Egyre megfizethetőbb és egyre több autómárka típusa kapható LED-es fényszórókkal. Azt már mind tudjuk, hogy a LED menő dolog, takarékosabb, szebb fénnyel világít és egész extrém trükkökre is képes, de mi van, ha betojik a rendszer? Meg lehet javítani háztáji módszerekkel? Cserélni kell az egész lámpát egy közepes vagyonért? És mit szól a rendőr a félszemű autóhoz? Megpróbáljuk megfejteni.

Az egyszerű, nem túl okos LED-es rendszernél néha az ősrégi halogén is jobb teljesítményre képes

Miért szeretjük a LED-et?

A LED a halogénénél jellemzően magasabb színhőmérsékletű – 6000 Kelvin körüli – fénye az emberi szemnek jóval kellemesebb, talán mert közelebb áll a megszokott, természetes napfényéhez. Jobban is kezelhető a fénysugár – gondoljunk például a többek között a Mazdákban is alkalmazott mátrixos megoldásokra, ahol sok apró fényforrás adja a lámpatestből kilépő fénysugarat.

Bonyolult dolog a LED-es fényszóró

Ezek úgy vezérelhetők, hogy menet közben a szembejövő autót, illetve annak vezetőjét teljesen ki tudják árnyékolni, miközben az út többi pontját tökéletesen megvilágítja a lámpa. Emellett az emberi szem azonos fényerősség mellett világosabbnak is látja a LED hidegebb, kékesfehér színű fényét, mint a meleg fehéret.

Itt háromféle fényszóró feszül egymásnak, halogén, xenon és LED:

Meddig bírják a LED-ek?

Elméletben a LED-es fényszóró örök darab, 20-50 ezer óra körül saccolják a LED-ek élettartamát, így a diódák tovább működnek, mint az autó maga. Persze ettől az előtte lévő elektronika még vidáman tönkremehet, de papíron a LED sokkal tovább bírja, mint a hagyományos izzó. Ja, és a hatásfoka is tízszer jobb, mint az izzóé, így ugyanazt a fényteljesítményt jóval kevesebb energiából is kihozza.

A LED-ek hatásfoka rohamosan csökken, ahogy melegszenek. A brutális hűtőbordák tartják a LED-et üzemi hőmérsékleten

A Nissan úgy 2016 óta használ LED-es fényszórókat a különböző típusaiban. A LEAF, a Qashqai, de még a Navara is kapható ilyennel. A megkérdezett Nissan-szerviz nem tudott még olyanról, hogy eddig akár egy is meghibásodott volna, a jellemzően még garanciális autók LED-es fényszórói közül. Ha viszont meghibásodik, akkor náluk egyben cserélik a lámpatestet, az nem bontható meg.

Egymás mellett a LED-es és a hagyományos lámpatest

Természetesen sérülés, törés miatt cseréltek már LED-es lámpát, a Nissannál ez anyagáron nem is olyan vészes, nettó 135 ezer forint körüli összeg. A beszerelés, betanítás viszont elég idő- és szakértelem-igényes feladat.

Hasonló a helyzet Magyarországon a személyautók között piacvezető Suzukinál is, ahol szintén nem volt még műszaki probléma LED-es fényszóróval, de hiba esetén náluk is egyben kell a lámpatestet cserélni. Ezt amúgy a márkaszervizben nagyjából 2 óra alatt végzik el.

Utólag beszerelhető LED-es fényszóró?

Egyes modelleknél, ahol a lámpatestek kialakítása, formája, felfogatási pontjai megegyeznek, ott igen, kicserélhető a halogén LED-esre, de nem éri meg ezzel pepecselni. Technikailag persze minden megoldható, de a szakszerű beépítés, bekötés, illetve a legalizálás olyan tetemes plusz költséget jelentene, hogy épeszű ember nem kezd ilyen átalakításba. Ha kell a LED-es fényszóró, akkor ezt korábban, a konfigurálásnál kell beikszelni. Akkor még nem annyira fájdalmas.

A neten kapható, izzók helyére beépíthető pár ezer forintos LED-ektől pedig óvakodjon mindenki, mert nemcsak, hogy nem szabályosak, de még rémesen rosszul is világítanak.

A LED távolsági fényt egy apró árnyékoló “kapcsolgatja”

Mennyibe kerül?

Ma már Suzukitól a Mercedesig a legtöbb márkánál elérhető a LED-es fényszóró. Van, ahol alapáras – például az új 3-as BMW-nél már a belépőmodell is ilyennel érkezik, máshol pedig a jobban felszerelt változatok kiváltsága a tudományos fényszóró. A Suzukinál csak a drágább modelleknél alapáras – a GLX felszereltségtől széria a Vitarában – a LED, de mivel jellemzően ezeket viszik a vásárlók, így a Suzukik között is elég gyakori a LED-fényszóró.

Mit szól hozzá a rendőr?

2009-óta már nem kötelező izzókészletet tartani az autóban. Ennek oka főleg az, hogy a sima mezei izzók mellett megjelentek a xenon, később pedig a LED-es fényforrások, amikhez semmi értelme nem volt a csomagtartóban tartani pár darab H akárhányas halogént. Erre a jogalkotók is rájöttek és vagy az autósok felesleges nyüsztetése, vagy egyéb okok miatt kivették ezt a kitételt az előírások közül.

Egy ideje már a pót-izzó sem kötelező

A változtatáshoz valószínűleg az is hozzájárulhatott, hogy időközben még a mezei halogén izzók cseréje is annyira bonyolulttá vált, hogy egyes típusokban akkor sem tudta volna a vezető az út szélén elvégezni a cserét, ha nagyon akarja. Nekik a szakműhely volt a megoldás, a jogalkotó pedig a „Nem vonatkozik e kötelezettség azokra az izzólámpákra, amelyek cseréjéhez a gyártó szakműhely igénybevételét írja elő” kitétellel mentették meg ezeket a vezetőket a további gyötrelmektől.

Megment a nappali menetfény

2011. februárjától kötelező Magyarországon a személyautókon a nappali menetfény. No, nem a használata, hanem a megléte, minden újonnan forgalomba helyezett autón. A nappali menetfénynek (DLR-nek) úgy kell működnie, hogy automatikusan bekapcsoljon, amikor a motor beindul. Ezek olyan speciális, jellemzően LED-es lámpák, amelyek ugyan nem biztosítanak jobb látást a vezetőnek, de jobb láthatóságot biztosítanak a járműnek, miközben a hagyományos lámpákhoz képest kevesebb energiát fogyasztanak. Ez utólag, a régebbi autókra is felszerelhető, de érdemes utána járni, pontosan hova lehet, és hogyan kell működnie.

Tehát ha tönkremegy valamelyik LED-es fényszóró, akkor nappal, jó látási körülmények között különösebb izgalmak nélkül, nappali menetfénnyel el lehet vele autózni a szakszervizig.

Nem mindig jobb a LED-es, mint a halogén. De utólag már nehéz kicserélni őket

Jobb a LED-es, mint a hagyományos?

Bár izgalmasabb, meg modernebb, de egyáltalán nem biztos, hogy mindig jobb a LED, mint a halogén. Nemrég a Tungsram laborjában jártunk, ahol az izzók tesztelése, mérése mellett végeznek komplett lámpatestvizsgálatokat is. Sőt, végeztek már összehasonlító teszteket is, ahol azonos autótípus két különböző kivitelű, hagyományos, illetve LED-es fényszóróját hasonlították össze, és bizony előfordult, hogy a modern, jellemzően komoly felárral árult diódás fényszóró alulmaradt a hagyományossal szemben. Persze nem mindig van ez így, de van olyan márka, modell, ahol a plusz kiadás nem jár együtt a jobb teljesítménnyel.