DAS Jogszervíz

Jogi kérdésed van? A D.A.S. segít! A D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. jogvédelmi specialistaként működik. Ügyfeleinknek átfogó jogi szolgáltatást... Tovább

Jogi kérdésed van? A D.A.S. segít! A D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. jogvédelmi specialistaként működik. Ügyfeleinknek átfogó jogi szolgáltatást biztosít, amelynek segítségével jogos érdekeiket, követeléseiket gyorsan, kényelmesen, költségkímélő módon érvényesíthetik. Itt most a Vezess olvasóinak problémájával foglalkozik.

Kevesebb

Kérdés

Tisztelt Címzett!

Sajnos a 2020 márciusában vásárolt, szalonúj Skoda Kodiaqomat a lakásom előtt szabályosan parkolva, egy szép nyári éjjelen, egy részeg biciklis hátulról megnézte közelebbről, csapódott az autó hátulján, rendszámtábla összetörve, hátsó ajtó benyomva, vonó horog sérült, fényezés itt-ott leverve. Tovább haladni nem tudott, így akik ismerték, kihez tartozik az autó és látták az esetet, rendőrt, mentőt hívtak, így az esetről rendőrségi jegyzőkönyv is készült. Akkor azt tanácsolták, ha lesz jogerős végzés, forduljak a Mabiszhoz, de ők nem kártalanítanak, mert bicikli az okozó. Ezért gondoltam megjavíttatom a Cascomra, és ezt az összeget kérem a másik féltől. Ilyenkor a káromon felül jár az autó értékcsökkenése? Illetve mi a folyamat, mert a kárszakértő csak javítást írt elő, de ez esetben az ajtóm nem az eredeti állapotát kapja vissza. Hiába kérjük az autó teljes cseréjét. Ha javítják, nem cserélik, akkor viszont csökken az autó értéke.
Előre is köszönöm a válaszukat!

Válasz

Kedves Levélíró!

Ha rendelkezik a károkozó alapvető személyes adataival (név, cím), akkor vele szemben érvényesíthet kártérítési követelést, azaz a casco önrészt és az értékcsökkenés összegét, illetve a hatósági jelzés cseréjének költségét is. Utóbbi kétségkívül fennáll, összegét többféle módszerrel is meg lehet határozni, de az biztos, hogy hat számjegyű összegről van szó.

A követelés fizetési meghagyásos eljáráson keresztül érvényesíthető, amelyet bármelyik közjegyzőnél kezdeményezhet.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

Kérdés

Tisztelt DAS Jogszervíz!

2021.11.21.-én este anyagi káros balesetem volt. Hatalmas volt a köd, én mellék útról hajtottam ki tovább egyenesen, tehát én abban a tudatban voltam hogy ez a mellék út még tovább folytatódik. Mivel mentem tovább egyenesen, rá a főútra, s már közeledett a túloldali árok, ekkor jött belém balról egy másik autó. Neki a kocsi eleje, nekem a bal oldala sérült. Mivel senki sem sérült meg csak az autók, így nem hívtunk rendőrt, elismertem, hogy én hibáztam, mert meg kellett volna állnom, nem adtam meg az elsőbbséget. Megcsináltuk a papírokat, betoltuk akocsimat egy udvarra mert az már nem indult. A helyzet pikantériája az, hogy tegnap jártak azon az útszakaszon az ismerősömék, s ők mondták, hívtak telefonon,hogy a Stop tábla el van fordulva, fordítva párhuzamosan a menetiránnyal, tehát így én nem is vehettem észre, hogy ott meg kell állnom. Kérdésem az lenne, hogy így utólag a baleset után tudok-e valahová, valakihez jogorvoslattal fordulni, pl. közúthoz. Köszönöm

Válasz

Kedves Levélíró!

Érthető, hogy az elfordult tábla megnehezítte a tájékozódást az adott helyen és időpontban. Önnek azt mindenképpen észlelnie kellett (volna), hogy van egy tábla a kereszteződésnél, és azt is, hogy annak jelzése az Ön haladási irányából valamiért nem látható.

Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének.

Járművel a forgalmi, az időjárási és a látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni.

Jól tette, hogy elismerte felelősségét, mert egy szabálysértési eljárásban valószínűleg megbírságolták volna Önt.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

 

 

Kérdés

Üdvözlöm. 2019.06.os évjáratú VW Tiguan (első alkalommal) 2019.10 hóban EPC start-stop hibával volt szalon szervizbe, mert a hiba kiírása után az autó letiltott. Szelep cserére hivatkozva a problémát elhárították. 2020.10.hóban ismét jelentkezett ugyan az a hiba, ugyan úgy szelep csere lett elvégezve. 2021.09.hóban ismételten előjött a probléma, hidegebb, nyirkosabb időre fogva..Szelep csere, majd 2021.10.hóban (az előző szerviz óta kevesebb mint 4 hét telt el) megint letiltott az autó. Itt most kábel részlet csere történt. 1 hétre rá a probléma újból előjött, tehát az éven 3x-ra van az autó a szervizben mindig ugyan azzal a hibával, amit nem tudja, hogy miért de nem tudnak megoldani.
Azt mondták természetesen még garanciás az autó addig megcsinálják, de az összeg ami garancia után lenne ki tudja mennyibe kerülne, és minden éven (akár 3x) folyamatos szervizt igényelne?! Mi lenne a legjobb megoldás?

Válasz

Kedves Levélíró!

Az esetleírás alapján véleményünk szerint diagnosztikai hiba lehet a szerviz részéről. Abszolút nem normális dolog, hogy egy új autónál 2 éven belül ennyiszer kelljen bármilyen szelepet, kábelt, bármi egyebet kicserélni.

A javítással szemben jogszerű elvárás az,  hogy az eredmény tartós legyen, az autót megbízhatóan használhassa a vevő, ugyanaz a hiba ne jelentkezzen újra és újra.

Javasoljuk, hogy keressen fel másik márkaszervizt és kérjen alaposabb átvizsgálást. A kieső időtartamra Önt csere gépjármű illeti meg.

A kicserélt alkatrészre minden esetben külön újra kezdődik a jótállási idő. Ha 10 éven át minden évben cserélnek egy szelepet, akkor a 10. évben is az eredeti jótállási időtartammal lehet számolni.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

Kérdés

Üdvözlöm!
2014. ápr. évjáratú FordFocus autómmal (5 éve vagyok tulajdonosa) 2021.07.31-én baleset történt, melyben vétlen voltam. A károkozó elismerte felelősségét, az autót szakszervizben javítattam. A szerviz intézte a biztosítást is. Pengeélen táncolt a történet, mert azon túl, hogy 12(!) hétig volt szervizben az autó, pótszemlére is szükség volt, és már roncsbörzén is meghirdették. Végül a biztosító mégis engedélyezte a javítást, 1,84 millió forintért. (Bal oldala végig sérült, cserélni kellett a b.h.oldalrészt, b.h.vészhárítót, b.h.ajtót, b.e.sárvédőt, fényszórót, tükröt, csak hogy a legdrágábbakat említsem.) Sérült a futómű is, az autó üzemképtelen lett. A javítás során ragaszkodtam a gyári alkatrészekhez, az avultatást én álltam. Kérdésem lenne, hogy 1.) érvényesíthetem-e az értékcsökkenést eddig balesetmentes autómra, és kb. mekkora összeg a reális? 2.) egyedülálló szülőként nélkülöznünk kellett az autót, nyújthatok-e be Limo számlákat a biztosítóhoz? Válaszát köszönöm. P.G.

Válasz

Kedves Levélíró!

Attól tartunk, hogy értékcsökkenés címén sajnos nem fognak tudni kártérítési követelést érvényesíteni a jelenlegi gyakorlat alapján.

A bérautó költség azonban érvényesíthető, ehhez megfelelően fel kell tárni a bérlés szükségességét, annak okait, és természetesen igazolni kell a költségét. Ez az igény utólag is benyújtható a károkozó biztosítójához.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

Kérdés

Szép napot!
Egy 3 éves Hyunday Ionoq Elektric tulajdonosa vagyok, mely már lassan 1 hónapja szervizben van! A szerviz csak annyit közöl, hogy ” alkatrészre vár”. Létezik-e valamilyen határidő a javításra?
( Igaz kaptam csereautót, egy dieselt, bár, azért vettem villanyautót, hogy ne kelljen “tankolni”! )

Válasz

Kedves Levélíró!

Konkrét határidőt nem határoz meg jogszabály. A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni.

Javasoljuk, hogy legyen türelmes, mert egyfelől nincs igazán konkrét számonkérhető határidő, másfelől bármilyen jogi eljárás még hosszabb időt fog igénybe venni.

Ha végül extrán elhúzódik a javítás, biztosan hajlani fog rá a kereskedés, hogy valamilyen alternatív megoldással kompenzációt adjon (kedvezményes abroncs, szerviz, kiegészítő etc.).

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

Kérdés

Üdvözlöm, a kérdésem, hogy gtk-ra vett 5 éves 72 ezer km-ert futott szgk után lehet-e értékcsökkentést kérni a biztosítótól. Renault Flunensz.

Válasz

Kedves Levélíró!

 

Totálkár esetén nincs értékcsökkenés, azt akkor lehet igényelni - más feltételek teljesülése esetén - ha a jármű javítása gazdaságos.

Viszont igényelheti a másik (később megvásárolni kívánt) gépjármű átírási költségének megtérítését olyan összegben, amennyibe egy, a károsulttal azonos teljesítményű gépjármű tulajdonjogának megszerzése kerülne.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

Kérdés

Tisztelt DAS Jogszervíz,

Tavaly augusztusban motorosként ütköztem egy futárcég furgonjával. Röviden: Zöldre váltó lámpától indultam buszsávban, és nem láthattam, hogy a kereszteződésbe balról beragadt a furgon. Zöldet kaptam, megindultam dinamikusan, a furgon továbbhaladt. puff, bokatörés, mentő, műtő, másfél hónap ágyban fekvés, stb. Az ügyben a rendörség lezárta a bűnügyi nyomozást(közúti baleset okozása), igazságügyi szakértő megállapította hogy nem kerülhettem el az ütközést, a másik félnek nem kellett volna ott lennie, stb. Mivel a rendőrség az ügyészségnek vádemelési javaslattal küldte meg az ügyet, így nincs “jogerős rendőrségi határozat” amit a másik fél KGFB biztosítója elvárna. Miután ezen rugóztunk pár kőrt, a már a bírósági itéletet szeretné, mert szerinte “nem egyértelműen megállapítható a felelőség”. Lehet valamit tenni, hogy ne várjunk éveket a büntető ügy végére? Szeretném a Motoromban esett kárt, a kiesett bérem és a kerekesszék bérleti díját visszakapni.
Üdvözlettel,

Válasz

Kedves Levélíró!
Tájékoztatjuk, hogy a törvény értelmében a biztosító nem várhat a jogerős büntetőeljárási határozatra, attól függetlenül el kell bírálnia az ügyet.


Az, hogy Önnel szemben nem indult eljárás mindenképpen bíztató, de a kárfelelősség a polgári jogban nem egészen úgy működik, mint a büntetőügyben. Figyelembe kell venni minden olyan körülményt, ami a kár bekövetkezéséhez vezetett.


Ön jogosult érvényesíteni a motorban esett kárt, a ruházat dologi kárát, mindennemű igazolható kiadását és költségét, kiesett jövedelmét és természetesen a sérülés mértékével összemérhető sérelemdíjat.


Az elévülési idő 3 év a baleset bekövetkezésétől számítva.


Üdvözlettel:


D.A.S. JogSzerviz

www.das.hu

Kérdés

Tisztelt Címzett!
Olvasva cikküket, szembesültem azzal, hogy lehetőség van töréskáron túl, értékcsökkenési kártérítést kérni! Kérdésem volna, hogy utólag lehet-e igényelni és hogyan? Engem 19 májusában ért kár, piros lámpánál bele tolattak a 7 hónapos autómba! Kb. 700 000 volt a károm.
Előre is köszönöm a válaszukat:

Válasz

Kedves Levélíró!

A kérdés nem az valójában, hogy jár-e értékcsökkenés, hanem csakis annak összege. Ezt többféle módszerrel is ki lehet számolni, az összeg több tényezétől függ.

Mindenesetre az értékcsökkenés összege egészen biztosan százezres nagyságrendű, tehát érdemes utánajárni.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

Kérdés

Tisztelt DAS Jogszervíz,
3 hónappal ezelőtt vásároltam egy 10 éves, 1.6 THP hírhedt prince motorral felszerelt, igazoltan 66ezer kilométert futott gépjárművet. A kezdeti olajcserét követően hamar kiderült, hogy az autó jelentős olajfogyasztással bír. Ha minden igaz, akkor a szervízkönyvben a gyári olajfogyasztás 8 deci, 1000 km-re vetítve. Egyelőre nem készült hivatalos jegyzőkönyv a fogyasztás mértékéről, de saját méréseim alapján, nagyjából 600 km alatt csökken az olajszint a nívópálca maximumáról a minimum értékre, ami legkedvezőbb esetben is 8 deci olajat jelenthet. Felvettem a kapcsolatot az előző tulajdonossal, írott jegyzőkönyvet vettünk fel az általam leírtak alapján. A megfelelő jogi ismeretek hiányában sajnos nem tudom, pontosan milyen lépéseket kell megtegyek, hogy egyértelmű álláspontra tudjunk jutni az ügyben. Elegendő egy jegyzőkönyv a fogyasztásról, vagy műszaki szakértőre van szükség, hogy megállapítható legyen a hiba keletkezésének időpontja? Válaszát előre is köszönöm

Válasz

Tisztelt Levélíró!

Az ügyben elsők között azt kell tisztázni, hogy egyáltalán ebben az esetben az olajfogyasztás mértéke műszaki hibának tekinthető-e vagy ennek a motortípusnak ez a tulajdonsága?

Ha ez hiba, akkor fennállt-e az adásvétel pillanatában?

Ha a fentiek közül bármelyikre "nem" a válasz, akkor Ön nem érvényesíthet kellékszavatossági jogot.

Ha a jelenség hiba és egyben fennállt már az adásvételkor, akkor kérdés, hogy a hiba kijavítható-e gazdaságosan? Ha igen, akkor ezt a költséget érvényesítheti. Ha nem, akkor kérhet árleszállítást vagy esetleg kártérítést (üzemeltetés során fellépő többletköltségek).

Mindenesetre egy 10 éves autóról van szó, amit nyomatékosan figyelembe kell venni az ügyben.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

 

Kérdés

Használt autót vásároltam. Az átvételkor kiderült, hogy a klíma nem működik. Az eladó korrektül vállalja is a javítást, de sajnos az előreláthatóan több hetet fog igénybe venni, mert csak szétszedés után azonosítható a hibás alkatrész pontos típusa, és nem egyszerűen beszerezhető.

Azt gondolom, ilyen helyzetben kötelessége lenne csereautót biztosítania, vagy csereautó költséget térítenie. Mit mond a jog? Kisgyerekes család vagyunk, az autó hiánya nagyon komoly nehézség lenne jelen helyzetben.

Előre is köszönöm válaszukat!
Üdvözlettel,

Péter

Válasz

Kedves Levélíró!

A klíma működésképtelensége véleményünk szerint nem rejtett hiba, mivel azt kellő körültekintéssel észlelni lehet a vásárlás előtt.

Ezért ha egyáltalán az eladó partner a javításban, akkor azt becsüljék meg, mert erősen kérdéses, hogy egy jogi eljárásban eredményesen tudnának-e fellépni. Ez értelemszerűen azt is jelenti, hogy csereautó költségére sem tarthatnak sajnos igényt.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu