahol kihúzta valahogy Frankfurtból a szerkesztőségig, de 970 kilométer után ezt a helyet törpepingvineknek ajánlja.

A csomagtéri pótülések előtt alapesetben zéró a lábtér, de a helyet meg lehet növelni a középső ülések előrehúzásával.

Kivehető, dönthető, tologatható ülések

Arra alkalmas a plusz két ülés, amire kitalálták: a strandig elég egy autóval menni, nem kell kettőt fordulni, ha gyermekeink barátai-unokatestvérei is jönnének.

Ez itt brigádunk három negyede a verőfényes Frankfurtban. A jobb felső sarokban lévő tábla jelentőségét alábecsültük

Ez itt brigádunk három negyede a verőfényes Frankfurtban. A jobb felső sarokban lévő tábla jelentőségét alábecsültük

Csodás tárolóhelyek vannak a Grand Scénicben

Csodás tárolóhelyek vannak a Grand Scénicben

Csodás tárolóhelyek vannak a Grand Scénicben


Jó ötlet volt könnyedén kiemelni és otthon hagyni a második sor középső ülését, így a helyén elfértek a laptoptáskák. A csomagtér orbitális, ha a pótülések a padlóba simulnak. Kinyitva őket nincs hely, viszont az az üreg felszabadul, ahol az ülések megbújnak, így teljes létszámmal is marad némi csomagtér.

Új dízel, 130 lóerővel

Maximum 130 lóerőt és 320 newtonmétert ad le az új motor, amely nem az ezerötös helyére lép, hanem az 1,9 dCi-t váltja le. A nagyobbikat gazdaságtalan lett volna az Euro 6 károsanyag-kibocsátási norma alá leküzdeni, ezért kellett az új.

Városban rossz vezetni, mert legalul semmi ereje, aztán 1750-től rajtunk üt mind a 320 Nm

Városban rossz vezetni, mert legalul semmi ereje, aztán 1750-től rajtunk üt mind a 320 Nm

Városban rossz vezetni, mert legalul semmi ereje, aztán 1750-től rajtunk üt mind a 320 Nm


Városban elindulva-megállva zavaró, hogy a reszketeg tartomány után ütésszerűen jön meg az ereje 1500 körül.

Az elején mindannyian szögletesen vezettük, rángtak is az utasok, de rá lehet érezni. Országútra és autópályára nagyon jó, városba inkább automata váltóval vennénk, de ez egyelőre csak az 1,5 és a 2,0 dCi-hez van.

Autobahn, belső sáv

Ausztriában és az M1-en civilizált emberként 135-re állítottuk a tempomatot, de az út jelentős részét német autópályákon tettük meg, ahol nincs általános  sebességlimit, csak helyi korlátozások.

A 2500 kilométeres úton megmutatkoztak a francia egyterű előnyei. Többször is utánaszámoltunk, de tényleg csak 6,9 litert fogyasztott százon. A fedélzeti számítógép pesszimistábbat saccolt, pedig lefelé szokott csalni

A 2500 kilométeres úton megmutatkoztak a francia egyterű előnyei. Többször is utánaszámoltunk, de tényleg csak 6,9 litert fogyasztott százon. A fedélzeti számítógép pesszimistábbat saccolt, pedig lefelé szokott csalni

Hamar Balázs, akit edzésben tart a középmotoros MR-2, a Deutschland táblánál elsüllyesztette a gázpedált a szőnyegben és csak Frankfurt előtt engedte fel. 180-nál hatodikban 3500-at mutatott a fordulatszámmérő, 3000-hez kereken 150 tartozik. A Grand Scénic motorja 200 közelében sem ordít, az autó nyugodtan hasít előre a kasztni körül tomboló szélben.
Ott sincs kolbászból: legális parkolóhely híján a rendőrök a lehető legtilosabb helyen, a tűzoltók behajtási útján hagyták a Vitót, míg körbebüntették a pórnépet

Ott sincs kolbászból: legális parkolóhely híján a rendőrök a lehető legtilosabb helyen, a tűzoltók behajtási útján hagyták a Vitót, míg körbebüntették a pórnépet

Stop-start alapáron

Az ezerhatos dízel halkabb és kulturáltabb a réginél, fogyasztásával is elégedettek voltunk. Az Autobahnon erősen sietve 6,9 litert fogyasztott a végül 2500 kilométeres úton, kifele négy, haza öt emberrel és csurig rámolt csomagtartóval.

Alapfelszerelés a jól működő stop-start rendszer, amely megálláskor leállítja, majd a kuplungpedál érintésére újraindítja a motort, gyorsan, puhán és következetesen. A futómű sem ront az autó harmóniáján. A szintetikus kormányérzet továbbra sem tetszik, de a kényelem és a stabilitás rendben van.

6,8 millió Ft

A Privilege-kivitelben szériafelszerelés, amúgy 145 000 forintba kerülne a TomTom navigációsrendszer. A térképadatbázis SD-kártyán van, ahogy kell. Minden címre eltalált, ahol dolgunk akadt, tetszett benne az érthető megjelenítés a követendő sávról, viszont Frankfurtban két helyszínen is ígért benzinkutat, ahol nyoma sem volt töltőállomásnak.

A dugójelzések alapján a navi automatikusan újragondolja az útvonalat, így elkerült bennünket a Stau, amikor lehozott a sztrádáról egy országúti kitérőre.

A Grand Scénic ötletesebb, erősebb és gazdagabban felszerelt a konkurenseknél, zömüknél mégis kevesebbe kerül. A hátsó tolóajtó fajsúlyos érv a Mazda5 és a Ford Grand C-Max mellett, de ebben a kategóriában a legjobbak egyike egyben a legolcsóbb is. Már csak arról kellene meggyőzni a népet, hogy a Scénic nem indul hanyatlásnak az első 60-100 ezer kilométer után.